Scenariusz lekcji
Imię i nazwisko autora:
Małgorzata Tomaszewska
Przedmiot:
Język obcy nowożytny (j. francuski)
Temat zajęć:
Un esprit sain dans un corps sain
Grupa docelowa:
II etap edukacyjny, klasa VII, poziom A1
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
potrafi udzielić porad;
zna tryb rozkazujący czasowników être i avoir;
potrafi wypowiedzieć się na temat zdrowego trybu życia.
Cele motywacyjne:
Uczeń poszerza swoje słownictwo. Przekonuje się, iż jego poziom opanowania języka pozwala na coraz swobodniejsze wypowiedzi oraz poruszanie nowych tematów.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe: nowe słowa w znanym kontekście, używanie obrazu i dźwięku, grupowanie,
strategie kognitywne: tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie w pary, łączenie tekstu z audio, grupowanie, prawda‑fałsz, dedukcja.
Metody/techniki nauczania:
metoda programowana: przy użyciu nowych technologii (prezentacja, ćwiczenia interaktywne, e‑podręcznik),
metoda podająca: praca z tekstem źródłowym.
Formy zajęć:
praca całego zespołu klasowego,
praca indywidualna,
praca w parach,
Środki dydaktyczne:
tablica interaktywna, tablety lub smartfony z możliwością odtworzenia gry edukacyjnej albo dostęp do sali komputerowej
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wykonuje czynności organizacyjne. Prosi uczniów o wymienienie kilku zasad zdrowego trybu życia w języku polskim. Następnie w zależności od uzyskanych odpowiedzi pyta uczniów, czy potrafiliby powiedzieć to samo w języku francuskim, lub czy znają niektóre elementy wypowiedzi (czasowniki, rzeczowniki).
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z tekstem. Nauczyciel sprawdza jego zrozumienie, objaśnia nieznane słowa i zwroty. Prosi uczniów, aby tym razem wymienili zasady zdrowego trybu życia w języku francuskim, na podstawie tekstu. Następnie prosi uczniów o wykonanie ćwiczeń. Uczniowie mogą pracować w parach. Nauczyciel sprawdza odpowiedzi.
Następnie nauczyciel przechodzi do części gramatycznej. Prosi uczniów o przypomnienie zasad tworzenia trybu rozkazującego, następnie wprowadza formy trybu rozkazującego czasowników être i avoir. Zwraca uwagę na poprawną wymowę, prosi o powtórzenie grupowo i indywidualnie.
Uczniowie wykonują ćwiczenia do części gramatycznej. Nauczyciel sprawdza poprawność odpowiedzi.
Nauczyciel przechodzi do części Multimedium. Uczniowie zapoznają się z katalogiem i wykonują ćwiczenia w parach. Zadanie trzecie mogą wykonać ustnie: jedna osoba zadaje pytanie, druga udziela odpowiedzi, następnie zamieniają się rolami.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel wprowadza uczniów do fazy ćwiczeń. Uczniowie pracują całym zespołem klasowym. Wykonują ćwiczenia 1 – 6. Wskazani uczestnicy lekcji podchodzą do tablicy interaktywnej i rozwiązują ćwiczenia. Pozostali uczniowie wspierają kolegów/koleżanki, naprowadzając na poprawne odpowiedzi.
Praca domowa:
Nauczyciel prosi o wykonanie ćwiczeń otwartych, 7 i 8.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Multimedium może posłużyć na każdym etapie nauki jako wprowadzenie nowego słownictwa lub być materiałem stanowiącym bazę do ćwiczeń w mówieniu.