Przedmiot: Język obcy nowożytny (język francuski)

Autor: Kinga Mądraszewska

Temat zajęć: Le monde d'Internet

Grupa docelowa: III etap edukacyjny: klasa I, liceum/technikum, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
12) nauka i technika (np. wynalazki, korzystanie z podstawowych urządzeń technicznych i technologii informacyjno‑komunikacyjnych);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • nazywa czynności, których wykonywanie możliwe jest dzięki internetowi,

  • poznaje wyrażenia umożliwiające opisanie funkcji rzeczy lub zjawiska,

  • opowiada, do czego najczęściej wykorzystuje internet.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • wypowiada się na tematy mu bliskie, związane z życiem codziennym.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe: słowa‑klucze, wykorzystanie dźwięku i obrazu, znane słowa w nowym kontekście, tabele leksykalne‑gramatyczne;

  • strategie kognitywne: test wyboru, ocena prawdziwości zdań, parowanie, łączenie podpisu z ilustracjami, uzupełnianie tekstu, wpisywanie słów do tekstu;

  • strategie kompensacyjne: domyślanie się znaczenia wyrazów na podstawie ich podobieństwa do innych języków.

Metody/techniki nauczania:

  • metoda podająca: praca z tekstem źródłowym, praca z prezentacją multimedialną;

  • metoda aktywizująca: ćwiczenia przedmiotowe;

  • metoda programowa: przy użyciu nowych technologii.

Formy zajęć:

praca całego zespołu klasowego, praca w parach, praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

tablica interaktywna, komputer, laptop z dostępem do internetu

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel pyta uczniów, czy w trakcie przerwy przed lekcją korzystali z internetu. Jeśli tak, to co robili (np. oglądali filmiki/zdjęcia, sprawdzali media społecznościowe, pisali do kogoś). Dopytuje uczniów, do czego jeszcze może służyć internet i zachęca do podania kilku propozycji, a następnie prosi jednego ucznia o zapisanie tematu lekcji na tablicy.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel poleca uczniom zapoznanie się z tekstem źródłowym i wykonanie ćwiczeń sprawdzających jego rozumienie. Następnie prosi, aby każdy uczeń wybrał trzy nowe dla siebie słowa i spróbował ułożyć z nimi zdanie. Kilkoro uczestników lekcji odczytuje swoje propozycje.

Następnie nauczyciel zapowiada, że odtworzy dla uczniów prezentację multimedialną. Zadaniem uczestników jest zrobienie w zeszycie notatek dotyczących treści. Następnie uczniowie rozwiązują samodzielnie ćwiczenia, odwołując się do zanotowanych treści. Nauczyciel pyta, komu udało się rozwiązać wszystkie przykłady. Uczniowie, którzy nie zdołali rozwiązać ćwiczeń na podstawie notatek, otrzymują chwilę na uzupełnienie ich przy pomocy transkrypcji. Nauczyciel dopytuje, czy są jeszcze jakieś sfery życia, w których internet jest ułatwieniem. Prosi o podanie ich nazw. 

Faza podsumowująca:

Uczniowie w parach rozwiązują ćwiczenia z sekcji Sprawdź się. Nauczyciel zachęca, by spróbowali rozwiązać zadania bez powracania do poprzednich części e‑materiału, bazując jedynie na tym, co zapamiętali z lekcji. Następnie pyta, której parze się to udało. Pozostałe dwójki otrzymują czas na uzupełnienie braków.

Praca domowa:

Ćw. 7 i 8 z sekcji Sprawdź się.

Materiały pomocnicze: Brak

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Multimedium może zostać wykorzystane w trakcie innych zajęć z działu „Nauka i technika” (również na wyższych poziomach edukacji). Nauczyciel może również zaproponować uczniom metodę blended learning, w której to uczniowie zapoznają się z prezentacją w domu, a w trakcie lekcji referują jej treść.