Scenariusz lekcji
Imię i nazwisko autora: Katarzyna Mańkowska
Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język hiszpański)
Temat zajęć: Este es mi barrio
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII
Podstawa programowa:
Cele kształcenia:
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
2) miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe).
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi;
4) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, uczestników);
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje.
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
1) określa główną myśl tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę);
4) znajduje w tekście określone informacje.
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości.
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości.
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia.
VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
2. kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
4. kompetencje cyfrowe;
5. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
8. kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
zna wyrażenia służące do opisu dzielnicy;
zna oraz stosuje czasowniki ser, estar, hay i tener w celu opisu dzielnicy;
formułuje pytania o wygląd dzielnicy;
rozwija umiejętność mediacji;
analizuje informacje zawarte w tekstach i filmach;
ocenia, które informacje zawarte w tekście i filmie są mu potrzebne do rozwiązania danego zadania;
tworzy krótką wypowiedź pisemną na temat swojej dzielnicy;
łączy ze sobą informacje, dopasowując do siebie poszczególne elementy.
Cele motywacyjne:
rozbudzenie ciekawości uczniów oraz zaangażowanie ich w lekcję poprzez nawiązania do realnych sytuacji (opisywanie swojej dzielnicy) oraz poprzez przedstawienie aspektów socjokulturowych (dzielnice Hiszpanii i Argentyny);
uświadomienie uczniom, że są w stanie zrozumieć proste teksty źródłowe oraz inne teksty dostosowane do ich poziomu;
uświadomienie uczniom, że po lekcji są w stanie używać struktur gramatycznych i leksyki, by tworzyć proste wypowiedzi, a tym samym porozumiewać się w języku hiszpańskim;
rozbudzenie ciekawości uczniów poprzez wykorzystanie pracy z filmem;
zaangażowanie uczniów w lekcję poprzez pracę w parach.
Strategie uczenia się:
strategie kognitywne;
strategie pamięciowe;
strategie kompensacyjne;
strategie metapoznawcze;
strategie społeczne;
strategie afektywne.
Metody/techniki nauczania:
film, słuchanie, czytanie, opis wyjaśniający
Formy zajęć:
praca w parach, praca całą klasą, praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, zeszyt przedmiotowy, rzutnik
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca:
Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów po hiszpańsku oraz pyta klasę o samopoczucie.
Nauczyciel pyta uczniów, czy znają jakąś dzielnicę hiszpańską. Następnie prosi ich o przeczytanie ciekawostki.
Nauczyciel podaje temat oraz cele lekcji.
Faza realizacyjna:
Tekst źródłowy.
Nauczyciel czyta na głos tytuły tekstów źródłowych i pyta uczniów, czy na ich podstawie potrafią powiedzieć, o czym mówią fragmenty artykułów. Dla zmotywowania uczniów podkreśla, że jest to tekst z oficjalnych stron promujących turystykę w Argentynie i w Hiszpanii.
Zanim uczniowie przejdą do czytania, nauczyciel opowiada o dwóch dzielnicach przedstawionych w tekstach. Pyta uczniów, czy byli w Barcelonie lub Buenos Aires i czy znają jakieś zabytki lub miejsca w tych miastach. Wprowadza kilka słów opisujących wygląd miast, które ułatwią zrozumienie tekstu np.: colorido, pintoresco, animado, terrazas, estadio.
Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym, zwracając szczególną uwagę na przymiotniki opisujące dzielnicę oraz na nazwy miejsc.
Nauczyciel może zadać dodatkowe pytania do tekstu: Cuál es el tema central del texto?; Qué objetivo tiene el texto?
Uczniowie wykonują polecenia do tekstu.
Po wykonaniu ćwiczenia 1. nauczyciel może pokazać uczniom na rzutniku zdjęcia dzielnic opisanych w tekście źródłowym.
Po wykonaniu ćwiczeń nauczyciel prosi, aby uczniowie ponownie przeczytali tekst i na jego podstawie spróbowali opisać dzielnice w języku polskim.
Grafiki.
Nauczyciel pisze na tablicy po jednym zdaniu z czasownikami ser, estar, hay i tener. Prosi uczniów, aby zastanowili się, w jakich sytuacjach używamy tych czasowników. Wprowadza nowe zagadnienia metodą indukcyjną.
Uczniowie zapoznają się z grafiką z czasownikami i wyrażeniami służącymi do opisu dzielnicy.
Nauczyciel prosi uczniów, aby w parach z pomocą słownika przetłumaczyli wyrażenia, które znajdują się na grafice.
Uczniowie wykonują ćwiczenia 4. i 5.
Multimedium.
Uczniowie samodzielnie zapoznają się z multimedium.
Po obejrzeniu filmu nauczyciel może zadać pytania typu: De qué habla el video?; Quién aparece en el video?; El video es interesante?; Os gusta más el barrio de Nuria o el barrio de Miguel?
Nauczyciel prosi uczniów, aby streścili film w języku hiszpańskim.
Uczniowie wykonują polecenia do multimedium.
Część ćwiczeniowa.
W tej części uczniowie praktykują zdobytą wiedzę. Używają wyrażeń, słówek i struktur gramatycznych w kontekście. Zaproponowane ćwiczenia uporządkowane zostały według wzrastającego stopnia trudności: od ćwiczeń zamkniętych, w których uczniowie muszą wybrać odpowiednią opcję lub dopasowywać zawartość, poprzez pytania ze wzrastającą samodzielnością, do pytań otwartych, w których uczniowie samodzielnie tworzą treści na podstawie zdobytej wiedzy.
Nauczyciel może rozszerzyć ćwiczenie 2. i poprosić uczniów o ułożenie zdań z jednym ze słów z każdej pary.
Zdjęcia z ćwiczenia 3. mogą służyć do opisu pisemnego lub ustnego (np. zdjęcie 1.) lub do układania zdań, na przykład: En mi barrio hay un mercado. (zdjęcie 4.).
Po wykonaniu ćwiczenia 6. nauczyciel może poprosić, aby uczniowie w parach samodzielnie opisali dzielnice widoczne na zdjęciach.
Nauczyciel może rozszerzyć ćwiczenie 7. i poprosić, aby uczniowie w parach ułożyli więcej pytań, które można komuś zadać, aby poznać jego dzielnicę.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel podsumowuje lekcję. Odnosi się do celów motywacyjnych i operacyjnych. Wskazuje na zdobytą wiedzę i umiejętności.
Nauczyciel pyta uczniów:
Jak powiemy, że dzielnica jest hałaśliwa, spokojna, malownicza?
Jakich czasowników użyjemy do opisu dzielnicy?
Jak powiemy, że w dzielnicy jest targ, park i centrum handlowe?
Nauczyciel pyta uczniów, czy są świadomi zdobytej wiedzy i w jakim stopniu na skali od 1 do 5 zrealizowali poszczególne cele lekcji:
Potrafię przedstawić cechy charakterystyczne dzielnicy.
Potrafię użyć poprawnie czasowników ser, estar, hay i tener do opisu dzielnicy.
Potrafię powiedzieć, jakie miejsca znajdują się w mojej dzielnicy.
Praca domowa:
Uczeń ma za zadanie nagrać krótki film, w którym pokazuje i opisuje swoją dzielnicę.
Materiały pomocnicze:
zdjęcia różnych dzielnic
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Multimedium może posłużyć uczniowi podczas samodzielnej pracy w domu zarówno podczas powtórzenia materiału, jak i w trakcie odrabiania pracy domowej.