Imię i nazwisko autora: Anna Dubaniowska 

Przedmiot: Język obcy nowożytny (j. francuski)

Temat zajęć: C'est la météo !

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, szkoła ponadpodstawowa, klasa II, poziom A2

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
13) świat przyrody (np. pogoda, pory roku, rośliny i zwierzęta, krajobraz, zagrożenia i ochrona środowiska naturalnego);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
4) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, sytuację, uczestników);
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  • kompetencje cyfrowe

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • analizuje dłuższy tekst źródłowy,

  • nazywa i opisuje zjawiska pogodowe,

  • nazywa i opisuje pory roku,

  • poprawnie stosuje rodzajniki.

Cele motywacyjne:

Zachęcenie uczniów do opowiadania o ulubionej porze roku i wyjaśniania, dlaczego wtedy czują się najlepiej, co robią, jak wygląda wtedy świat, natura. 

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe: nowe słowa w znanym kontekście, tabele gramatyczne, grupowanie informacji;

  • strategie kognitywne: wybór odpowiedniej opcji w zdaniu, wstawianie wyrażeń do tekstu, prawda‑fałsz, parowanie, grupowanie, łączenie audio z tekstem;

  • strategie kompensacyjne: wykorzystanie języka ojczystego oraz innych znanych języków obcych do zrozumienia znaczenia słów.

Metody/techniki nauczania:

  • metody podające: opis i wyjaśnienie

  • metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe

  • metody aktywizujące: blended learning

  • metody programowane: z użyciem komputera

Formy zajęć:

praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

komputer, tablica interaktywna, tablety/smartfony

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel pokazuje uczniom kilka slajdów lub zdjęć prezentujących poszczególne pory roku i prosi ich o nazwanie danej pory roku lub o podanie skojarzeń z daną porą roku, jeśli nie znają/nie pamiętają jej nazwy. Mogą się pojawić takie słowa jak: froid, chaud, soleil, parapluie, champignons, Noël. Nauczyciel zapisuje i grupuje te skojarzenia, po czym podaje nazwy pór roku. Nauczyciel zadaje pytanie: Quelle est ta saison préférée? Odpowiada na to pytanie jako pierwszy zwracając uwagę na rodzajnik, który pojawia się w zdaniu typu: J’aime le printemps. Ma saison préférée est le printemps. Następnie zadaje to pytanie uczniom i czuwa nad poprawnym sformułowaniem odpowiedzi.

Faza realizacyjna:

Uczniowie czytają tekst źródłowy i samodzielnie rozwiązują zaproponowane do niego ćwiczenia.

Następnie uczniowie pracują w parach, analizując i utrwalając słownictwo z kącika leksykalnego. Nauczyciel proponuje ćwiczenia utrwalające nowe słownictwo:

  • nauczyciel pokazuje uczniom zdjęcia/slajdy i prosi o opis pogody;

  • www.lachainemeteo.com) i prosi o nazwanie zjawisk pokazanych na mapie przez symbole;

  • nauczyciel opisuje ubiór i prosi o wskazanie pogody adekwatnej do tego ubioru, np. Je porte un imperméable. Je porte un maillot de bain. Je porte un anorak.

Następnie nauczyciel przypomina zasady stosowania rodzajników i proponuje jedno ćwiczenie w celu utrwalenia tych zasad (np. polecenie 4).

Nauczyciel zadaje uczniom pytanie, jaki wpływ ma nas pogoda. Wysłuchuje odpowiedzi uczniów, a następnie proponuje pracę z plikiem audio oraz zadania do multimedium.

Faza podsumowująca:

Na zakończenie lekcji, nauczyciel zadaje uczniom pytania podsumowujące:

  • Quels temps fait‑il aujourd’hui ? (nauczyciel może też pokazać mapę świata i zadawać to pytanie kilkakrotnie, wskazując za każdym razem inne miasto)

  • Quel temps fait‑il en Pologne en novembre ?

  • Aimes‑tu l’hiver ? Pourquoi ?

  • Que fais‑tu quand il pleut ?

  • Quel est le climat du Canada ?

Praca domowa:

Ćwiczenie 7. i 8. z bloku Sprawdź się.

Materiały pomocnicze:

Zdjęcia, slajdy przedstawiające różne zjawiska pogodowe (burza, wichura, upał, itd,)

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Multimedium może być wykorzystane do dyskusji o problemach zdrowotnych związanych z pogodą (opis samopoczucia, chorób, sposobów na pokonanie złego samopoczucia, itd.)