Imię i nazwisko autora:

Przedmiot: Język obcy nowożytny (j. francuski)

Temat zajęć: Je joue de la guitare deux fois par semaine

Grupa docelowa:

II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom A1

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
5) życie prywatne (np. rodzina, znajomi i przyjaciele, czynności życia codziennego, określanie czasu, formy spędzania czasu wolnego, urodziny, święta);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
VII. Uczeń reaguje w formie bardzo prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • przypomina sobie nazwy wybranych instrumentów muzycznych oraz różnych form spędzania czasu wolnego;

  • utrwala użycie czasowników faire z przyimkiem de oraz jouer z przyimkiem à oraz de;

  • pyta o częstotliwość wykonywanych czynności i umie ją określić.

  • opowiesz o formach spędzania czasu wolnego.

Cele motywacyjne

Uczeń:

  • poszerza swoje słownictwo i znajomość gramatyki;

  • przekonuje się, iż jego poziom opanowania języka pozwala na coraz swobodniejsze wypowiedzi oraz poruszanie nowych tematów.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe: słuchanie, czytanie, słowa w kontekście

  • strategie kognitywne: analizowanie informacji i wnioskowanie

  • ćwiczenia: jednokrotny i wielokrotny wybór, samodzielne uzupełnianie krzyżówek, łączenie elementów, wyszukiwanie i/lub wstawianie odpowiednich struktur i słów/wyrażeń, porządkowanie, katalogowanie, zadania otwarte

  • strategie kompensacyjne: odgadywanie znaczenia słów pisanych i słuchanych, rozpoznawanie synonimów i definicji

  • strategie społeczne: współpraca z rówieśnikami, rozwijanie świadomości w temacie różnych form zainteresowań

Metody/techniki nauczania:

  • metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe

  • metoda aktywizująca: burza mózgów

  • metoda programowa: przy użyciu komputera, zadania interaktywne

  • metoda podająca: wyjaśnienie, opis

Formy zajęć:

  • praca całego zespołu klasowego

  • praca indywidualna

  • praca w parach

Środki dydaktyczne:

tablica interaktywna, tablety lub smartfony z możliwością odtworzenia gry edukacyjnej albo dostęp do sali komputerowej

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel wykonuje czynności organizacyjne. Pyta uczniów po francusku, jakie formy spędzania czasu wolnego znają. Może się tu posłużyć ilustracjami, fotografiami (również tymi z treści lekcji) lub symbolicznymi rekwizytami (tj. pędzel do malowania, pałka perkusyjna, baletki itp.). Odpowiedzi uczniów zapisuje na tablicy.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel przechodzi do części tekstowej. Prosi o zapoznanie się z tekstem, zachęca uczniów do odgadywania znaczenia nowych słów i zwrotów, w razie potrzeby objaśnia je.

Uczniowie wykonują ćwiczenia do części tekstowej lekcji wspólnie. Wybrane lub chętne osoby zapisują rozwiązania na tablicy interaktywnej.

Nauczyciel przechodzi do części gramatycznej. Wraz z uczniami omawia plansze w Rappel grammatical. Zwraca uwagę na różnice w zastosowaniu przyimków de oraz à. Następnie nauczyciel prosi uczniów o porównanie zawartości kącika z nazwami hobby wypisanymi wcześniej na tablicy. Uczniowie identyfikują powtarzające się nazwy oraz znajdują nowe, po czym kolejno każdy z nich na podstawie opracowanego w ten sposób słownictwa formułuje jedno krótkie zdanie na temat swojego hobby, np. Je fais du jardinage.

Przed przejściem do Coin communication nauczyciel prosi uczniów o odnalezienie w tekście dialogu wszystkich fragmentów mówiących o częstotliwości. Uczniowie omawiają znaczenie nowych słów w oparciu o planszę z tego kącika, po czym w parach wykonują przypisane mu ćwiczenie.

Na zakończenie tej części zajęć uczniowie mają za zadanie dowiedzieć się, z jaką częstotliwością kolega/koleżanka z ławki zajmuje się swoim hobby.

W części multimedialnej uczniowie zapoznają się z instrukcją gry na zasadach chińczyka.

Uczniowie mogą grać w grę interaktywną samodzielnie lub w grupach - w zależności od liczebności klasy.

Uczniowie wykonują ćwiczenia 1‑2 do tej części lekcji. Mogą pracować w parach lub grupach. Nauczyciel zwraca szczególną uwagę na ukazane w multimedium zależności między wyrażeniami, czasownikami, a pochodzącymi od nich nazwami czynności, np. faire de la peinture - peindre - la peinture. Zadanie 3 realizują samodzielnie, a swoje wypowiedzi porównują z wypowiedziami kolegów. Mogą one następnie zostać wykorzystane do opracowania podsumowania na temat sposobów spędzania czasu wolnego wśród uczniów danej klasy, co wprowadzi uczniów do tematyki zad. 8 z części Sprawdź się.

Faza podsumowująca:

Następnie uczniowie przechodzą do wykonania interaktywnych ćwiczeń sprawdzających. Wykonują samodzielnie zad. 1 - 7. W celu przećwiczenia wymowy wybrani lub chętni uczniowie odczytują rozwiązania na forum klasowym.

Nauczyciel może prosić uczniów o zapisanie wypowiedzi z zad. 7 na kartkach, które następnie zbierze i losowo rozda wszystkim uczestnikom lekcji. Wybrani lub chętni uczniowie odczytują tekst ze „swojej” kartki na głos, a reszta klasy ma za zadanie odgadnąć jego autora.

Praca domowa:

Zad. 8 z części Sprawdź się.

Materiały pomocnicze:

związane z tematyką zajęć zdjęcia, ilustracje drukowane lub wyświetlane na tablicy interaktywnej oraz rekwizyty przyniesione przez uczniów lub przygotowane przez nauczyciela

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Gra interaktywna może zostać wykorzystana w dowolnym momencie nauki jako powtórzenie nazw czynności związanych ze spędzaniem czasu wolnego oraz jako materiał dodatkowy dotyczący słowotwórstwa (np. tworzenie rodzin wyrazów, nominalizacja).