Imię i nazwisko autora:

Aleksandra Sidorkiewicz 

Przedmiot:

Język francuski 

Temat zajęć:

La Comédie Française – La Maison de Molière

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny: liceum/technikum, klasa III, poziom A2

Podstawa programowa

Podstawa programowa – wariant III.1.P Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (kontynuacja 1. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej – kształcenie w zakresie podstawowym)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności, wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka, a także wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne oraz proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i reaguje ustnie w typowych, również w miarę złożonych sytuacjach oraz reaguje w formie prostego tekstu pisanego w typowych sytuacjach w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
9) kultura (np. dziedziny kultury, twórcy i ich dzieła, uczestnictwo w kulturze, tradycje i zwyczaje, media);
II. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje, relacje, wywiady, dyskusje, prelekcje), wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, instrukcje, komiksy, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
V. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, życiorys, CV, list motywacyjny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
VIII. Uczeń przetwarza tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń :

  • przedstawia najsłynniejszy teatr we Francji - “La Comédie Française”;

  • opowiada o wybranych sztukach Moliera, patrona teatru “La Comédie Française”;

  • charakteryzuje postaci z wybranych sztuk Moliera.

Cele motywacyjne:

Zachęcenie ucznia do uczestnictwa w kulturze (wizyta w teatrze).

Rozwijanie umiejętności wypowiedzi ustnych i pisemnych na temat sztuki.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe - grupowanie informacji w określone kategorie, użycie obrazu i dźwięku, powtarzanie nowych konstrukcji, skojarzenia, stosowanie nowych słów w znanym kontekście

  • strategie kognitywne - ćwiczenie wymowy w celu efektywnego przekazu informacji, analiza wiedzy zdobytej w celu udzielenia właściwej odpowiedzi, łączenie w pary, powtarzanie, utrwalanie materiału, organizacja wiedzy

  • strategie kompensacyjne - odgadywanie znaczenia słów na podstawie znajomości języka ojczystego, użycie gestów, mimiki

  • strategie afektywne - motywowanie do nauki poprzez wprowadzenie elementów kulturowych; tworzenie warunków do nabierania przez uczniów pewności siebie

  • strategie społeczne - zadawanie pytań, współpraca podczas wykonywania zadań, umiejscowienie siebie wśród innych

Metody/techniki nauczania

  • metody podające: opis, wyjaśnienie, rozmowa kierowana

  • metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe, quiz, projekt edukacyjny

  • metody programowane: z użyciem komputera, z użyciem tablicy multimedialnej

  • metody aktywizujące: piramida priorytetów, drama

Formy zajęć:

praca w grupach, w parach, praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

komputer z dostępem do internetu i możliwością odtwarzania dźwięku

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

PIRAMIDA PRIORYTETÓW

Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat wad obecnego społeczeństwa. 

Ta krótka dyskusja jest wstępem do ustalenia negatywnych cech ludzi w obecnym społeczeństwie i w obecnych czasach. Nauczyciel informuje o tym uczniów, a następnie instruuje ich, by podzielili się na czteroosobowe zespoły, które przygotują piramidę priorytetów. Następnie na tablicy zapisuje temat: „Przywary doskonałego polityka”. Nauczyciel informuje uczniów, że będą pracować taką metodą i w razie potrzeby wyjaśnia ją. Rozdaje uczniom małe karteczki. Poszczególne zespoły zastanawiają się nad przywarami, jakimi wyróżnia się obecnie typowy polski polityk wraz z uzasadnieniem. Swoje pomysły zapisują na karteczkach mając do dyspozycji słowniki. Nauczyciel określa czas na pracę w grupach.

Po upływie wyznaczonego czasu, każdy z zespołów wybiera część karteczek z najbardziej odpowiednimi hasłami i argumentami, i umieszcza je na tablicy (magnesy).

Faza realizacyjna:

Uczniowie słuchają tekstu źródłowego i samodzielnie rozwiązują zaproponowane do niego ćwiczenia.

Następnie uczniowie analizują słownictwo z kącika leksykalnego. Nauczyciel proponuje ćwiczenie w parach utrwalające słownictwo. Nauczyciel prosi uczniów o przyjrzenie się przymiotnikom i o znalezienie czterech różnych kategorii tworzenia przymiotników rodzaju żeńskiego od przymiotników męskich. Uczniowie notują swoje odpowiedzi. Następnie konfrontują je z kategoriami podanymi w kąciku gramatycznym.

QUIZ

Praca w parach: nauczyciel rozdaje parom kartki z pytaniami. Informuje, że zadaniem par będzie rozwiązanie quizu na temat: Jaka to sztuka Molière’a? Uczniowie mogą poszukiwać odpowiedzi na pytania w katalogu interaktywnym lub innych źródłach internetowych.

Pięć par, które najszybciej poprawnie odpowiedzą na wszystkie pytania, zostanie nagrodzonych pozytywną oceną z aktywności.

Przykładowa lista pytań:

  • C’est la dernière pièce de théâtre vue par Molière.

  • C’est une comédie héroïque.

  • C’est une pièce qui parle de l’avarice.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel zadaje pytania :

  • Avez‑vous envie de découvrir davantage les pièces de Molière ?

  • Quelle comédie aimeriez‑vous voir sur la scène ?

Praca domowa:

Ćwiczenia 7 i 8 z sekcji Sprawdź się.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Katalog interaktywny może posłużyć uczniowi podczas samodzielnej pracy w domu - zarówno podczas powtórzenia materiału, jak i w trakcie odrabiania pracy domowej.