Imię i nazwisko autora:

Anna Kowalska

Przedmiot:

język nowożytny nauczany jako drugi (j. francuski)

Temat zajęć:

Tu as quel âge ?

Grupa docelowa:

II etap edukacyjny, szkoła podstawowa, klasa VII, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
1) człowiek (np. dane personalne, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • używa czasownika avoir w czasie teraźniejszym,

  • liczy od 1 do 20,

  • zapisuje cyfry i liczby od 1 do 20 słownie, rozpoznaje je ze słuchu w różnych kontekstach,

  • zadaje pytania o wiek oraz odpowiada na nie.

Cele motywacyjne:

Zachęcenie uczniów do formułowania pierwszych zdań w języku francuskim z użyciem liczebników od 1 do 20. 

Strategie uczenia się:

  • Strategie pamięciowe: słowa w kontekście, użycie obrazu i dźwięku, czytanka

  • Strategie kognitywne: ćwiczenia (parowanie, łączenie słów z obrazem, łączenie obrazu z dźwiękiem, prawda‑fałsz)

  • Strategie metakognitywne: nawiązanie do informacji już nabytych, wzbogacenie wiedzy o nowe informacje

Metody/techniki nauczania:

  • metody podające: opis wyjaśniający, czytanka

  • metody programowe: przy użyciu nowych technologii (ćwiczenia interaktywne)

  • metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe

  • metody aktywizujące: grywalizacja (gra edukacyjna)

Formy zajęć:

  • praca indywidualna

  • praca w parach

  • praca w małych grupach

Środki dydaktyczne:

tablica interaktywna, komputer, tablety‑smartfony

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel wita uczniów i krótko przypomina treści z poprzedniej lekcji, zadając uczniom pytania związane z przedstawianiem się. Następnie dopytuje, o co jeszcze zwykle pytamy, kiedy poznajemy nową osobę. Celem naprowadzenia uczniów na odpowiedź prezentuje im dialogi z pierwszej części lekcji, a następnie podaje temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna:

Uczniowie zapoznają się z treścią dialogów w Coin lecture, po czym rozwiązują ćwiczenia 1 - 2. Wybrane lub chętne osoby rozwiązują je na tablicy interaktywnej. Po sprawdzeniu rozwiązań, uczniowie przechodzą do Coin lexique. Odtwarzają nagrania, powtarzają wymowę i realizują ćwicz. 3.

Nauczyciel prosi uczniów o odnalezienie w dialogach różnych form czasownika avoir. Uczniowie porównują je z zawartością Coin grammaire, konsultują wymowę, po czym samodzielnie uzupełniają dialogi w ćwicz. 4.

Przed przejściem do multimedium nauczyciel pyta uczniów o sytuacje komunikacyjne, w których potrzebna jest znajomość liczebników (oczekiwane przykładowe odpowiedzi: mówienie o wieku, podawanie daty, godziny, numeru telefonu itp.) oraz prosi ich o zapoznanie się z nowymi słowami w słowniczku. W dalszej kolejności wyjaśnia zasady gry multimedialnej o regułach podobnych do chińczyka. Uczniowie dobierają się w pary i grają w grę edukacyjną. Wygrywa para, która jako pierwsza dotrze do mety. Nauczyciel może też zaproponować rozegranie gry na tablicy interaktywnej.

Faza podsumowująca:

Uczniowie w ramach ćwiczeń lekcyjnych rozwiązują samodzielnie ćwiczenia 1 - 6 z bloku Sprawdź się. Rozwiązania zad. 3 czytają na głos według schematu podanego przez nauczyciela, np. dix plus deux égale douze.

Następnie nauczyciel zachęca uczniów do zabawy w pytanie‑odpowiedź. W tym celu rzuca miękką piłeczką do wybranej osoby, zadając pytanie związane z tematem lekcji, np. Quel âge a ton meilleur(e) ami(e) ? Uczeń łapiący piłeczkę odpowiada na nie, a następnie wybiera do odpowiedzi następnego ucznia. W tym momencie może też zadać mu inne pytanie związane z tematem lekcji.

Na zakończenie zajęć nauczyciel proponuje uczniom grę w bingo. Każdemu z nich rozdaje karnety z niepowtarzającymi się konfiguracjami cyfr i liczb od 1 do 20. Następnie na głos odczytuje wybrane cyfry i liczby, a uczniowie zaznaczają je na swoich planszach. Pierwsza osoba, która zakreśli ustaloną ilość kratek (np. 5, wszystkie, 4 w jednej linii itd.), wykrzykuje na głos: bingo!

Praca domowa:

Ćwiczenie 7 i 8 z bloku Sprawdź się.

Materiały pomocnicze:

Miękka piłeczka, kartoniki do gry w bingo.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Gra edukacyjna może zostać wykorzystana podczas lekcji, na której omówione zostaną liczby od 21 do 100, celem przypomnienia uczniowi wcześniejszych liczebników głównych. Może posłużyć jako materiał pomocniczy do lekcji na temat przedstawiania się i mówienia o sobie.