Imię i nazwisko autora:

Przedmiot: język obcy nowożytny (język francuski)

Temat zajęć: Ce n’est pas pour moi

Grupa docelowa: III etap edukacyjny: klasa I liceum/technikum, poziom A1/A2

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
5) życie prywatne (np. rodzina, znajomi i przyjaciele, czynności życia codziennego, określanie czasu, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, konflikty i problemy);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) układa informacje w określonym porządku;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
8) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
8) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
14) stosuje zwroty i formy grzecznościowe.
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
14) stosuje zwroty i formy grzecznościowe.
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

Przypomina sobie słownictwo związane z formami spędzania wolnego czasu. Stosuje negację do odmawiania na zaproszenie/propozycję. Opowiada, czego nie lubi robić lub nigdy nie robi.

Cele motywacyjne:

Uczeń przypomina sobie oraz poznaje nowe struktury językowe, które pozwolą mu lepiej komunikować się w języku francuskim: odmawiać na propozycje i zaproszenia oraz komunikować swoje preferencje.

Strategie uczenia się:

strategie pamięciowe: nowe słowa w znanym kontekście, używanie obrazu i dźwięku strategie kognitywne: prawda fałsz, jednokrotny wybór, dedukcja; strategie kompensacyjne: odgadywanie znaczenia słów słuchanych i pisanych strategie społeczne: współpraca z rówieśnikami (w grupach)

Metody/techniki nauczania:

metoda podająca: praca z tekstem źródłowym, opis metoda aktywizująca: rozmowa kierowana, elementy lekcji odwróconej, odgrywanie scenek metoda programowa: przy użyciu nowych technologii (prezentacja, ćwiczenia interaktywne, e‑podręcznik)

Formy zajęć:

praca całego zespołu klasowego, praca w parach, praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

tablica interaktywna, komputer, laptop z dostępem do internetu, tablety/smartfony

PRZEBIEG ZAJĘĆ

Przed lekcją

Przed lekcją nauczyciel prosi parę uczniów o przygotowanie prostej scenki, od której zacznie się lekcja. Pierwszy uczeń zachęca drugiego do jakiejś aktywności. Ten  odmawia, przy czym odmowa nie może być ograniczona do jednego słowa np. non.

Faza wprowadzająca

W rozmowie kierowanej nauczyciel dopytuje, jak inaczej drugi uczeń mógł odmówić udziału w zaproponowanej aktywności. Podawane przez uczniów wyrażenia i wypowiedzenia notowane są na tablicy.

Nauczyciel podaje uczniom temat lekcji oraz jej cele.

Faza realizacyjna

  1. Uczniowie zapoznają się z czytanką i indywidualnie rozwiązują załączone do niej ćwiczenia. Wszelkie wątpliwości podają na forum i otrzymują od nauczyciela informację zwrotną.

  2. Następnie uczniowie zapoznają się z kącikami: leksykalnym, a następnie z treściami zawartymi w Rappel grammatical. Konieczne jest wspólne omówienie przedstawionych w kąciku gramatycznym struktur, zwłaszcza zawierających negację - nauczyciel powinien upewnić się, że uczniowie rozumieją zawarty w tej części lekcji materiał. W ramach utrwalenia nauczyciel prosi, by każdy uczeń wypisał do zeszytu wyrażenia, które sprawiają mu trudność.

  3. Uczniowie w parach rozwiązują zadania dołączone do kącików.

  4. Nauczyciel pyta uczniów po polsku, czy odmawianie jest dla nich trudnym doświadczeniem, czy wiedzą, jak odmawiać w sposób grzeczny i asertywny jednocześnie. Uczniowie dzielą się swoimi przemyśleniami.

  5. Uczestnicy zajęć pracują z multimedium. Odsłuchują nagrania, a następnie w parach odpowiadają na pytania załączone do pliku audio. Notują zwroty, których używają najczęściej, jeśli muszą komuś odmówić.

  6. Nauczyciel proponuje uczniom ułożenie i odegranie scenek. W tym celu uczestnicy zajęć łączą się w pary w innej konfiguracji, niż pracowali do tej pory. Każda para wymyśla treść dialogu dwóch scenek podobnych do tej, od której zaczęły się zajęcia. Ważne, żeby raz jeden uczeń z pary musiał odmówić na propozycję, a raz drugi uczeń. Po wyznaczonym czasie uczniowie prezentują swoje scenki na forum klasy. Nauczyciel udziela im informacji zwrotnej.

Faza podsumowująca:

W ramach podsumowania uczniowie rozwiązują wybrane przez nauczyciela ćwiczenia z sekcji Sprawdź się (1‑6). Na sam koniec nauczyciel zadaje pracę domową i prosi uczniów o informację, czy lekcja była dla nich trudna czy łatwa oraz czy oceniają nabyte umiejętności jako przydatne.

Praca domowa:

Ćw. 7 i 8 z e‑materiału.

Materiały pomocnicze: Brak

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Multimedium może być inspiracją do dyskusji na temat sztuki odmawiania oraz może być wykorzystane w lekcjach poświęconych dobrym manierom.