Imię i nazwisko autora:

Agata Siębida

Przedmiot:

Język obcy nowożytny, j. hiszpański

Temat zajęć:

Vamos a la playa!

Grupa docelowa:

II etap edukacyjny, klasa VII

Podstawa programowa

Cele i treści kształcenia.

I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:

8. podróżowanie i turystyka (np. środki transportu i korzystanie z nich, orientacja w terenie, baza noclegowa, wycieczki, zwiedzanie).

II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:

  1. reaguje na polecenia;

  2. określa główną myśl wypowiedzi;

  3. określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;

  4. określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, uczestników);

  5. znajduje w wypowiedzi określone informacje;

  6. rozróżnia formalny i nieformalny styl wypowiedzi. 

III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):

  1. określa główną myśl tekstu;

  2. określa intencje nadawcy/autora tekstu;

  3. określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę);

  4. znajduje w tekście określone informacje;

  5. rozróżnia formalny i nieformalny styl tekstu.

IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:

  1. opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;

  2. opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;

  3. przedstawia intencje i plany na przyszłość;

  4. przedstawia upodobania;

  5. wyraża swoje opinie;

  6. wyraża uczucia i emocje;

  7. stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.

V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):

  1. opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;

  2. opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;

  3. przedstawia intencje i plany na przyszłość;

  4. przedstawia upodobania;

  5. wyraża swoje opinie;

  6. wyraża uczucia i emocje;

  7. stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.

VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:

  1. przedstawia siebie i inne osoby;

  2. nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę; podtrzymuje rozmowę w przypadku trudności w jej przebiegu (np. prosi o wyjaśnienie, powtórzenie, sprecyzowanie; upewnia się, że rozmówca zrozumiał jego wypowiedź);

  3. uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;

  4. wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami;

  5. wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia; pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;

  6. składa życzenia, odpowiada na życzenia;

  7. zaprasza i odpowiada na zaproszenie;

  8. proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje;

  9. pyta o pozwolenie, udziela i odmawia pozwolenia;

  10. nakazuje, zakazuje;

  11. wyraża prośbę oraz zgodę lub odmowę spełnienia prośby;

  12. wyraża uczucia i emocje (np. radość, smutek);

  13. stosuje zwroty i formy grzecznościowe.

VII. Uczeń reaguje w formie bardzo prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:

  1. przedstawia siebie i inne osoby;

  2. nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę (np. podczas rozmowy na czacie);

  3. uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);

  4. wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami;

  5. wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;

  6. składa życzenia, odpowiada na życzenia;

  7. zaprasza i odpowiada na zaproszenie;

  8. proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje;

  9. pyta o pozwolenie, udziela i odmawia pozwolenia;

  10. nakazuje, zakazuje;

  11. wyraża prośbę oraz zgodę lub odmowę spełnienia prośby;

  12. wyraża uczucia i emocje (np. radość, smutek);

  13. stosuje zwroty i formy grzecznościowe.

VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:

  1. przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);

  2. przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;

  3. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.

IX. Uczeń posiada:

  1. podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;

  2. świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.

X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).

XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).

XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności, 

  • kompetencje cyfrowe, 

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie,

  • kompetencje w zakresie przedsiębiorczości,

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • Poznaje słownictwo związane z wakacjami nad morzem, dzięki czemu opowiada o aktywnościach tam wykonywanych.

  • Poznaje rodzaje zakwaterowania, dzięki czemu określa cel i miejsce swojej podróży.

  • Formułuje pytania dotyczące planów wakacyjnych, dzięki czemu nawiązuje i przeprowadza rozmowę z osobą hiszpańskojęzyczną na temat odpoczynku nad morzem.

  • Wyraża opinię na temat preferencji i gustów odnoszących się do wakacji nad morzem.

Cele motywacyjne

  • Rozbudzenie ciekawości oraz zaangażowanie ucznia w lekcję poprzez przedstawienie aspektów socjokulturowych i nawiązanie do hiszpańskich zwyczajów;

  • uświadomienie uczniom, że są w stanie zrozumieć proste teksty źródłowe oraz inne teksty dostosowane do ich poziomu;

  • uświadomienie uczniom, że po lekcji są w stanie używać struktur gramatycznych i leksyki, by tworzyć proste wypowiedzi i reagować na pytania, a tym samym nawiązać kontakt z osobami hispanojęzycznymi. 

