Imię i nazwisko autora: Małgorzata Tomaszewska 

Przedmiot: Język obcy nowożytny (j. francuski)

Temat zajęć: On sort ce soir ?

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom A1

Podstawa programowa

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
5) życie prywatne (np. rodzina, znajomi i przyjaciele, czynności życia codziennego, określanie czasu, formy spędzania czasu wolnego, urodziny, święta);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
1) określa główną myśl tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę);
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia intencje i plany na przyszłość;
5) wyraża swoje opinie;
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
4) przedstawia upodobania;
5) wyraża swoje opinie;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia; pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
7) zaprasza i odpowiada na zaproszenie;
8) proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje;
VII. Uczeń reaguje w formie bardzo prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
7) zaprasza i odpowiada na zaproszenie;
8) proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje;
VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe, 

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • potrafi opisać sposoby spędzania czasu wolnego oraz miejsca z nimi związane,

  • utrwala zwroty związane ze składaniem propozycji, akceptowaniem ich i odrzucaniem,

  • używa czasownika plaire w 3 osobie liczby pojedynczej w trybie oznajmującym czasu teraźniejszego,

  • potrafi zaplanować i umówić spotkanie.

Cele motywacyjne

Uczeń poszerza swoje słownictwo i znajomość gramatyki, dzięki czemu jego poziom opanowania języka pozwala na coraz swobodniejsze wypowiedzi oraz poruszanie nowych tematów.

Strategie uczenia się

  • strategie pamięciowe: słuchanie, czytanie, słowa w kontekście,

  • strategie kognitywne: analizowanie informacji i wnioskowanie,

  • ćwiczenia: jednokrotny wybór, samodzielne uzupełnianie krzyżówki, łączenie elementów, wyszukiwanie i/lub wstawianie odpowiednich struktur i słów/wyrażeń, zadania otwarte,

  • współpraca z innymi uczniami na tym samym poziomie językowym.

Metody/techniki nauczania

  • metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe,

  • metoda podająca: wyjaśnienie, opis,

  • metoda programowa: przy użyciu komputera, zadania interaktywne.

Formy zajęć:

  • praca całego zespołu klasowego,

  • praca indywidualna,

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne:

tablica interaktywna, tablety lub smartfony albo dostęp do sali komputerowej

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel wita uczniów po francusku. Przedstawia tematykę lekcji. Zadaje pytania o to, gdzie uczniowie spędzają czas wolny np.: Où sors‑tu après quand tu as le temps libre ? i jakie są ich ulubione rozrywki: Quel est ton loisir préféré ? Nauczyciel zapisuje odpowiedzi na tablicy. Prosi też o przypomnienie czasowników i zwrotów służących proponowaniu, akceptowaniu, odmawianiu.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel przechodzi do części tekstowej. Prosi o wysłuchanie tekstu, objaśnia nowe słowa i zwroty. Następnie sprawdza zrozumienie całości. Prosi o to, aby uczniowie wymienili propozycje na spędzenie wolnego czasu, proponowane w tekście.

Następnie nauczyciel prosi uczniów o wykonanie ćwiczeń do części tekstowej lekcji. Uczniowie mogą pracować w parach. Nauczyciel może poprosić kilku uczniów o odczytanie kwestii na głos aby przećwiczyć fonetykę.

Nauczyciel przechodzi do części gramatycznej. 

Przypomina jeszcze raz wyrażenia używane do proponowania, akceptowania, odmawiania. Nauczyciel zapoznaje uczniów z nowymi zwrotami. Prosi wybranych uczniów o powtórzenie.

Nauczyciel wraz z uczniami analizuje tabelkę z wyrażeniami czasownikowymi i sposobami wyrażania swoich upodobań. Na końcu prezentuje odmianę czasownika plaire w czasie teraźniejszym trybu oznajmującego.

Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie ćwiczeń do części gramatycznej.

Uczniowie mogą pracować w parach. Nauczyciel prosi o przedstawienie odpowiedzi wybranych uczniów.

Nauczyciel przechodzi do części multimedium.

Uczniowie pracują w parach z ilustracją interaktywną. Samodzielnie rozwiązują ćwiczenia do materiału multimedialnego.

Nauczyciel prosi uczniów o to, aby wymienili miejsca, które pojawiły się w ilustracji.

Prosi też o przykładowe odpowiedzi na te propozycje, które pojawiły się w multimedium.

Uczniowie w parach przygotowują krótkie dialogi : proponują sobie wzajemnie gdzie i jak mogą spędzić razem wolny czas. W dialogach stosują zwroty wyrażające aprobatę lub odmowę.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel wprowadza uczniów do fazy ćwiczeń. Uczniowie pracują całym zespołem klasowym. Wykonują ćwiczenia 1 – 6. Wskazani uczestnicy lekcji podchodzą do tablicy interaktywnej i rozwiązują ćwiczenia. Pozostali uczniowie wspierają kolegów/koleżanki, naprowadzając na poprawne odpowiedzi.

Praca domowa:

Nauczyciel może poprosić o wykonanie ćwiczeń 7 i 8 – które są ćwiczeniami otwartymi. 

Materiały pomocnicze: Brak

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Ilustracja multimedialna może zostać wykorzystana w dowolnym momencie nauki jako przykład propozycji na spędzenie czasu wolnego, wyrażeń służących proponowaniu, akceptowaniu, odmawianiu lub być materiałem bazowym do ćwiczeń w mówieniu.