Imię i nazwisko autora: Agnieszka Jarmużek

Przedmiot: Język obcy nowożytny (język francuski)

Temat zajęć: Le ciblage sur Internet

Grupa docelowa: III etap edukacyjny: liceum/technikum, klasa IV, poziom A2+ 

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
7) zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary i ich cechy, sprzedawanie i kupowanie, środki płatnicze, wymiana i zwrot towaru, promocje, korzystanie z usług);
12) nauka i technika (np. wynalazki, korzystanie z podstawowych urządzeń technicznych i technologii informacyjno‑komunikacyjnych);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
5) opisuje upodobania;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
9) prosi o radę i udziela rady;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • powtarza i stosuje słownictwo związane z targetowaniem w sieci;

  • używa wyrażeń: c’est … qui …, c’est … que …, c’est …, dont w wypowiedzi pisemnej;

  • przedstawia argumentację za i przeciw w sprawie reklam w sieci.

Cele motywacyjne:

  • zaspokaja potrzebę ciekawości i kreatywności poprzez rozmowę na interesujące go tematy (marketing w internecie);

  • kształci umiejętność wyrażania swojej opinii;

  • kształci umiejętność formułowania argumentów.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe: słuchanie i czytanie, nowe słowa w znanym kontekście, grupowanie słownictwa, schematy gramatyczne

  • strategie kognitywne: prawda‑fałsz, parowanie, wstawianie wyrażeń/wyrazów do tekstu, mapa myśli, dedukcja

  • strategie kompensacyjne: odgadywanie znaczenia słów słuchanych i pisanych, wykorzystanie języka ojczystego oraz innych znanych języków obcych do zrozumienia znaczenia słów

Metody/techniki nauczania:

  • metody podające: opis, wyjaśnienie

  • metody aktywizujące: burza mózgów, blended learning

Formy zajęć:

praca indywidualna, praca w parach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

komputer/telefon komórkowy/tablet, rzutnik

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel pyta uczniów po francusku, co im przeszkadza w sieci, gdy po niej surfują. Zapisuje propozycje uczniów na tablicy, a następnie pyta uczniów, co będzie, ich zdaniem, celem tej lekcji. Nauczyciel uzupełnia i komentuje propozycje uczniów.

Faza realizacyjna:

  • Uczniowie czytają tekst źródłowy i samodzielnie rozwiązują zaproponowane do niego ćwiczenia.

  • Następnie uczniowie pracują w parach, analizując i utrwalając słownictwo z kącika leksykalnego. Nauczyciel proponuje ćwiczenie utrwalające nowe słownictwo: uczniowie losują przygotowane przez nauczyciela w języku polskim wyrażenia związane z targetowaniem, reklamą w sieci – tłumaczą je na francuski.

  • Następnie nauczyciel przypomina zasady użycia struktur: c’est… qui…, c’est … que…, c’est… dont. Uczniowie czytają treści z kącika gramatycznego i wykonują załączone do niego ćwiczenie.

  • Nauczyciel zadaje uczniom pytanie, z jakiego urządzenia najczęściej łączą się z internetem i dlaczego. Następnie pyta, czy podejmują jakieś działania, żeby zoptymalizować reklamy w sieci. Jeżeli tak, to co im zapewnia taką możliwość? Jeżeli nie, to dlaczego? Następnie nauczyciel pyta, czy uczniowie interesują się pojawiającymi się reklamami w sieci? Dlaczego? Nauczyciel wysłuchuje odpowiedzi uczniów, a następnie proponuje pracę z multimedium.

  • Uczniowie analizują mapę myśli, śledzą powiązania jej elementów. Uzupełniają mapę swoimi propozycjami. Następnie wykonują dołączone do mapy ćwiczenia.

Faza podsumowująca:

Na zakończenie lekcji nauczyciel zadaje uczniom pytania podsumowujące:

  • En quoi consiste le ciblage sur Internet ?

  • Que faire pour bloquer le ciblage en ligne ?

  • Quels sont les avantages et les inconvénients des publicités en ligne ?

Praca domowa:

Ćwiczenie 7. i 8. z bloku Sprawdź się

Materiały pomocnicze:

kartki z wyrażeniami

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Multimedium może posłużyć do powtórzenia i wzbogacenia słownictwa związanego z rozwojem nowej technologii, do powtórzenia argumentacji.