Imię i nazwisko autora:

Maciej Szyszkowski

Przedmiot:

Język obcy nowożytny (język francuski)

Temat zajęć:

La Fête des Voisins

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny: klasa III, liceum/technikum, poziom A2+ 

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
2) miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe);
5) życie prywatne (np. rodzina, znajomi i przyjaciele, czynności życia codziennego, określanie czasu, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, konflikty i problemy);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
6) układa informacje w określonym porządku;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
8) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
8) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
7) zaprasza i odpowiada na zaproszenie;
11) ostrzega, nakazuje, zakazuje, instruuje;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
7) zaprasza i odpowiada na zaproszenie;
11) ostrzega, nakazuje, zakazuje, instruuje;
12) wyraża prośbę oraz zgodę lub odmowę spełnienia prośby;
14) stosuje zwroty i formy grzecznościowe.
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • opowiada o organizacji imprezy z okazji Dnia Sąsiada,

  • utrwala słownictwo dotyczące organizowania imprez,

  • powtarza zastosowanie trybu rozkazującego i zaimków osobowych.

Cele motywacyjne:

Uczeń zaspokaja potrzebę ciekawości (dowiaduje się, czym jest la Fête des Voisins). Rozwija umiejętność wypowiedzi ustnych i pisemnych na temat swoich relacji z sąsiadami. Rozwija umiejętność rozdzielania zadań w celu zorganizowania przyjęcia.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe: nowe słowa w znanym kontekście, używanie obrazu i dźwięku, grupowanie 

  • strategie kognitywne: tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie w pary, uzupełnianie tekstu, dopasowywanie, prawda fałsz, dedukcja

strategie kompensacyjne: odgadywanie znaczenia słów słuchanych i pisanych

Metody/techniki nauczania:

  • metody aktywizujące: dedukcja

  • metody podające: praca z tekstem źródłowym, opis, wyjaśnienie

  • metody programowane: przy użyciu nowych technologii (prezentacja, ćwiczenia interaktywne, e‑podręcznik)

Formy zajęć:

  • praca całego zespołu klasowego

  • praca w parach

  • praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

tablica interaktywna, komputer, laptop z dostępem do internetu, zeszyt

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel pokazuje fotografię z Dnia Sąsiada (np. okładkę z e‑materiału lub inną ilustrację wyszukaną w internecie) i prosi uczniów o opisanie jej, zadając pytania pomocnicze: Où sont ces personnes ? Que font‑elles ? Następnie pyta, jakie są ich przypuszczenia dotyczące sytuacji przedstawionej na zdjęciu : Selon vous, quels sont les liens entre ces personnes ? Pourquoi sont‑elles réunies ? Słowa kluczowe pojawiające się w wypowiedziach uczniów i mające związek z tematem lekcji są zapisywane na tablicy.

  • Nauczyciel podaje temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna:

  • Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym i samodzielnie wykonują zaproponowane do niego ćwiczenia.

  • Nauczyciel sprawdza wykonanie zadania i prosi o zapoznanie się z kącikiem leksykalnym. 

  • Nauczyciel przypomina zagadnienia gramatyczne (impératifpronoms personnels) i zwraca szczególną uwagę na czasowniki zwrotne i nieregularne. Uczniowie wykonują ćwiczenia w sekcji Rappel grammatical.

  • Nauczyciel przechodzi do pracy z plikiem audio. Po zapoznaniu się z nagraniem uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania do multimedium.

  • Uczniowie w parach wymyślają atrakcje, jakie zaproponowaliby w czasie Święta Sąsiada. Następnie każda para przedstawia swoje pomysły na forum. Klasa decyduje, które z nich można by wykorzystać.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel zadaje serię pytań:

  • Connaissez‑vous vos voisins ?

  • Parlez‑vous souvent avec vos voisins ?

  • Avez‑vous de bonnes relations avec eux ?

  • Seriez‑vous prêts à organiser la Fête des Voisins ? Si non, voudriez‑vous y participer ?

  • Que pensez‑vous de cette initiative ?

Praca domowa:

Ćwiczenia 7 i 8 z sekcji Sprawdź się.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Plik audio może posłużyć jako inspiracja do ćwiczenia zaimków względnych prostych lub la mise en relief. Można też ćwiczyć stronę bierną w czasie teraźniejszym.