Scenariusz lekcji
Imię i nazwisko autora: Katarzyna Mańkowska
Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język hiszpański)
Temat zajęć: Estoy muy contento hoy
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII
Podstawa programowa:
Cele kształcenia:
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
1. człowiek (np. dane personalne, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania).
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2. określa główną myśl wypowiedzi;
3. określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę);
4. znajduje w wypowiedzi określone informacje.
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
1. określa główną myśl tekstu;
2. określa intencje nadawcy/autora tekstu;
3. znajduje w tekście określone informacje.
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
1. opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2. opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3. wyraża uczucia i emocje.
VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:
2. przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.
IX. Uczeń posiada:
1. podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2. świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
2. kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
4. kompetencje cyfrowe;
5. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
6. kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
zna nazwy emocji i nastrojów oraz umie je zastosować w wypowiedziach;
ocenia, które informacje zawarte w tekście źródłowym oraz pliku audio są mu potrzebne do rozwiązania danego zadania;
tworzy krótką wypowiedź pisemną na temat emocji;
łączy ze sobą informacje, dopasowując do siebie poszczególne elementy;
kategoryzuje elementy.
Cele motywacyjne:
rozbudzenie ciekawości oraz zaangażowanie ucznia w lekcję poprzez nawiązania do realnych sytuacji, np. rozmowy o samopoczuciu;
uświadomienie uczniom, że są w stanie zrozumieć proste teksty źródłowe oraz inne teksty dostosowane do ich poziomu;
uświadomienie uczniom, że po lekcji są w stanie używać struktur gramatycznych i leksyki, by tworzyć proste wypowiedzi, a tym samym porozumiewać się w języku hiszpańskim;
zaangażowanie ucznia w lekcję poprzez zabawę edukacyjną;
podtrzymywanie uwagi ucznia poprzez zadawanie pytań związanych z jego odczuciami i emocjami.
Strategie uczenia się:
strategie kognitywne;
strategie pamięciowe;
strategie kompensacyjne;
strategie metapoznawcze;
strategie afektywne.
Metody/techniki nauczania:
plik audio, słuchanie, czytanie, zabawa edukacyjna
Formy zajęć:
praca w grupach, praca całą klasą, praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, zeszyt przedmiotowy, rzutnik
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca:
Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów po hiszpańsku oraz pyta klasę o samopoczucie.
Nauczyciel pyta uczniów, czy są dzisiaj zadowoleni (Estáis contentos hoy?). Następnie prosi ich o przeczytanie ciekawostki.
Nauczyciel podaje temat oraz cele lekcji.
Faza realizacyjna:
Tekst źródłowy.
a. Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym, zwracając szczególną uwagę na nazwy nastrojów.
b. Uczniowie wykonują ćwiczenia do tekstu.
c. Nauczyciel może poprosić uczniów, aby powiedzieli po polsku, jakie sposoby na poprawienie nastroju proponuje autor.
d. Nauczyciel może zachęcić uczniów do rozmowy na temat tekstu, zadając pytania: Son emociones importantes?; Habláis de vuestras emociones? etc.
Grafiki.
a. Uczniowie zapoznają się z nazwami emocji.
b. Uczniowie wykonują ćwiczenie do grafiki.
d. Po wykonaniu ćwiczenia 4. nauczyciel może poprosić uczniów o wspólne podzielenie emocji na pozytywne oraz negatywne i zapytać uczniów, czy są one pozytywne lub negatywne w każdej sytuacji.
e. Uczniowie zapoznają się z tworzeniem rodzaju żeńskiego i liczby mnogiej przymiotników.
f. Uczniowie wykonują ćwiczenia do grafiki.
Multimedium.
a. Uczniowie wykonują polecenie wprowadzające do multimedium.
b. Uczniowie samodzielnie zapoznają się z multimedium.
c. Nauczyciel pyta uczniów, jakie nazwy emocji zapamiętali z pliku audio.
d. Nauczyciel może poprosić uczniów, aby streścili w kilku zdaniach po polsku, co przydarzyło się Manuelowi w tym tygodniu.
e. Uczniowie wykonują polecenia do multimedium.
f. Po wykonaniu ćwiczenia 4. nauczyciel może poprosić uczniów, aby każdy dodał jedną emocję, która pojawiła się w audio do jednej z sytuacji z ćwiczenia.
Część ćwiczeniowa.
a. W tej części uczniowie praktykują zdobytą wiedzę. Używają wyrażeń, słówek i struktur gramatycznych w kontekście. Zaproponowane ćwiczenia uporządkowane zostały według wzrastającego stopnia trudności: od ćwiczeń zamkniętych, w których uczniowie muszą wybrać odpowiednią opcję lub dopasowywać zawartość, poprzez pytania ze wzrastającą samodzielnością, do pytań otwartych, w których uczniowie sami tworzą treści na podstawie zdobytej wiedzy.
b. Podczas wykonywania ćwiczeń nr 3 i 4 nauczyciel może wyświetlić zdjęcia na rzutniku i zapytać uczniów, jakie inne emocje pasują do tych zdjęć.
c. Przy wykonywaniu ćwiczenia 5. i 6. nauczyciel może poprosić uczniów, aby przyjrzeli się konstrukcji zdań i wspólnie stworzyli model zdań, za pomocą których można podać powód naszego nastroju.
d. Ćwiczenie 7. można wykonać w formie zabawy edukacyjnej. Każdy uczeń pisze odpowiedź na pierwsze pytanie na oddzielnej kartce, następnie przy każdym pytaniu podaje kartkę następnej osobie. Na koniec uczniowie wspólnie porównują swoje odpowiedzi, aby odpowiedzieć na pytanie: Todos sentimos lo mismo en las mismas situaciones?
Faza podsumowująca:
Nauczyciel podsumowuje lekcję. Odnosi się do celów motywacyjnych i operacyjnych. Wskazuje na zdobytą wiedzę i umiejętności.
Nauczyciel pyta uczniów:
Jakie nazwy emocji potraficie wymienić?
Jak zapytacie kogoś o samopoczucie?
Jak powiecie, że ktoś jest zestresowany, bo ma ważny egzamin?
Nauczyciel pyta uczniów, czy są świadomi zdobytej wiedzy i w jakim stopniu na skali od 1 do 5 zrealizowali poszczególne cele lekcji:
Znam nazwy emocji i nastrojów.
Potrafię powiedzieć, jak się czuję oraz zapytać kogoś o samopoczucie.
Praca domowa:
Uczeń przygotowuje krótki opis (1‑3 zdania) każdego dnia w tygodniu na podstawie dziennika Manuela, który został odsłuchany na lekcji.
Materiały pomocnicze:
karteczki ze zdjęciami i nazwami emocji
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Multimedium może posłużyć uczniowi podczas samodzielnej pracy w domu zarówno podczas powtórzenia materiału, jak i w trakcie odrabiania pracy domowej.