Imię i nazwisko autora:

Anna Kowalska

Przedmiot:

Język francuski 

Temat zajęć:

Je participe à l’atelier du théâtre

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum/technikum, klasa I, poziom A1

Podstawa programowa

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
3) edukacja (np. szkoła i jej pomieszczenia, przedmioty nauczania, uczenie się, przybory szkolne, oceny szkolne, życie szkoły, zajęcia pozalekcyjne);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi;
3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
4) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, sytuację, uczestników);
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
6) układa informacje w określonym porządku;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) układa informacje w określonym porządku;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
5) opisuje upodobania;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
7) wyraża uczucia i emocje;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
5) opisuje upodobania;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
7) wyraża uczucia i emocje;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
2) nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę; podtrzymuje rozmowę w przypadku trudności w jej przebiegu (np. prosi o wyjaśnienie, powtórzenie, sprecyzowanie; upewnia się, że rozmówca zrozumiał jego wypowiedź);
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
9) prosi o radę i udziela rady;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
2) nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę (np. podczas rozmowy na czacie);
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
10) pyta o pozwolenie, udziela i odmawia pozwolenia;
14) stosuje zwroty i formy grzecznościowe.
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • poznaje i utrwala schematy odmiany czasowników regularnych i nieregularnych w czasie teraźniejszym i stosuje je w praktyce;

  • zadaje pytania o zajęcia pozalekcyjne;

  • opowiada o swoich zajęciach pozalekcyjnych;

  • wyraża swoją opinię na temat zajęć pozalekcyjnych;

  • doradza koledze/koleżance, jakie zajęcia pozalekcyjne wybrać.

Cele motywacyjne

Uczeń rozwija umiejętności prezentacji siebie i swojego najbliższego otoczenia.

Strategie uczenia się

  • strategie pamięciowe: czytanie i słuchanie;

  • strategie kognitywne: tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie w pary, łączenie tekstu z audio, łączenie obrazu z tekstem, analiza danych językowych, dedukcja;

  • strategie kompensacyjne: odgadywanie znaczenia słów słuchanych i pisanych.

Metody/techniki nauczania

  • metody podające: opis, wyjaśnienie;

  • metody aktywizujące: burza mózgów, kalambury;

  • metody problemowe: metody dedukcyjne;

  • metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe;

  • metody programowane: z użyciem komputera.

Formy zajęć:

  • praca całego zespołu klasowego,

  • praca w grupach,

  • praca w parach,

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

tablica interaktywna, komputer, laptop z dostępem do internetu, zeszyt

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel wita uczniów po francusku, a następnie pyta ich, jakie koła zainteresowań działają w szkole. Dopytuje, czy uczniowie uczęszczają na zajęcia dodatkowe w ramach tych kół.

  • Chętna osoba zbiera wszystkie odpowiedzi uczniów i zapisuje je na tablicy. Nauczyciel na tym etapie nie podaje jeszcze francuskich nazw kół zainteresowań.

  • Nauczyciel podaje temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna:

  • Rozmowa kierowana. Nauczyciel pyta uczniów, czy wiedzą, jakie koła zainteresowań działają w szkołach we Francji. W razie potrzeby uzupełnia informacje podawane przez uczniów.

  • Uczniowie zapoznają się z tekstami źródłowymi zawartymi w e‑materiale. Weryfikują nowe słownictwo. Następnie w parach wykonują polecenia dołączone do tekstów źródłowych.

  • Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych zadań i udziela uczniom informacji zwrotnej.

  • Kącik leksykalny. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z grafiką w części Przeczytaj i przedyskutowanie w parach tego, na czym polega działanie każdego z przedstawionych kół zainteresowań. Chętny uczeń uzupełnia zapiski na tablicy z części wprowadzającej lekcji (burza mózgów na temat kół zainteresowań), dopisuje też francuskie odpowiedniki do polskich nazw.

  • Uczniowie zapoznają się z treścią kącika gramatycznego: odmianą czasowników przedstawioną w tabelach. Następnie w parach wykonują dołączone do tej części Przeczytaj ćwiczenia.

  • Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych zadań i udziela uczniom informacji zwrotnej.

  • Uczniowie przechodzą do pracy z multimedium: odtwarzają załączone nagranie. Słuchają nagrania po raz pierwszy, następnie wykonują polecenie nr 1 do audiobooka. Następnie słuchają nagrania po raz drugi i wykonują pozostałe polecenia załączone do audiobooka.

  • Nauczyciel sprawdza poprawność wykonywanych zadań, wybierając losowo poszczególnych uczniów. 

  • Nauczyciel podsumowuje zebrane wiadomości, uzupełniając wcześniej zebrane informacje poprzez ponowną analizę diagramów gramatyczno‑leksykalnych.

Faza podsumowująca:

  • Nauczyciel wprowadza uczniów do fazy ćwiczeń. Wybrani/chętni uczniowie kolejno rozwiązują wskazane ćwiczenia interaktywne. Pozostali uczniowie kontrolują poprawność ich wykonania. W razie pojawienia się wątpliwości, nauczyciel wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.

  • Nauczyciel podkreśla, jakie kompetencje językowe uczniowie nabyli.

Praca domowa:

Ćwiczenie 8 pisemnie, jeśli zabraknie czasu na wykonanie go podczas lekcji.

Materiały pomocnicze: Brak

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Dołączony do lekcji audiobook może posłużyć uczniom jako pomoc w wykonaniu zadania 7 i 8, a także jako forma do samodzielnego powtórzenia materiału w domu.