Imię i nazwisko autora: Małgorzata Tomaszewska

Przedmiot: Język obcy nowożytny (j. francuski)

Temat zajęć: J’aime le samedi !

Grupa docelowa: Szkoła podstawowa, klasa VII, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
3) edukacja (np. szkoła i jej pomieszczenia, przedmioty nauczania, uczenie się, przybory szkolne, życie szkoły);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności, 

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • posługuje się nazwami dni tygodnia,

  • opowiada o swoich preferencjach oraz preferencjach innych osób co do dni tygodnia i zajęć w szkole,

  • opracowuje plan tygodnia swój oraz swoich bliskich.

Cele motywacyjne:

Zachęcenie uczniów do rozważania, jak często używamy dni tygodnia do porozumiewania się. Uświadomienie im, że znajomość dni tygodnia pozwoli im umiejscowić w czasie wypowiedzi na wiele tematów dotyczących dnia codziennego.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe: czytanie, powtarzanie, tablice leksykalne i gramatyczne

  • strategie kognitywne: prawda‑fałsz, jedno- i wielokrotny wybór, uzupełnianie tekstu, samodzielne wpisywanie informacji do tekstu

  • strategie kompensacyjne: domyślanie się znaczenia wyrazu

Metody/techniki nauczania

  • metody podające: czytanka

  • metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe

  • metody programowane: z użyciem komputera

Formy zajęć:

praca indywidualna, praca w parach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, zeszyt przedmiotowy

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel wita uczniów po francusku. Może wpleść w powitanie nazwę danego dnia tygodnia.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel prosi o to, aby uczniowie przeczytali po cichu wypowiedzi w dymkach z Coin lecture. Celem przećwiczenia poprawnej wymowy, nauczyciel może odczytać tekst na głos, a następnie poprosić wybranych/wskazanych uczniów o ponowną lekturę tekstu, tym razem na forum klasy.

Nauczyciel tłumaczy uczniom, kiedy używa się rodzajnika w przypadku dni tygodnia. Celem wyćwiczenia u uczniów rozumienia zdań z dniami tygodnia, prowadzący/a podaje różne przykłady przy użyciu dni tygodnia z rodzajnikiem lub bez. Zadaniem uczniów jest powiedzenie, czy daną czynność nauczyciel wykonuje co tydzień (np. chaque samedi !) czy w jeden dzień (ce samedi !). Zabawa polega na jak najszybszym skojarzeniu sensu zdania.

Następnie uczniowie pracują z ilustracją interaktywną. Nauczyciel na początek prosi uczniów, aby przyjrzeli się ilustracjom i spróbowali powiedzieć, co Sabine robi danego dnia. Ich kolejnym zadaniem jest dwukrotne wysłuchanie plików audio i rozwiązanie w parach zadań. Uczniowie, którzy mają problem z rozwiązaniem danego ćwiczenia, mogą to zgłosić, a podpowiedzi udziela im inna para, która jest pewna swojej odpowiedzi.

Na zakończenie tej fazy lekcji nauczyciel wprowadza uczniów do fazy ćwiczeń. Nauczyciel może poprosić o wykonanie wskazanych przez siebie ćwiczeń.

Faza podsumowująca:

Na koniec lekcji nauczyciel wyświetla plan lekcji (np. innej klasy z tej samej szkoły) i zadaje pytania (np. w jakie dni ta klasa ma język angielski). Jeśli wystarczy czasu, nauczyciel może również wyświetlić plan lekcji skonstruowany w języku francuskim.

Praca domowa:

Ćwiczenie 8. z bloku ćwiczeń interaktywnych.

Materiały pomocnicze:

strona z planem lekcji (dla porównania można wykorzystać plan lekcji różnych klas w szkole uczniów i plan lekcji dowolnej szkoły francuskiej dostępny online)

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Ilustracja może posłużyć jako dodatkowe ćwiczenie ze słuchu (słuchanka) podczas zróżnicowanych tematycznie lekcji dotyczących wyrażania preferencji i upodobań.