Imię i nazwisko autora:

Anna Kowalska

Przedmiot:

Język francuski 

Temat zajęć:

Mon école d’accueil

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum/technikum, klasa I, poziom A1

Podstawa programowa

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
3) edukacja (np. szkoła i jej pomieszczenia, przedmioty nauczania, uczenie się, przybory szkolne, oceny szkolne, życie szkoły, zajęcia pozalekcyjne);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi;
6) układa informacje w określonym porządku;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) układa informacje w określonym porządku;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
5) opisuje upodobania;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
5) opisuje upodobania;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

1. Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

2. Kompetencje w zakresie wielojęzyczności. 

4. Kompetencje cyfrowe. 

5. Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

  1. Uczeń poznaje słownictwo związane z pomieszczeniami w szkole i opisuje ich przeznaczenie.

  2. Uczeń zna zastosowanie zaimka on.

  3. Uczeń opisuje swoją szkołę.

Cele motywacyjne

  • Uczeń zaspokaja potrzebę ciekawości i kreatywności. 

  • Uczeń rozwija umiejętność tworzenia opisów.

  • Uczeń rozwija umiejętności prezentacji siebie i swojego najbliższego otoczenia. 

Strategie uczenia się

  • Strategie pamięciowe: używanie obrazu i dźwięku (słuchanie i czytanie).

  • Strategie kognitywne: tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie w pary, łączenie tekstu z audio, łączenie obrazu z tekstem, analiza danych językowych, dedukcja.

  • Strategie kompensacyjne: odgadywanie znaczenia słów słuchanych i pisanych.

Metody/techniki nauczania

  • analiza materiałów audiowizualnych

  • analiza tekstów źródłowych,

  • mapa myśli,

  • rozmowa kierowana,

  • tworzenie komunikatów pisemnych.

Formy zajęć:

  • praca całego zespołu klasowego,

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

tablica interaktywna, komputer, laptop z dostępem do internetu, zeszyty, kartki papieru o wielkości co najmniej A3, kredki, ołówki, linijki

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  • Czynności organizacyjne (powitanie uczniów, sprawdzenie stanu klasy). Nauczyciel wita uczniów po francusku.

  • Nauczyciel pyta uczniów, jakie pomieszczenia i sale znajdują się w budynku szkoły i czy znają ich francuskie nazwy. Uczniowie tworzą listę, zapisując swoje propozycje i porządkując tym samym wstępnie materiał leksykalny.

  • Wybrany lub chętny uczeń zbiera wszystkie odpowiedzi uczniów i zapisuje je na tablicy. Pod koniec lekcji inny uczeń lub uczniowie uzupełnią tę listę o nowo poznane słowa.

  • Nauczyciel podaje temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna:

  • Uczniowie obserwują wpis na blogu Chloé w sekcji Czytanie i wspólnie czytają jego treść.

  • Uczniowie wynotowują z tekstu nieznane słowa. W dalszej kolejności następuje runda pytań. Uczestnicy zajęć zadają sobie wzajemnie pytania o znaczenie nowych słów. Osoba, która je zna, zgłasza się i stara się podać synonim lub opis, który pozwoli pytającemu odgadnąć właściwe znaczenie. Jeśli żaden z uczniów nie zna znaczenia danego słowa lub wyrażenia, podpowiedzi udziela nauczyciel.

  • Uczniowie wykonują w parach polecenia dołączone do tekstu źródłowego, a następnie na forum sprawdzają poprawność ich wykonania. Wspólnie poprawiają swoje błędy. Nauczyciel pełni rolę wspierającą, naprowadzającą na właściwe rozwiązania.

  • Po przeczytaniu tekstu uczniowie łączą się w pary i wspólnie wykonują pozostałe polecenia załączone do bloku tekstowego.

  • Nauczyciel losowo wybiera pary i prosi o przedstawienie swoich odpowiedzi całej klasie.

  • Uczniowie przechodzą do realizacji materiału multimedialnego. Zapoznają się z ilustracją interaktywną, analizują wspólnie grafikę multimedialną i słuchają nagrań audio.

  • Uczniowie w parach wykonują ćwiczenia załączone do multimedium.

  • Uczniowie w grupach 4‑5-osobowych przygotowują rzut lub przekrój szkoły swoich marzeń. Oznaczają na nim nazwy poszczególnych sal i pomieszczeń. Mogą również narysować podstawowe sprzęty pozwalające odróżnić sale. Następnie grupy po kolei prezentują swoje rysunki, opisując szkołę swoich marzeń. Członkowie innych grup zadają im pytania, np. Est‑ce qu'il y a une salle de chimie dans votre école ? Grupa prezentująca ma za zadanie odpowiedzieć na te pytania w sposób opisowy, wskazując na położenie pomieszczenia, np. Oui, il y a une salle de chimie. Elle est située au premier étage à côté de la salle de géographie.

  • Nauczyciel wraz z uczniami podsumowują zebrane wiadomości, uzupełniając wcześniej zebrane informacje poprzez analizę diagramów gramatyczno‑leksykalnych.

Faza podsumowująca:

  • W ramach podsumowania wybrani/chętni uczniowie kolejno rozwiązują wskazane ćwiczenia interaktywne. Pozostali uczniowie kontrolują poprawność ich wykonania. W razie pojawienia się wątpliwości nauczyciel wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.

  • Nauczyciel pyta uczniów, jakie kompetencje językowe nabyli.

Praca domowa:

Ćwiczenie 8 pisemnie, jeśli zabraknie czasu na wykonanie go podczas lekcji, oraz zadanie domowe z sekcji Ilustracja interaktywna: sporządzenie notatki na temat patrona przedstawionej w multimedium szkoły.

Materiały pomocnicze: Brak

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Multimedium zastosowane w tym temacie może posłużyć uczniom jako pomoc w wykonaniu zadania 7 i 8, a także jako forma powtórzenia przed sprawdzianem z tematu Szkoła.