Imię i nazwisko autora: Małgorzata Tomaszewska 

Przedmiot: Język obcy nowożytny (j. francuski)

Temat zajęć: Au marché

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VII, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
7) zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary i ich cechy, sprzedawanie i kupowanie, środki płatnicze, korzystanie z usług);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności, 

  • kompetencje cyfrowe, 

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • poznaje i krótko opisuje wybrane rodzaje bazarów we Francji,

  • utrwala poznane do tej pory liczebniki główne w zakresie do 100 oraz poznaje nowe do 1000,

  • utrwala nazwy owoców i warzyw,

  • poznaje i prawidłowo używa wyrażeń przydatnych w trakcie robienia zakupów spożywczych,

  • opowiada, jakie produkty kupuje się na bazarze w jego rodzinie.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • zaspokaja potrzebę ciekawości poprzez odkrywanie zwyczajów zakupowych na bazarach Francuzów oraz swoich i kolegów,

  • zdobywa umiejętności potrzebne do komunikacji w sytuacji robienia zakupów spożywczych,

  • kształci umiejętność rozumienia podawanej mu przez kogoś liczby (np. kodu pocztowego, należności za zakupy) w zakresie do 1000,

  • realizuje potrzebę dzielenia się swoimi zwyczajami zakupowymi w temacie bazarów.

Strategie uczenia się:

  • pamięciowe: słuchanie i czytanie, tablica gramatyczna

  • kognitywne: dedukcja, prawda‑fałsz, łączenie w pary, łączenie nagrania dźwiękowego z tekstem, uzupełnianie tekstu, jedno- i wielokrotny wybór, grupowanie

Metody nauczania:

  • podające: opis, wyjaśnienie,

  • problemowe: metody dedukcyjne,

  • praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe, studium przypadku

  • aktywizujące: zabawa ruchowa

  • programowane: z użyciem komputera, z użyciem tablicy multimedialnej

Formy zajęć:

  • praca całego zespołu klasowego,

  • praca indywidualna,

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne:

tablica interaktywna, tablety lub smartfony z możliwością odtworzenia gry edukacyjnej albo dostęp do sali komputerowej

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel wykonuje czynności organizacyjne. Następnie prosi uczniów, by odgadli temat zajęć. W tym celu wyświetla na tablicy multimedialnej fragment filmu wybranego z treści lekcji z przedstawieniem zakupów spożywczych na targu.

  • Gdy temat zostaje odgadnięty, nauczyciel zapisuje go na tablicy razem z celami zajęć.

Faza realizacyjna:

Praca nad tekstem:

  • Nauczyciel prosi, aby uczniowie w ciszy przeczytali tekst. Za pomocą zad.1 sprawdza w całej grupie, czy wszyscy zrozumieli, o czym on opowiada.

  • Następnie uczniowie wykonują zad.2 w parach i sprawdzają odpowiedzi.

  • Zad.3 może zostać zrealizowane w formie mini quizu wiedzy w podziale klasy na grupy lub w parach.

  • Nauczyciel przechodzi do omówienia odmiany czasownika acheter. Zwraca się do uczniów z prośbą o zaobserwowanie zmian w pisowni (pojawiający się akcent) oraz w wymowie (e nieme). Następnie uczniowie wykonują zad.4 samodzielnie.

  • Kolejnym krokiem jest zapoznanie się z tabelą z liczebnikami. Nauczyciel zwraca uwagę na poznane do tej pory liczebniki główne w zakresie do 100, a następnie wraz z całą klasą omawia konstrukcję nowych liczebników, od 100 do 1000. Zwraca szczególną uwagę na wymowę oraz zmiany w pisowni np. myślniki, czy „znikająca” litera s np. w przypadku deux‑cents / deux‑cent‑deux. Uczniowie wykonują samodzielnie zad.5. W celu przećwiczenia fonetyki nauczyciel może prosić o odczytanie przykładów na głos.

  • Nauczyciel może poprosić uczniów o tworzenie nowych liczb – nie zapisanych w materiale, na bazie poznanych i omówionych zasad. Stworzone w ten sposób liczby mogą być punktem wyjścia do dyktanda w parach: zapisz cyframi liczbę, którą słyszysz lub wspólnego tworzenia kartoników do gry w stylu domino, gdzie trzeba dopasować liczbę zapisaną cyframi do zapisu literowego.

Praca z multimedium:

  • Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z ilustracją interaktywną, obejrzenie grafik i wysłuchanie nagrań. Uczniowie wykonują zad.1 - 3 w parach, wyjaśniając między sobą lub z nauczycielem ewentualne niejasności.

Faza podsumowująca:

Praca nad ćwiczeniami:

  • Nauczyciel wprowadza uczniów do fazy ćwiczeń. Uczniowie pracują całym zespołem klasowym. Wykonują ćwiczenia 1 – 6. Wskazani uczestnicy lekcji podchodzą do tablicy interaktywnej i rozwiązują ćwiczenia. Pozostali uczniowie wspierają kolegów / koleżanki, naprowadzając na poprawne odpowiedzi.

  • Nauczyciel zaprasza uczniów do aranżowania improwizowanych dialogów Au marché alimentaire. Potrzebne do tego będą: wyrażenia z ilustracji interaktywnej, zad.1 - 2 do części Multimedium i zad.3 - 4 z części Sprawdź się, fiszki z liczebnikami oraz kartoniki z ilustracjami wybranych znanych uczniom produktów dostępnych na różnych rodzajów targów. Uczniowie dobierają się w pary. Jeden z nich będzie grał rolę sprzedawcy - losuje kartonik z liczebnikiem (mogą to być ceny lub kody pocztowe), drugi - kupujący ma za zadanie wylosować trzy produkty. Ponieważ spośród kartoników można wylosować nie tylko produkty spożywcze, dialog może przybrać różne formy, np. Vous voudrez acheter de la céramique? Ce n'est pas ici. Je vous recommande le marché artisanal Rue Gambette, 59110 La Madeleine.

Praca domowa:

Zad. 7 i 8 z części Sprawdź się.

Materiały pomocnicze:

komputer z dostępem do internetu i możliwością odtwarzania dźwięku, tablica multimedialna, fiszki z liczebnikami i kodami pocztowymi, kartoniki z ilustracjami wybranych produktów, które można kupić na targu

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Multimedium może posłużyć w dowolnym momencie nauki do przypomnienia uczniom nazw warzyw i owoców oraz zwrotów niezbędnych przy dokonywaniu zakupów. Może być punktem wyjścia do powtórzenia wyrażeń ilościowych lub lekcji na temat zwrotów grzecznościowych.