Imię i nazwisko autora:

Małgorzata Tomaszewska

Przedmiot:

Język obcy nowożytny (j. francuski)

Temat zajęć:

Ils sont très sportifs

Grupa docelowa:

II etap edukacyjny, klasa VII, poziom A1

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
1) człowiek (np. dane personalne, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania);
10) sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, obiekty sportowe, uprawianie sportu);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
4) przedstawia upodobania;
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
4) przedstawia upodobania;
VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • poznaje sylwetki znanych sportowców,

  • utrwala nazwy dyscyplin sportowych i sprzętu sportowego,

  • utrwala użycie czasowników związanych z uprawianiem sportu.

Cele motywacyjne:

Uczeń poszerza swoje słownictwo. Przekonuje się, iż jego poziom opanowania języka pozwala na zrozumienie dłuższej wypowiedzi pisemnej a dotychczas zdobyta wiedza pozwala na swobodne odpowiedzi na wiele tematów, np.: sport, upodobania.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe: nowe słowa w znanym kontekście, używanie obrazu i dźwięku, grupowanie,

  • strategie kognitywne: tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie w pary, łączenie tekstu z audio, grupowanie, prawda‑fałsz, dedukcja.

Metody/techniki nauczania:

  • metoda programowana: przy użyciu nowych technologii (prezentacja, ćwiczenia interaktywne, e‑podręcznik),

  • metoda podająca: praca z tekstem źródłowym.

Formy zajęć:

  • praca całego zespołu klasowego,

  • praca indywidualna,

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne:

tablica interaktywna, tablety lub smartfony z możliwością odtworzenia gry edukacyjnej albo dostęp do sali komputerowej

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel wykonuje czynności organizacyjne. Uczniowie zapoznają się z ciekawostką. Nauczyciel pyta, czy wiedzą, kiedy odbywają się następne igrzyska olimpijskie lub paraolimpijskie. Następnie zadaje pytanie o ulubionych sportowców: Quel est ton sportif préféré ?

Faza realizacyjna:

Uczniowie odsłuchują nagranie w sekcji Słuchanie. Sprawdzają nieznane słownictwo w słowniku lub pytają nauczyciela, podczas odsłuchu mogą też korzystać z transkrypcji. Uczniowie przechodzą do ćwiczeń, mogą pracować w parach. Nauczyciel sprawdza rozwiązanie ćwiczeń na bieżąco.

Nauczyciel przechodzi do katalogu. Prosi uczniów o uważne obejrzenie i odsłuchanie materiału, a następnie o wykonanie ćwiczeń. Weryfikuje poprawność.

Uczniowie pracują w parach. Wybierają zawodnika lub zawodniczkę z katalogu i na podstawie ich krótkich biografii tworzą fiszki (na wzór fiszki z sekcji Słuchanie). Następnie wymieniają się fiszkami: jedna osoba prezentuje drugiej biografię zawodnika/zawodniczki na podstawie informacji przygotowanych przez koleżankę/kolegę. Wersja ćwiczenia w grupie: jedna osoba przedstawia biografię zawodnika/zawodniczki, nie wymieniając nazwiska, reszta próbuje odgadnąć, o kim mowa.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel wprowadza uczniów do fazy ćwiczeń. Uczniowie pracują całym zespołem klasowym. Wykonują ćwiczenia 1 – 6. Wskazani uczestnicy lekcji podchodzą do tablicy interaktywnej i rozwiązują ćwiczenia. Pozostali uczniowie wspierają kolegów/koleżanki, naprowadzając na poprawne odpowiedzi.

Praca domowa:

Nauczyciel prosi o wykonanie ćwiczeń otwartych (7 i 8).

Materiały pomocnicze: Brak

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Multimedium może posłużyć na każdym etapie nauki jako prezentacja/opis osoby i być materiałem stanowiącym bazę do ćwiczeń w rozumieniu tekstu i ćwiczeń w mówieniu.