Imię i nazwisko autora:

Małgorzata Tomaszewska 

Przedmiot:

Język obcy nowożytny (j. francuski)

Temat zajęć:

On vient de finir le ménage. On va se reposer !

Grupa docelowa:

II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom A1

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
5) życie prywatne (np. rodzina, znajomi i przyjaciele, czynności życia codziennego, określanie czasu, formy spędzania czasu wolnego, urodziny, święta);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi;
3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
1) określa główną myśl tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia intencje i plany na przyszłość;
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności, 

  • kompetencje cyfrowe, 

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • poznaje czas przeszły bliski - passé récent,

  • utrwala czas przyszły bliski - futur proche,

  • utrwala nazwy czynności związanych ze sprzątaniem oraz wypoczynkiem,

  • poznaje nowe słownictwo związane ze sprząteniem i wypoczynkiem.

Cele motywacyjne

Uczeń poszerza swoje słownictwo i znajomość gramatyki. Przekonuje się, iż jego poziom opanowania języka pozwala na coraz swobodniejsze wypowiedzi oraz poruszanie nowych tematów.

Strategie uczenia się

  • strategie pamięciowe (czytanie, słuchanie, zapamiętywanie),

  • strategie kognitywne (praca z ilustracjami i z audio, grupowanie, parowanie, dopasowywanie),

  • strategie społeczne (współpraca w parach),

  • strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia wyrazów).

Metody/techniki nauczania

  • metoda podająca: praca z tekstem źródłowym,

  • metoda aktywizująca: kalambury,

  • metoda programowana: przy użyciu nowych technologii (prezentacja, ćwiczenia interaktywne, e‑podręcznik).

Formy zajęć:

  • praca całego zespołu klasowego,

  • praca indywidualna,

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne:

tablica interaktywna, tablety lub smartfony z możliwością odtworzenia gry edukacyjnej albo dostęp do sali komputerowej

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel wykonuje czynności organizacyjne. Prosi o przypomnienie poznanych już nazw czynności związanych ze sprzątaniem, porządkowaniem. Chętni uczniowie podchodzą to tablicy i tworzą wspólną mapę myśli złożoną z przypomnianych czasowników.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel przechodzi do części Coin lecture. Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym.

Następnie nauczyciel prosi wybranych uczniów o wyszukanie w artykule nazw czynności związanych ze sprzątaniem i przeczytanie ich na głos. Nauczyciel upewnia się, że uczniowie zrozumieli tekst w stopniu umożliwiającym wykonanie przewidzianych do niego ćwiczeń.

Nauczyciel zwraca się do wybranych/chętnych uczniów o podanie poprawnych odpowiedzi. Zwraca uwagę na poprawne odczytanie liczb.

Nauczyciel przechodzi do części gramatycznej.

Prosi o przypomnienie budowy czasu przyszłego bliskiego - le futur proche - oraz odmiany czasownika posiłkowego aller. Wybrani/chętni uczniowie podają przykładowe zdania w tym czasie.

Następnie nauczyciel wprowadza czas przeszły bliski - le passé récent.

Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie ćwiczenia do tej części lekcji, a następnie o przedstawienie odpowiedzi. 

Nauczyciel przechodzi do części Multimédia. Uczniowie zapoznają się z prezentacją multimedialną, a następnie w parach wykonują ćwiczenia do tej części lekcji.

Nauczyciel sprawdza poprawność odpowiedzi.

Zabawa w kalambury sprawdzająca stopień opanowania słownictwa. Nauczyciel przygotowuje przed lekcją karteczki z nazwami czynności domowych, których uczniowie będą się uczyć (lub które powtórzą) podczas lekcji. Każdy uczeń po kolei losuje jedną kartkę z nazwą czynności i prezentuje na migi daną czynność. Pozostali uczniowie zgadują, o jakie słowo/wyrażenie chodzi.

Uczniowie pracują w parach: jedna osoba zadaje pytanie Quels sont tes devoirs à la maison quand vous faites le ménage ?, a druga odpowiada, wykorzystując słownictwo z prezentacji. Następnie zamieniają się rolami.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel wprowadza uczniów do fazy ćwiczeń. Uczniowie pracują całym zespołem klasowym. Wykonują ćwiczenia 1–6. Wskazani uczestnicy lekcji podchodzą do tablicy interaktywnej i rozwiązują ćwiczenia. Pozostali uczniowie wspierają kolegów/koleżanki, naprowadzając na poprawne odpowiedzi.

Praca domowa:

Nauczyciel prosi o wykonanie ćwiczeń otwartych (7 i 8).

Materiały pomocnicze:

karteczki z nazwami czynności domowych

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Prezentacja multimedialna może zostać wykorzystana w dowolnym momencie nauki jako materiał prezentujący różnorodne prace domowe i stanowić bazę do ćwiczeń w mówieniu.