Imię i nazwisko autora: Alicja Walczyna

Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język francuski)

Temat zajęć: On va au cinéma ?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa III liceum/technikum; poziom A2+

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
9) kultura (np. twórcy i ich dzieła, uczestnictwo w kulturze, tradycje i zwyczaje, media);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
6) układa informacje w określonym porządku;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) układa informacje w określonym porządku;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
5) opisuje upodobania;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
8) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

  • wyraża swoją opinię na temat filmów;

  • umie wymienić tytuły kilku filmów francuskich, nazwiska reżyserów i reżyserek francuskich;

  • potrafi opisać swój ulubiony film;

  • stosuje słownictwo i zwroty związane z filmem;

  • umie nazwać różne gatunki filmowe;

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • zaspokaja potrzebę ciekawości z zakresu kultury (nazwy różnych gatunków filmowych oraz słownictwa związanego z filmem; najbardziej znane filmy francuskie, nazwiska reżyserów i reżyserek francuskich);

  • rozwija umiejętność wypowiedzi ustnych i pisemnych, by wyrazić swoje opinie o filmach.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe: nowe słowa w znanym kontekście, używanie obrazu i dźwięku, grupowanie;

  • strategie kognitywne: tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie w pary, uzupełnianie tekstu, grupowanie, prawda fałsz, dedukcja;

  • strategie kompensacyjne: odgadywanie znaczenia słów słuchanych i pisanych.

Metody/techniki nauczania:

  • metody aktywizujące: burza mózgów, dedukcja;

  • metody podające: praca z tekstem źródłowym, opis, wyjaśnienie;

  • metody programowane: przy użyciu nowych technologii (prezentacja, ćwiczenia interaktywne, e‑podręcznik).

Formy zajęć:

  • praca całego zespołu klasowego,

  • praca w parach,

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

tablica interaktywna, komputer, laptop z dostępem do Internetu, zeszyt

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel pyta uczniów po francusku, czy lubią oglądać filmy, jaki film widzieli ostatnio, czy często chodzą do kina: Est‑ce que vous allez souvent au cinéma ? Quel film avez‑vous vu dernièrement ? Est‑ce que le cinéma est important dans votre vie ? Następnie nauczyciel pyta się uczniów, czy znają francuskie filmy lub francuskich aktorów. Jeżeli tak, to jakie: Est‑ce que vous connaissez des films français ? Lesquels ? Est‑ce que vous connaissez des acteurs français ou des actrices françaises ? Nauczyciel może wyświetlić na ekranie zdjęcia aktorów, o których wspominają uczniowie.

  • Następnie nauczyciel podaje temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna:

  • Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym i samodzielnie wykonują zaproponowane do niego ćwiczenia.

  • Nauczyciel sprawdza wykonane zadania i prosi o zapoznanie się z kącikiem leksykalnym.

  • Nauczyciel proponuje uczniom grę w bingo, żeby sprawdzić znajomość leksyki (zdjęcia różnych gatunków filmowych).

  • Nauczyciel prosi uczniów o podanie przykładów francuskich wyrażeń służących do przedstawiania opinii.

  • Uczniowie wykonują ćwiczenia leksykalne i gramatyczne.

  • Przed pracą z multimedium nauczyciel pyta uczniów, czy znają francuskie reżyserki. Jeżeli nie, nauczyciel prosi o podanie nazwisk reżyserek innych narodowości.

  • Uczniowie odsłuchują plik audio. Nauczyciel odtwarza nagranie dwukrotnie. Po zapoznaniu się z plikiem uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania do multimedium.

  • Następnie uczniowie pracują w parach. Każdy z nich wybiera 3 ulubione filmy i opisuje je tak, żeby drugi uczeń mógł odgadnąć, jakie to filmy. Uczniowie mogą też zadawać sobie dodatkowe pytania, aby pogłębić wiedzę o filmie (Est‑ce que ce film est amusant ? ; Quel acteur/ Quelle actrice joue dans ce film ?)

  • Po wykonaniu ćwiczenia następuje zmiana par i uczniowie oglądają dwa zwiastuny filmów francuskich. Na ich podstawie próbują określić gatunek filmu i uzasadnić wybór.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel zadaje serię pytań:

  • Quels titres de films français avez‑vous retenus ?

  • Quels noms des réalisateurs/ réalisatrices avez‑vous retenus ?

  • Est‑ce qu’il y a un film français que vous voudriez regarder après le cours ? Pourquoi ?

Praca domowa:

Ćwiczenie 7 oraz ćwiczenie 8 , jeśli nie zostało wykonane na lekcji.

Materiały pomocnicze: Brak

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Plik audio może być zastosowany jako wprowadzenie do rozmowy na temat równouprawnienia i pozycji kobiet w różnych dziedzinach sztuki. Nauczyciel może zaproponować uczniom obejrzenie zwiastunów trzech/czterech filmów, o których jest mowa w pliku audio. Uczniowie mogą też porównać znany film z jego zwiastunem i powiedzieć, czy zwiastun zachęcił ich do obejrzenia filmu. Nauczyciel może zapytać, czego uczniowie oczekują od zwiastunów.