Imię i nazwisko autora: Małgorzata Tomaszewska

Przedmiot: Język obcy nowożytny (j. francuski)

Temat zajęć: Une journée ordinaire

Grupa docelowa: Szkoła podstawowa, klasa VII, poziom A1

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
3) edukacja (np. szkoła i jej pomieszczenia, przedmioty nauczania, uczenie się, przybory szkolne, życie szkoły);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
VII. Uczeń reaguje w formie bardzo prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • określa pełne godziny,

  • sytuuje wybrane czynności codzienne w odpowiednich porach dnia,

  • stosuje wyrażenia pozwalające sytuować zdarzenia w czasie (pory dnia, pełne godziny) oraz względem siebie (avant, après, jusqu'à, vers),

  • opowiada o przebiegu dnia, wykorzystując wybrane czasowniki zwrotne oraz słownictwo związane z porami dnia i godzinami.

Cele motywacyjne:

Zwrócenie uwagi uczniów na fakt, że znajomość odmiany czasowników pierwszej grupy pozwala na swobodne posługiwanie się wybranymi czasownikami zwrotnymi.

Strategie uczenia się:

  • pamięciowe: powtarzanie, zapamiętywanie, analiza ilustracji, zapamiętywanie przez działanie

  • kognitywne: skojarzenia, grupowanie, parowanie

  • kompensacyjne: domyślanie się znaczenia słów z kontekstu

Metody nauczania:

  • podające: opis

  • aktywizujące: metoda projektu, task‑based learning

  • praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe

  • eksponujące: prezentacja multimedialna

Formy zajęć:

praca w parach, praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, tablety/smartfony

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel wita uczniów. Prosi uczniów o odgadnięcie tematu lekcji: rysuje na tablicy tarczę zegara i zaznaczając na niej poszczególne godziny, krótkimi zdaniami opowiada przebieg swego zwykłego dnia. Może się tu posłużyć gestami ilustrującymi wybrane czynności lub akcesoriami, np. zegarkiem ręcznym, budzikiem, agendą itp. Wysłuchuje propozycji uczniów i zapisuje temat na tablicy, nad rysunkiem zegara.

Faza realizacyjna:

Uczniowie zapoznają się z treścią czytanki, a następnie wykonują ćwiczenia 1 - 2 w grupie, na forum klasowym.

Nauczyciel przechodzi do omówienia tabeli Les moments de la journnée w Kąciku leksykalnym. Prosi uczniów o zidentyfikowanie poszczególnych pór dnia na podstawie fotografii oraz o samodzielne wykonanie ćwicz. 3, po czym zapoznaje uczniów z kolejną planszą z nowym słownictwem: Les verbes pronominaux dans les activités quotidiennes. Może tutaj zaproponować zabawę w stylu kalambury, gdzie wybrani uczniowie ilustrują ruchem dowolne czynności z planszy, a klasa ma zadanie je odgadnąć. Następnie nauczyciel prosi uczniów o ponowne przeczytanie czytanki, odnalezienie w niej przedstawionych czasowników oraz przypisanie ich do poznanych pór dnia. Kolejnym zadaniem uczniów będzie samodzielne wypełnienie ćwicz. 4 w jak najkrótszym czasie.

W części Coin grammaire nauczyciel najpierw prosi uczniów o odnalezienie na planszy z odmianą czasownika se laver słów odpowiadających polskiemu „się”. Wspólnie z uczniami omawiają różnice, a następnie przyglądają się specyfice koniugacji czasowników s'habiller oraz se lever. Uczniowie samodzielnie wykonują następne ćwiczenie, a w celu przećwiczenia wymowy nauczyciel może prosić wskazanych uczniów o przeczytanie rozwiązań na głos.

Praca z prezentacją: uczniowie zapoznają się z prezentacją, a następnie w parach wykonują przypisane jej ćwiczenia. Nauczyciel może prosić chętnych uczniów o zaprezentowanie ćwicz. 4 przed klasą w formie dialogów, gdzie jedna osoba zadanie pytania z polecenia, a druga odpowiada.

Uczniowie wykonują samodzielnie zadania 1 -4 w części Sprawdź się. Natomiast zadania 5 - 6 w grupie, z nauczycielem. Nauczyciel zwraca tu szczególną uwagę na poprawną pisownię (pojawiający się akcent grave oraz apostrof przed czasownikami rozpoczynającymi się samogłoską).

Faza podsumowująca:

Uczniowie wykonują samodzielnie zad. 7, po czym porównują swoje wypowiedzi w parach, potem w czwórkach, ósemkach itd. (w zależności od liczebności grupy), a następnie prezentują wypracowaną klasyfikację, odpowiadając na pytanie: Quelles sont les activités de dimanche oridinaire des élèves de notre classe ?

Na zakończenie zajęć nauczyciel proponuje uczniom zabawę w „pytanie‑odpowiedź”: osoba rozpoczynająca zadaje najbliżej siedzącemu koledze / koleżance pytanie związane z czynnościami zwykłego dnia, np. Tu te reposes à 5 h ? Pytany uczeń odpowiada zgodnie z prawdą, np. Non, à 5 h, j'ai mon cours d'anglais, a następnie zadaje swoje pytanie kolejnej osobie.

Praca domowa:

Zad. 8 z części Sprawdź się.

Materiały pomocnicze:

akcesoria związane z planowaniem przebiegu dnia, np. zegarek, budzik, agenda itp.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Prezentacja może posłużyć podczas dowolnej lekcji, na której powtarzane są czasowniki zwrotne, czasowniki ze zmiennym akcentem (jak se laver) oraz czasowniki rozpoczynające się na samogłoskę (jak s'habiller, s'endormir). Może zostać również wykorzystana do powtórzenia działu lub podczas innych zajęć dotyczących czynności dnia codziennego.