Imię i nazwisko autora: Aleksandra Matyja

Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język hiszpański)

Temat zajęć: Terapias alternativas: son buenas para la salud?/Terapie alternatywne – czy są dobre dla zdrowia?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa III, poziom A2

Podstawa programowa:

I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:

1. zdrowie (np. tryb życia, samopoczucie, choroby, ich objawy i leczenie).

II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:

1. reaguje na polecenia;

2. określa główną myśl wypowiedzi;

3. określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;

5. znajduje w wypowiedzi określone informacje;

7. rozróżnia formalny i nieformalny styl wypowiedzi.

III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):

1. określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;

2. określa intencje nadawcy/autora tekstu;

4. znajduje w tekście określone informacje.

IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:

2. opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości.

V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):

2. opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;

6. wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób.

VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:

2. przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym.

IX. Uczeń posiada:

2. świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.

XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

2. kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

4. kompetencje cyfrowe;

6. kompetencje obywatelskie;

8. kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń: 

  • zna słownictwo dotyczące terapii alternatywnych oraz ich wpływu na zdrowie;

  • zna struktury gramatyczne pozwalające na wydawanie poleceń i udzielanie instrukcji (imperativo afirmativonegativo w połączeniu z zaimkami dopełnienia bliższego);

  • opisuje terapie alternatywne oraz wyjaśnia, jakie jest ich zastosowanie oraz wyraża swoje zdanie na ten temat;

  • rozpoznaje styl formalny i nieformalny w zdaniach w trybie rozkazującym oraz tworzy takie zdania.

Cele motywacyjne:

  • zaciekawienie ucznia terapiami alternatywnymi; 

  • powiązanie nauki języka obcego z tematami znanymi uczniom z codziennego życia (np. naturalne metody leczenia);

  • zachęcenie ucznia do wyrażania swojego zdania oraz formułowania porad dotyczących zdrowia i terapii alternatywnych z zastosowaniem odpowiednich struktur leksykalno‑gramatycznych.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe (zastosowanie materiałów wizualnych i dźwiękowych);

  • strategie kognitywne (ćwiczenie języka obcego w naturalnych kontekstach);

  • strategie społeczne (udzielanie rad, opowiadanie o swoich doświadczeniach);

  • strategie afektywne (motywowanie do wyrażania własnego zdania).

Metody/techniki nauczania:

  • burza mózgów,

  • praca z materiałem dźwiękowym,

  • praca z tekstem,

  • dyskusja.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne:

komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, zeszyt przedmiotowy

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

1. Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów po hiszpańsku i zadaje pytanie: Qué tal?/Cómo estás?.

2. Nauczyciel zapowiada temat lekcji oraz pyta uczniów, czy znają jakieś terapie alternatywne lub domowe sposoby na problemy zdrowotne. Następnie nauczyciel podsumowuje wypowiedzi uczniów i wprowadza ciekawostkę.

3. Nauczyciel przedstawia cele lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Przeczytaj.

  • Nauczyciel pyta uczniów o ich opinię na temat skuteczności wymienionych wcześniej terapii alternatywnych.

  • Następnie nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie tekstu.

  • Nauczyciel poleca uczniom wykonanie polecenia 1., a następnie w parach poleceń 2. i 3.

  • Nauczyciel prosi uczniów o podkreślenie w tekście form trybu rozkazującego. Pyta, czy uczniowie są w stanie określić, jaki jest bezokolicznik podkreślonych czasowników. Następnie wskazuje wyrażenia w trybie rozkazującym w połączeniu z zaimkiem dopełnienia bliższego i pyta uczniów, do czego odnoszą się te zaimki.

  • Nauczyciel przedstawia grafikę i omawia temat trybu rozkazującego w połączeniu z zaimkami dopełnienia bliższego. Zwraca także uwagę na sposób, w jaki funkcjonują czasowniki zwrotne. 

  • Uczniowie wykonują w parach polecenia 1. i 2.

  • Następnie nauczyciel informuje, że uczniowie dowiedzą się więcej o terapiach alternatywnych. Po wysłuchaniu nagrań uczniowie indywidualnie wykonują polecenie 3.

  1. Multimedium.

  • Nauczyciel prosi o przeczytanie treści na belce, a następnie podkreśla, że uczniowie odsłuchają dialogów, których uczestnicy rozmawiają ze sobą przy różnych okazjach.

  • Po dwukrotnym wysłuchaniu nagrań uczniowie w parach wykonują polecenia 1‑4.

  • W celu przećwiczenia nazw terapii alternatywnych nauczyciel pyta uczniów, która z terapii wydaje im się szczególnie interesująca i dlaczego.

  1. Sprawdź się.

  • Nauczyciel wprowadza uczniów w fazę ćwiczeń. Uczniowie samodzielnie lub w parach wykonują ćwiczenia leksykalno‑gramatyczne od 1. do 6. oraz ćwiczenie 8. Propozycje odpowiedzi do zadania 8. są odczytywane głośno na forum.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie zgłaszają pytania i wątpliwości dotyczące rozwiązania zadań z części Sprawdź się.

  2. Nauczyciel pyta uczniów:
    - Czy potrafisz wymienić kilka terapii alternatywnych?
    - Czy potrafisz udzielić rad związanych ze zdrowiem, wykorzystując tryb rozkazujący (zarówno w stylu formalnym, jak i nieformalnym)?
    - Czy potrafisz wyrazić swoje zdanie na temat terapii alternatywnych oraz ich wpływu na zdrowie?

  3. Po zakończeniu zajęć nauczyciel ocenia stopień osiągnięcia każdego z celów ze szczególnym uwzględnieniem opanowania słownictwa oraz umiejętności zastosowania wprowadzonych treści gramatycznych.

Praca domowa:

Zadanie 7. z części Sprawdź się.

Materiały pomocnicze:

Artykuł o zastosowaniu olejków eterycznych może być źródłem ciekawostek na temat terapii alternatywnych.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Podczas słuchania dialogów uczniowie mogą wynotowywać wyrażenia dotyczące zdrowia.