Imię i nazwisko autora: Aleksandra Sidorkiewicz

Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język francuski)

Temat zajęć: Les biographies des femmes scientifiques

Grupa docelowa: III etap edukacyjny: liceum/technikum, klasa II, poziom A1+

Podstawa programowa

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
12) nauka i technika (np. wynalazki, korzystanie z podstawowych urządzeń technicznych i technologii informacyjno‑komunikacyjnych);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
6) układa informacje w określonym porządku;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
8) proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje, zachęca; prowadzi proste negocjacje w sytuacjach życia codziennego;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
8) proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje, zachęca; prowadzi proste negocjacje w sytuacjach życia codziennego;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  2. kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  3. kompetencje cyfrowe;

  4. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • przypomina sobie użycie czasu przeszłego passé composé w narracjach dotyczących biografii;

  • poznaje zwroty stosowane w notkach biograficznych;

  • pisze notkę biograficzną wybranej naukowczyni z zastosowaniem czasu passé composé.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • zaspokaja potrzebę ciekawości i kreatywności;

  • rozwija umiejętności prezentacji ciekawych postaci.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe – grupowanie informacji w określone kategorie, użycie obrazu i dźwięku, powtarzanie nowych konstrukcji, skojarzenia, stosowanie nowych słów w znanym kontekście;

  • strategie kognitywne - ćwiczenie wymowy w celu efektywnego przekazu informacji, analiza wiedzy zdobytej w celu udzielenia właściwej odpowiedzi, łączenie w pary, powtarzanie, utrwalanie materiału, organizacja wiedzy;

  • strategie kompensacyjne - odgadywanie znaczenia słów na podstawie znajomości języka ojczystego, użycie gestów, mimiki;

  • strategie afektywne - motywowanie do nauki poprzez wprowadzenie elementów kulturowych; tworzenie warunków do nabierania przez uczniów pewności siebie;

  • strategie społeczne - zadawanie pytań, współpraca podczas wykonywania zadań, umiejscowienie siebie wśród innych.

Metody/techniki nauczania:

  • metoda podająca: praca z tekstem źródłowym, rozmowa kierowana, wyjaśnienia;

  • metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe;

  • metoda aktywizująca: projekt;

  • metoda programowana: z zastosowaniem nowych technologii.

Formy zajęć:

praca w parach, praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

komputer z dostępem do internetu i możliwością odtwarzania dźwięku

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Czynności organizacyjne (powitanie uczniów, sprawdzenie stanu klasy). Nauczyciel wita uczniów po francusku i podaje temat lekcji.

Nauczyciel pyta uczniów po francusku, jakie znają naukowczynie.

Nauczyciel prosi uczniów, by znaleźli w internecie informacje o kobietach, które zasłużyły się dla nauki i w jaki sposób zostały nagrodzone - jeśli w klasie nie ma komputerów/tabletów z dostępem do sieci, można to zrobić z wykorzystaniem telefonów komórkowych uczniów.

Faza realizacyjna:

Uczniowie zapoznają się z treściami zawartymi w tekście źródłowym. Następnie, pracując w parach, rozwiązują załączone do tekstu ćwiczenia.

Nauczyciel wraz z uczniami wspólnie sprawdzają poprawność wykonanego zadania.

Nauczyciel prosi o przeczytanie treści w kąciku leksykalnym. W razie wątpliwości wyjaśnia nieznane uczniom słownictwo lub odwołuje ich do słowników. Uczniowie przygotowują w parach przykłady zdań z zastosowaniem słownictwa z kącika leksykalnego. Następnie uczniowie przypominają sobie wiadomości zawarte w kąciku gramatycznym i wykonują załączone do niego ćwiczenie na forum.

Uczniowie pracują z ilustracją interaktywną, poznając przykładową strukturę notatki biograficznej. Następnie w parach wykonują załączone do multimedium polecenia. Cała klasa sprawdza poprawność odpowiedzi.

Uczniowie dzielą się na grupy 4‑osobowe. W grupach rozpoczynają pracę nad projektem, którego celem będzie większa świadomość szkolnej społeczności na temat kobiet‑naukowców. Każda grupa opracowuje koncepcję plakatu (do skończenia w domu) na temat wybranej naukowczyni. Zespoły powinny się porozumieć ze sobą, aby postaci nie zdublowały się. Podczas lekcji grupy mają za zadanie przygotować koncepcję wizualną plakatu oraz tekst, który będzie na nim zamieszczony. Po wyznaczonym czasie zespoły prezentują swoje pomysły na forum.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel wprowadza uczniów do fazy ćwiczeń. Wybrani/chętni uczniowie kolejno wykonują ćwiczenia interaktywne od 1. do 6. Pozostali uczniowie kontrolują poprawność ich wykonania. W razie pojawienia się wątpliwości nauczyciel wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.

Nauczyciel podkreśla, jakie kompetencje językowe nabyli uczniowie.

Praca domowa:

Ćwiczenia 7. i 8.

Materiały pomocnicze: Brak

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Ilustracja interaktywna może posłużyć uczniowi podczas samodzielnej pracy w domu zarówno podczas powtórzenia materiału, jak i w trakcie odrabiania pracy domowej.