Scenariusz lekcji
Imię i nazwisko autora: Katarzyna Mańkowska
Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język hiszpański)
Temat zajęć: Qué te gusta hacer?
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII
Podstawa programowa:
Cele kształcenia:
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
1) człowiek (np. dane personalne, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania);
5) życie prywatne (np. rodzina, znajomi i przyjaciele, czynności życia codziennego, określanie czasu, formy spędzania czasu wolnego, urodziny, święta).
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje.
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
1) określa główną myśl tekstu;
4) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, uczestników);
5) znajduje w tekście określone informacje.
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
4) przedstawia upodobania.
VII. Uczeń reaguje w formie bardzo prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób.
VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
2. kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
4. kompetencje cyfrowe;
5. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
8. kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
zna nazwy czynności wykonywanych w czasie wolnym;
zna oraz stosuje czasowniki encantar i gustar, aby mówić o upodobaniach;
potrafi wyrazić, w jakim stopniu podoba mu się dana rzecz;
analizuje informacje zawarte w tekstach i filmach;
ocenia, które informacje zawarte w tekście i filmie są mu potrzebne do rozwiązania danego zadania;
tworzy krótką wypowiedź pisemną na temat swoich upodobań;
łączy ze sobą informacje, dopasowując do siebie poszczególne elementy.
Cele motywacyjne:
rozbudzenie ciekawości uczniów oraz zaangażowanie ich w lekcję poprzez nawiązania do realnych sytuacji, np. do opowiadania o swoich upodobaniach;
uświadomienie uczniom, że są w stanie zrozumieć proste teksty źródłowe oraz inne teksty dostosowane do ich poziomu;
uświadomienie uczniom, że po lekcji są w stanie używać struktur gramatycznych i leksyki, by tworzyć proste wypowiedzi, a tym samym porozumiewać się w języku hiszpańskim;
rozbudzenie ciekawości ucznia poprzez wykorzystanie pracy z filmem i zabawy edukacyjnej;
podtrzymywanie uwagi uczniów poprzez zadawanie pytań związanych z jego upodobaniami.
Strategie uczenia się:
strategie kognitywne;
strategie pamięciowe;
strategie kompensacyjne;
strategie metapoznawcze;
strategie afektywne.
Metody/techniki nauczania:
film, słuchanie, czytanie, zabawa edukacyjna
Formy zajęć:
praca w parach, praca w grupach, praca całą klasą, praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, zeszyt przedmiotowy
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca:
Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów po hiszpańsku oraz pyta klasę o samopoczucie.
Nauczyciel pyta uczniów, co według nich robią Hiszpanie w swoim czasie wolnym. Następnie prosi ich o przeczytanie ciekawostki.
Nauczyciel podaje temat oraz cele lekcji.
Faza realizacyjna:
Tekst źródłowy.
a. Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym, zwracając szczególną uwagę na wyrażenia z czasownikami encantar i gustar oraz na nazwy różnych czynności wykonywanych w czasie wolnym.
b. Uczniowie wykonują polecenia do tekstu źródłowego.
c. Nauczyciel prosi uczniów, aby wskazali, z którą osobą mają najwięcej wspólnego i dlaczego.
d. Nauczyciel prosi uczniów, aby wspólnie stworzyli listę czynności, które pojawiły się w tekście.
Grafiki.
a. Uczniowie zapoznają się z nazwami różnych czynności wykonywanych w czasie wolnym.
b. Uczniowie wykonują polecenie 4.
c. Nauczyciel prosi uczniów, aby w parach przetłumaczyli słowa, które pojawiły się w poleceniu 4.
d. Uczniowie zapoznają się z wyrażeniami z czasownikami encantar i gustar.
e. Przy wykonywaniu polecenia 5. nauczyciel może podzielić uczniów na pary, aby na zmianę jedna osoba czytała tekst, a druga próbowała uporządkować zdjęcia w odpowiedniej kolejności.
Multimedium.
a. Uczniowie samodzielnie zapoznają się z multimedium.
b. Nauczyciel prosi uczniów, aby po polsku streścili film - jeden uczeń opowiada o jednej osobie z filmu. Pozostali uczniowie mogą uzupełnić wypowiedzi o informacje, które dotąd się nie pojawiły.
c. Uczniowie wykonują polecenia do multimedium.
Część ćwiczeniowa.
a. W tej części uczniowie praktykują zdobytą wiedzę. Używają wyrażeń, słówek i struktur gramatycznych w kontekście. Ćwiczenia uporządkowane są według wzrastającego stopnia trudności: od ćwiczeń zamkniętych, w których uczniowie muszą wybrać odpowiednią opcję lub dopasowywać zawartość, poprzez pytania wymagające większej samodzielności, do pytań otwartych umożliwiających uczniom samodzielne tworzenie treści na podstawie zdobytej wiedzy.
b. Podczas wykonywania ćwiczenia 3. dotyczącego różnych czynności typowych dla czasu wolnego nauczyciel może zorganizować zabawę edukacyjną w kalambury. Jeden uczeń pokazuje gestami daną czynność, a reszta klasy ma za zadanie zgadnąć, co pokazuje kolega/koleżanka. Osoba, która poda właściwą nazwę czynności, pokazuje jako następna. Nauczyciel może rozszerzyć zabawę o inne hasła niż te, które znajdują się w krzyżówce.
c. Po wykonaniu ćwiczeń nr 7 i 8 nauczyciel może poprosić uczniów, aby w parach porównali swoje wypowiedzi i stwierdzili, co mogliby robić wspólnie.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel podsumowuje lekcję. Odnosi się do celów motywacyjnych i operacyjnych. Wskazuje na zdobytą wiedzę i umiejętności.
Nauczyciel pyta uczniów:
Jak powiesz, że coś uwielbiasz, lubisz lub niezbyt lubisz?
Jakie nazwy czynności potrafisz wymienić?
Pyta uczniów, czy są świadomi zdobytej wiedzy i w jakim stopniu na skali od 1 do 5 zrealizowali poszczególne cele lekcji:
Znam nazwy czynności wykonywanych w czasie wolnym.
Potrafię powiedzieć, w jakim stopniu coś lubię lub czegoś nie lubię.
Praca domowa:
Uczeń ma za zadanie poznać upodobania swoich dwóch kolegów lub koleżanek i napisać krótki tekst na ten temat.
Materiały pomocnicze:
karteczki z nazwami czynności czasu wolnego
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Multimedium może posłużyć uczniowi podczas samodzielnej pracy w domu zarówno podczas powtórzenia materiału, jak i w trakcie odrabiania pracy domowej.