Imię i nazwisko autora: Robin Chouache

Przedmiot: Język obcy nowożytny (j. francuski) 

Temat zajęć: Partons pour un séjour linguistique en France

Grupa docelowa: III etap edukacyjny: liceum/technikum, klasa IV, poziom A2+

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
1) człowiek (np. dane personalne, okresy życia, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
6) układa informacje w określonym porządku;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
7) wyraża uczucia i emocje;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
7) wyraża uczucia i emocje;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
8) proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje, zachęca; prowadzi proste negocjacje w sytuacjach życia codziennego;
9) prosi o radę i udziela rady;
11) ostrzega, nakazuje, zakazuje, instruuje;
13) wyraża uczucia i emocje (np. radość, smutek, niezadowolenie, zdziwienie, nadzieję, obawę);
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
9) prosi o radę i udziela rady;
11) ostrzega, nakazuje, zakazuje, instruuje;
12) wyraża prośbę oraz zgodę lub odmowę spełnienia prośby;
13) wyraża uczucia i emocje (np. radość, smutek, niezadowolenie, zdziwienie, nadzieję, obawę);
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • powtarza i utrwala użycie zaimków osobowych pełniących funkcję dopełnienia bliższego (me, te, le, la, nous, vous, les) i dalszego (me, te, lui, nous, vous, leur);

  • przekonuje przyjaciela do wzięcia udziału w zagranicznym kursie językowym.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • zaspokaja potrzebę ciekawości i kreatywności poprzez rozmowę na interesujące go tematy;

  • kształci umiejętność tworzenia opisów stanów emocjonalnych.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe: słuchanie i czytanie

  • strategie kognitywne: tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie w pary, łączenie tekstu z audio, analiza danych językowych, dedukcja

strategie kompensacyjne: odgadywanie znaczenia słów słuchanych i pisanych

Metody/techniki nauczania:

  • metody podające: opis, wyjaśnienie

  • metody problemowe: metody dedukcyjne, burza mózgów

  • metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe

  • metody programowane: z użyciem komputera, z użyciem tablicy multimedialnej

Formy zajęć:

praca w parach

praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

komputer z dostępem do internetu i możliwością odtwarzania dźwięku

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel rozpoczyna lekcję od pytań: Êtes‑vous déjà partis pour un séjour linguistique à l’étranger ? Voudriez‑vous le faire dans le futur ? Potem kontynuuje rozmowę z uczniami, np. pytając: Le séjour linguistique peut être une alternative à l’apprentissage d’une langue étrangère ailleurs que dans la salle de classe ?

  2. Nauczyciel prosi uczniów o podanie przykładów nauki języka w inny sposób niż w szkole, np. lekcje prywatne u nauczyciela, pobyt w rodzinie goszczącej za granicą, aplikacje mobilne do nauki języka, wymiana językowa z drugą osobą znającą język którego chcemy się nauczyć itp. Uczniowie proponują przykłady lub uzupełniają propozycje nauczyciela.

  3. Nauczyciel informuje, że dzisiejsza lekcja pozwoli uczniom zapoznać się z zaletami wyjazdów językowych.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym i samodzielnie wykonują zaproponowane do niego ćwiczenia.

  2. Nauczyciel sprawdza wykonane zadania i prosi o zapoznanie się z treścią kącika gramatycznego. 

  3. Nauczyciel pyta uczniów, jakie znają zaimki osobowe oraz jaką rolę w zdaniu pełni dopełnienie bliższe (COD) i dopełnienie dalsze (COI). Uczniowie wypowiadają się, a nauczyciel uzupełnia ich odpowiedzi w razie potrzeby, może także skorzystać z treści w kąciku gramatycznym do podsumowania wiadomości. Następnie uczniowie wykonują ćwiczenia dołączone do kącika gramatycznego.

  4. Przed przejściem do pracy z plikiem audio nauczyciel prosi uczniów o zwrócenie uwagi na zaimki osobowe w funkcji CODCOI w nagraniu, które wysłuchają. Prosi o zapisanie dwóch przykładowych zdań z użyciem tych zaimków. Po zapoznaniu się z nagraniem uczniowie odczytują wynotowane zdania i określają, czy użyte w nich zaimki są w funkcji dopełnienia bliższego, czy dalszego, a następnie samodzielnie rozwiązują zadania do Multimedium.

  5. Nauczyciel sprawdza, czy zadania zostały wykonane poprawnie. 

Faza podsumowująca:

Nauczyciel wprowadza uczniów do fazy ćwiczeń. Wybrani/chętni uczniowie rozwiązują wskazane ćwiczenia interaktywne a pozostali uczniowie kontrolują poprawność ich wykonania. Nauczyciel proponuje następnie zadanie na argumentację. Grupa podzielona jest na dwie części. Chętni/Wskazani uczniowie wymyślają przykładowe obawy związane z wyjazdem językowym a inni podają argumenty, które pokazują, że te obawy są niezasadne. Uczniowie mają możliwość powrotu do kącika gramatycznego, celem przypomnienia reguł dla zaimków osobowych dopełnienia bliższego i dalszego. Natomiast w kąciku leksykalnym mogą sobie przypomnieć zwroty, których można użyć aby wypowiedzieć swoje zdanie oraz doradzić komuś.

Na koniec nauczyciel może zadać uczniom kilka pytań. Np.:

À quoi vous fait penser un séjour linguistique ?

Connaissez‑vous une personne dans votre entourage qui en a fait un ? Si oui, cela était une expérience qui valait la peine ?

Dans quelle ville ou région de France aimerais‑tu faire ton séjour linguistique et pourquoi ?

Quelles autres villes ou régions en dehors de la France t’intéressent‑elles dans le cadre de l’apprentissage d’une langue ?

Praca domowa: ćwiczenie 3 w kąciku leksykalnym i ćwiczenie 8 z bloku Sprawdź się.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Plik audio może posłużyć na lekcji, na której pojawi się temat wyjazdów/kursów językowych. Można go również wykorzystać w innej lekcji, w której omawia się zaimki osobowe w funkcji COD lub COI.