Strategie uczenia się

  • strategie pamięciowe (skojarzenia myślowe, słowa w kontekście, grupowanie w kategorie, użycie obrazu i dźwięku, powtarzanie, działanie);

  • strategie kognitywne (łączenie wyrazów i zdań, powtarzanie, analiza struktur gramatycznych, organizacja wiedzy);

  • strategie kompensacyjne (odgadywanie znaczenia słów, użycie języka polskiego, gestów, mimiki, synonimów);

  • strategie metakognitywne (nawiązanie do informacji poznanych wcześniej, ocenianie efektów uczenia się poprzez identyfikację błędów);

  • strategie afektywne (motywowanie do nauki, eliminacja lęku przed popełnieniem błędu);

  • strategie społeczne (zadawanie pytań, współpraca z grupą).

Metody/techniki nauczania

Burza mózgów, opis wyjaśniający, prezentacja, słuchanie, czytanie.

Formy zajęć:

praca indywidualna, praca w parach, praca całą klasą

Środki dydaktyczne:

Komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, zeszyt przedmiotowy.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów po hiszpańsku oraz zadaje kilkorgu uczniom pytanie: Qué tal?”/”Cómo estás?”.

  2. Nauczyciel pyta uczniów, jaki rodzaj odpoczynku preferują.

  3. Nauczyciel podaje temat oraz cele lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Tekst źródłowy:

  • Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym oraz rozwiązują polecenia z nim związane.

  • Nauczyciel prosi o zapisanie nowego słownictwa, następnie uczniowie je tłumaczą i układają z nimi zdania.

  1. Grafiki oraz kącik gramatyczny:

  • Uczniowie zapoznają się z grafikami, tekstem oraz kącikiem gramatycznym.

  • Nauczyciel zadaje każdemu z uczniów pytanie, co lubi robić, przebywając na plaży.

  • Uczniowie rozwiązują polecenia związane z grafikami, dialogiem oraz kącikiem gramatycznym.

  1. Multimedium:

  • Uczniowie zapoznają się z prezentacją multimedialną.

  • Nauczyciel prosi uczniów o wskazanie preferencji Nurii na temat aktywności wakacyjnych. 

  • Uczniowie samodzielnie wykonują polecenia do prezentacji multimedialnej.

  1. Część ćwiczeniowa:

  • W tej części uczniowie praktykują zdobytą wiedzę. Używają wyrażeń, słówek i struktur gramatycznych w kontekście. Ćwiczenia zaproponowane są ze wzrastającym stopniem trudności, od ćwiczeń zamkniętych, w których uczniowie muszą wybrać odpowiednią opcję lub dopasowywać zawartość, poprzez pytania ze wzrastającą samodzielnością, do pytań otwartych, w których uczniowie samodzielnie tworzą treści na podstawie zdobytej wiedzy. 

  • Uczniowie w parach układają krótkie dialogi opisujące wakacje nad morzem.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel podsumowuje lekcję. Odnosi się do celów motywacyjnych i operacyjnych. Wskazuje na zdobytą wiedzę i umiejętności.

  2. Nauczyciel pyta uczniów:

  • Jakich wyrażeń użyjecie, aby powiedzieć o wakacjach nad morzem?

  • Jakich czasowników użyjecie, aby wyrazić swoje preferencje i gusta?

  1. Nauczyciel pyta uczniów, czy są świadomi zdobytej wiedzy i w jakim stopniu w skali od 1 do 5 zrealizowali poszczególne cele lekcji:

  • zna słownictwo związane z podróżami.

  • potrafi wyrazić swoje preferencje dotyczące wakacji.

Praca domowa:

Uczniowie przygotowują krótki dialog, w którym wyrażają swoje wakacyjne preferencje.

Materiały pomocnicze:

Ilustracje z Internetu.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Multimedium może posłużyć uczniowi w trakcie samodzielnej pracy w domu – zarówno podczas powtarzania materiału, jak i odrabiania pracy domowej.