Scenariusz lekcji
Imię i nazwisko autora: Ramón Díez Galán
Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język hiszpański)
Temat zajęć: Las corridas de toros
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa IV
Podstawa programowa
Cele i treści kształcenia.
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
Kultura (np. twórcy i ich dzieła, uczestnictwo w kulturze, tradycje i zwyczaje, media).
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
reaguje na polecenia;
określa główną myśl wypowiedzi;
określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, sytuację, uczestników);
znajduje w wypowiedzi określone informacje;
układa informacje w określonym porządku.
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
określa intencje nadawcy/autora tekstu;
określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, czas, miejsce, sytuację);
znajduje w tekście określone informacje;
układa informacje w określonym porządku.
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
opisuje upodobania;
wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
wyraża uczucia i emocje.
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
opisuje upodobania;
wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
wyraża uczucia i emocje.
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
przedstawia siebie i inne osoby;
nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę; podtrzymuje rozmowę w przypadku trudności w jej przebiegu (np. prosi o wyjaśnienie, powtórzenie, sprecyzowanie; upewnia się, że rozmówca zrozumiał jego wypowiedź);
uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
4.wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
wyraża uczucia i emocje (np. radość, smutek, niezadowolenie, zdziwienie, nadzieję, obawę).
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
przedstawia siebie i inne osoby;
nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę (np. podczas rozmowy na czacie);
uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (wypełnia formularz/ankietę);
wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
wyraża uczucia i emocje (np. radość, smutek, niezadowolenie, zdziwienie, nadzieję, obawę).
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.
IX. Uczeń posiada:
podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku, gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie przedsiębiorczości;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
opowiada o walkach z bykami;
wyraża swoją opinię na kontrowersyjny temat i uzasadnia swoje zdanie.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
poznaje kulturę kraju, którego języka się uczy;
ma możliwość zajęcia stanowiska w sprawach budzących kontrowersje.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk);
strategie kognitywne (ćwiczenie języka obcego w naturalnych kontekstach);
strategie kompensacyjne (odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych);
strategie afektywne (motywowanie do nauki, eliminacja lęku przed popełnieniem błędu).
Metody/techniki nauczania:
słuchanie, czytanie i działania praktyczne
Formy zajęć:
praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, zeszyt przedmiotowy
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca:
Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów po hiszpańsku oraz zadaje pytania kilkorgu uczniom: Qué te parecen las corridas de toros?/Te gustan? Następnie sprawdza wiedzę uczniów z poprzednich zajęć.
Nauczyciel wyraża swoją opinię na temat walk byków w Hiszpanii.
Nauczyciel podaje temat oraz cele lekcji.
Faza realizacyjna:
Tekst źródłowy.
Uczniowie rozmawiają o korridzie w Hiszpanii.
Grafika.
Nauczyciel pokazuje zdjęcia ilustrujące różne argumenty za i przeciw walkom z bykami, a uczniowie je komentują.
Multimedium.
Uczniowie wyrażają swoją opinię na temat korridy.
Nauczyciel wprowadza uczniów w fazę ćwiczeń. Wykonują oni ćwiczenia leksykalno‑gramatyczne, a ich praca nadzorowana jest przez nauczyciela.
Faza podsumowująca:
1. Nauczyciel podsumowuje zebrane wiadomości. Kolejno zadaje uczniom pytania typu:Qué te parece esta tradición?; Te gustaría ir a una plaza de toros?; Crees que va a ser igual en el futuro? itd.
2. Nauczyciel wymienia cele osiągnięte podczas lekcji.
3. Po zakończeniu zajęć nauczyciel powinien stwierdzić postępy w procesie nabywania wiedzy przez uczniów na podstawie odpowiedzi na pytania:
Czy uczeń potrafi opowiedzieć o korridzie?
Czy uczeń potrafi wyrazić opinię na kontrowersyjny temat?
Praca domowa:
Nagraj krótką wiadomość ze swoją opinią na temat korridy.
Materiały pomocnicze:
wiadomości z Internetu, zdjęcia z Internetu
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Uczniowie mogą poszukać argumentów za i przeciw korridzie i przedyskutować je z kolegami z klasy.