Przedmiot: Język obcy nowożytny (język francuski)

Imię i nazwisko autora: Maciej Szyszkowski

Temat zajęć: Les maladies de civilisation

Grupa docelowa: III etap edukacyjny: klasa III, liceum/technikum, poziom A2+

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
1) człowiek (np. dane personalne, okresy życia, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania);
6) żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki i ich przygotowywanie, lokale gastronomiczne);
11) zdrowie (np. tryb życia, samopoczucie, choroby, ich objawy i leczenie);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
6) układa informacje w określonym porządku;
7) rozróżnia formalny i nieformalny styl wypowiedzi.
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • zapoznaje się ze słownictwem związanym z chorobami cywilizacyjnymi,

  • poznaje wyrażenia określające skutek i przyczynę,

  • wyraża restrykcję za pomocą struktury ne … que.

Cele motywacyjne

Uczeń rozwija ogólną wiedzę nt. chorób cywilizacyjnych i zdrowego trybu życia, a także analizuje swój tryb życia.

Strategie uczenia się

  • Strategie pamięciowe: nowe słowa w znanym kontekście, używanie obrazu i dźwięku, grupowanie.

  • Strategie kognitywne: tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie w pary, uzupełnianie tekstu, dopasowywanie, prawda fałsz, dedukcja.

  • Strategie kompensacyjne: odgadywanie znaczenia słów słuchanych i pisanych.

Metody/techniki nauczania:

  • metody aktywizujące: burza mózgów, dedukcja;

  • metody podające: praca z tekstem źródłowym, opis, wyjaśnienie;

  • metody programowane: przy użyciu nowych technologii (prezentacja, ćwiczenia interaktywne, e‑podręcznik).

Formy zajęć:

  • praca całego zespołu klasowego,

  • praca w parach,

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

tablica interaktywna, komputer, laptop z dostępem do internetu, zeszyt

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel pyta uczniów po francusku, jak się dziś czują.
Następnie pyta uczniów, czy słyszeli kiedykolwiek o chorobach cywilizacyjnych. Co rozumieją przez to pojęcie? Czy myślą, że choroby cywilizacyjne istniały od zawsze?
Następnie nauczyciel podaje temat i cele lekcji oraz prosi uczniów, o zapoznanie się z wprowadzeniem do lekcji. Prosi o podanie możliwych przyczyn odpowiedzialnych za pojawienie się chorób cywilizacyjnych.

Faza realizacyjna:

Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym i samodzielnie wykonują zaproponowane do niego ćwiczenia.
Następnie nauczyciel tłumaczy na przykładach różne sposoby wyrażania przyczyny i skutku. Prosi uczniów, aby do każdego wyrażenia wymyślili własny przykład związany z tematem lekcji lub szeroko pojętym zdrowym trybem życia. Uczniowie wykonują ćwiczenia.
Nauczyciel przechodzi do pracy z audiobookiem. Po zapoznaniu się z dokumentem uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania do multimedium. Nauczyciel zachęca do dyskusji nt. postawy Vincenta - bohatera audiobooka. Pyta, czy łatwo popsuć sobie zdrowie niewłaściwymi nawykami. Czy trudno zmienić swoje nawyki? Co zmotywowało bohatera audiobooka? Czy uczniowie też chcieliby coś zmienić w swoim trybie życia?
Na zakończenie tej fazy lekcji uczniowie rozwiązują ćwiczenia interaktywne.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel zadaje serię pytań:
Selon vous, les Polonais ont‑ils de bonnes habitudes ou non ?
Quelles habitudes devraient‑ils changer pour être en meilleure santé ?

Praca domowa:

ćw. 8 z e‑materiału.

Materiały pomocnicze: -

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Audiobook może być wykorzystywany w pracy nad czasami przeszłymi. Może również posłużyć podczas rozmaitych tematycznie lekcji, w których istotne jest opowiadanie historii lub przedstawianie swojego punktu widzenia. Nauczyciel może również rozpocząć lekcję od odsłuchu, by przedstawiona historia stanowiła punkt wyjścia do rozmowy o chorobach cywilizacyjnych.