Imię i nazwisko autora: Marzena Cichocka

Przedmiot: język obcy nowożytny – j. francuski

Temat zajęć: Anxiété écologique

Grupa docelowa: III etap edukacyjny: liceum/technikum, klasa III, poziom A2+

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
13) świat przyrody (np. pogoda, pory roku, rośliny i zwierzęta, krajobraz, zagrożenia i ochrona środowiska naturalnego);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi;
6) układa informacje w określonym porządku;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) układa informacje w określonym porządku;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
7) wyraża uczucia i emocje;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
7) wyraża uczucia i emocje;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
13) wyraża uczucia i emocje (np. radość, smutek, niezadowolenie, zdziwienie, nadzieję, obawę);
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • poznaje słownictwo związane z ekologią,

  • używa poprawnie trybu subjonctif, szczególnie w zwrotach oznaczających strach i obawę,

  • opisuje swoje obawy i lęki,

  • udziela rad dotyczących radzenia sobie z lękiem ekologicznym.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • rozwija umiejętność mówienia o swoich obawach i lękach, zwłaszcza związanych z ekologią,

  • rozwija umiejętność tworzenia opisów stanów emocjonalnych,

  • rozwija umiejętność poprawnego użycia trybu subjonctif po zwrotach oznaczających strach i obawę.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe: słuchanie i czytanie,

  • strategie kognitywne: tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie w pary, łączenie tekstu z audio, łączenie obrazu z tekstem, analiza danych językowych, dedukcja,

  • strategie kompensacyjne: odgadywanie znaczenia słów.

Metody/techniki nauczania:

  • metody podające: praca z tekstem źródłowym, łączenie elementów zdaniowych w logiczną całość, nazywanie elementów prezentowanych w materiale ilustracyjnym, tabele leksykalne i gramatyczne,

  • metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe, metaplan,

  • metody programowane: przy użyciu nowych technologii.

Formy zajęć: praca indywidualna.

Środki dydaktyczne: komputer z dostępem do internetu i możliwością odtwarzania dźwięku.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel pyta uczniów, czy interesują się ekologią. Dopytuje, czy uczniowie wiedzą, co to lęk ekologiczny i czy kiedykolwiek o nim słyszeli. Pyta, co konkretnie w dziedzinie ekologii może wywołać strach. Po wysłuchaniu wypowiedzi wybranych uczniów nauczyciel podaje temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna:

  • Uczniowie czytają tekst źródłowy, a następnie nauczyciel pyta, czy mają jakieś pytania dotyczące słownictwa i czy tekst jest ogólnie zrozumiały. Uczniowie wykonują ćwiczenia samodzielnie. Następnie uczestnicy lekcji przechodzą do sekcji Coin lexique oraz Rappel gramatical.

  • Uczniowie pracują w parach. Pytają się nawzajem, czego najbardziej obawiają się w związku ze zmianami klimatycznymi. Następnie wysłuchują wypowiedzi kolegi/koleżanki. Na zakończenie zadania wybrane lub chętne osoby referują wypowiedź zaprezentowaną przez partnera/partnerkę oraz ustosunkowują się do niej, odpowiadając na pytanie, czy dana kwestia w nich również budzi lęk. Uwaga, zdania, w których uczniowie wyrażą swoje obawy czy lęki, powinny być sformułowane z użyciem trybu subjonctif.

  • Uczniowie przechodzą do pracy z plikiem audio. Nauczyciel dwukrotnie odtwarza multimedium, a zadaniem uczniów jest rozwiązanie ćwiczeń w trakcie drugiego odsłuchu.

Faza podsumowująca:

  • Uczniowie przechodzą do sekcji Sprawdź się i rozwiązują sześć pierwszych ćwiczeń.

  • Uczniowie przystępują do krótkiej dyskusji na temat: Les changements climatiques : faut‑il s'en inquiéter ? Uczestnicy zajęć dzielą się na dwie grupy zgodnie ze swoimi poglądami w kwestii obaw klimatycznych (nauczyciel może również zadecydować o innym podziale). Chętny lub wybrany uczeń może pełnić rolę moderatora dyskusji. Nauczyciel wyznacza uczniom czas na przygotowanie argumentów (1‑2 minuty), prezentację swoich racji (do 3 minut dla każdej ze stron) oraz kontrargumentów (1 minuta). Po zakończeniu dyskusji moderator podsumowuje wymianę zdań.

Praca domowa:

  • 7 i 8 ćwiczenie z sekcji Sprawdź się.

Materiały pomocnicze: brak

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Multimedium użyte w materiale może posłużyć jako powtórzenie słownictwa przed testem sprawdzającym, a także podczas wszystkich innych lekcji, w trakcie których pojawia się element opisu uczuć i emocji.