Imię i nazwisko autora: Aleksandra Ikball

Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język francuski)

Temat zajęć: Pourquoi fais‑tu tes courses chez un marchand du quartier ?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny: liceum/technikum, klasa II, poziom A2

Podstawa programowa

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
5) życie prywatne (np. rodzina, znajomi i przyjaciele, czynności życia codziennego, określanie czasu, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, konflikty i problemy);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
7) rozróżnia formalny i nieformalny styl wypowiedzi.
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) układa informacje w określonym porządku;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  2. kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  3. kompetencje cyfrowe;

  4. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymienia nazwy różnych handlowców, używając: aller chez qqn, venir chez qqn, revenir de chez qqn, qqch de chez qqn;

  • wyraża cel działania, stosując konstrukcje z bezokolicznikiem: avoir pour objectif de, avoir l’intention de, afin de, dans le but de;

  • przedstawia wady i zalety robienia zakupów w małych osiedlowych sklepach;

  • przedstawia propozycje, jak wspierać lokalny biznes.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • zaspokaja potrzebę ciekawości i kreatywności;

  • poprawia umiejętność tworzenia opisów;

  • rozwija umiejętność prezentacji siebie i innych osób.

Strategie uczenia się

  • strategie pamięciowe – grupowanie informacji w określone kategorie, użycie obrazu i dźwięku, powtarzanie nowych konstrukcji, skojarzenia, stosowanie nowych słów w znanym kontekście;

  • strategie kognitywne - ćwiczenie wymowy w celu efektywnego przekazu informacji, analiza wiedzy zdobytej w celu udzielenia właściwej odpowiedzi, łączenie w pary, powtarzanie, utrwalanie materiału, organizacja wiedzy;

  • strategie kompensacyjne - odgadywanie znaczenia słów na podstawie znajomości języka ojczystego, użycie gestów, mimiki;

  • strategie afektywne - motywowanie do nauki poprzez wprowadzenie elementów kulturowych; tworzenie warunków do nabierania przez uczniów pewności siebie;

  • strategie społeczne - zadawanie pytań, współpraca podczas wykonywania zadań, umiejscowienie siebie wśród innych.

Metody/techniki nauczania

  • metoda podająca: praca z tekstem źródłowym, opis, rozmowa kierowana;

  • metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe;

  • metoda aktywizująca: dyskusja;

  • metoda programowa: przy użyciu komputera, zadania interaktywne.

Formy zajęć:

praca w parach, praca w grupach, praca indywidualna, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

komputer z dostępem do internetu i możliwością odtwarzania dźwięku

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel podaje temat i cele, a następnie zadaje pytanie, czy uczniowie zwracają uwagę na to, gdzie robią zakupy żywnościowe, czy jest to dla nich ważne. Jeśli uczniowie odpowiedzą twierdząco na drugie pytanie, nauczyciel może kontynuować rozmowę, pytając o powody wyboru takich a nie innych sklepów na codzienne zakupy.

  • Jeśli z kolei uczniowie nie podejmą tematu, nauczyciel może poprosić, by zastanowili się, czy istotne jest, na co wydajemy pieniądze i do kogo one trafiają. Prosi także o przykłady.

Faza realizacyjna:

  • Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym. Początkowo indywidualnie rozwiązują ćwiczenia załączone do czytanki, a następnie, w parach, przygotowują po 5 pytań na rozumienie tekstu dla innych uczniów. Po wyznaczonym czasie odczytują je na forum. Chętni uczniowie odpowiadają na pytania kolegów i koleżanek.

  • Uczniowie, nadal pracując w parach, zapoznają się z treścią kącika gramatycznego. Wyszukują wyrażenia celu w tekście źródłowym i przepisują przykłady do zeszytów. W dalszej kolejności przygotowują własne przykłady zdań z użyciem wyrażeń celu. Po zakończeniu zdania uczestnicy zajęć odczytują przygotowane przez siebie zdania na forum. Nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej.

  • Uczniowie wspólnie wykonują ćwiczenia załączone do kącika gramatycznego (na forum).

  • Uczniowie przechodzą do pracy z częścią multimedialną. Pracują w grupach 4‑osobowych. Zapoznają się z treściami w katalogu i udzielają odpowiedzi na pojawiające się w kolejnych slajdach pytania. W grupie dyskutują nad udzielonymi odpowiedziami i postawami konsumenckimi. Wykorzystują przy tym wyrażenia celu.

  • Jeśli klasa jest sprawna językowo, nauczyciel może zaproponować uczniom wzięcie udziału w dyskusji na temat: Za czy przeciw zakupom w małych sklepach? Uczniowie powinni podzielić się na dwie grupy według swoich preferencji. Podczas dyskusji uczniowie wypowiadają na forum swoje zdanie, bronią swojego stanowiska, pamiętając o przynajmniej dwukrotnym wykorzystaniu w swoich wypowiedziach zdań z wyrażeniami celu.

Faza podsumowująca:

  • Nauczyciel wprowadza uczniów do fazy ćwiczeń 1‑6. Wybrani/chętni uczniowie kolejno wykonują wskazane ćwiczenia interaktywne. Pozostali uczniowie przysłuchują się odpowiedziom kolegów i korygują ewentualne błędy. W razie pojawienia się wątpliwości nauczyciel wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.

  • Nauczyciel podkreśla, jakie kompetencje językowe nabyli uczniowie.

Praca domowa:

  • Ćwiczenia 7. i 8.

Materiały pomocnicze: Brak

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Katalog interaktywny może służyć podczas innych lekcji o przyzwyczajeniach zakupowych, świadomym konsumpcjonizmie oraz czynnikach psychologicznych odpowiadających za wybory zakupowe. Multimedium można też wykorzystać jako wzór do stworzenia podobnych testów przez uczniów lub nauczyciela.