Imię i nazwisko autora:

Małgorzata Tomaszewska

Przedmiot:

Język obcy nowożytny (j. francuski)

Temat zajęć:

La photo de famille

Grupa docelowa:

Szkoła podstawowa, klasa VII, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
3) edukacja (np. szkoła i jej pomieszczenia, przedmioty nauczania, uczenie się, przybory szkolne, życie szkoły);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
VII. Uczeń reaguje w formie bardzo prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • nazywa członków rodziny i określa stopień pokrewieństwa między nimi,

  • używa zaimków przymiotnych dzierżawczych w liczbie pojedynczej i mnogiej,

  • sporządza drzewo genealogiczne i opowiada o rodzinie (swojej i innych osób).

Cele motywacyjne:

Zachęcenie uczniów do domyślania się znaczenia wyrazów (tu: oznaczających członków rodziny) na podstawie materiałów wizualnych (drzewa genealogicznego, animacji). Uświadomienie uczniom, że na podstawie materiału ilustracyjnego są w stanie pogłębić rozumienie czytanego tekstu.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe (skojarzenia, słuchanie, analiza ilustracji),

  • strategie kognitywne (ćwiczenia przedmiotowe)

Metody/techniki nauczania:

  • metody podające: pogadanka, opis

  • metody eksponujące: animacja

  • metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe

  • metody programowane: przy użyciu komputera

Formy zajęć:

praca indywidualna, praca w parach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, tablety/smartfony

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

PRZED LEKCJĄ:

Nauczyciel może poprosić chętnych uczniów o przyniesienie na lekcję fotografii rodzinnych.

W TRAKCIE LEKCJI:

Nauczyciel wita uczniów. Jeśli nauczyciel się zgodzi, może zaprezentować uczniom swoje prywatne zdjęcie, na którym towarzyszy mu ktoś z rodziny i przedstawić tę osobę: „C’est ma maman”. Może też skorzystać z ilustracji filmowej lub bajkowej rodziny i przedstawić jednego lub dwóch członków. Zachęca uczniów do odgadnięcia tematu lekcji.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel informuje uczniów, że ich zadaniem jest zapoznanie się w parach z czytanką i towarzyszącym jej drzewem genealogicznym, rozwiązanie zadań oraz przyjrzenie się tabeli z zaimkami przymiotnymi dzierżawczymi (nie nazywa ich). Uczniowie powinni sami rozpoznać znaczenie nowych słów oraz nowego zagadnienia gramatycznego. Prowadzący/a pozwala im na swobodną dyskusję i wymianę opinii. Następnie podsumowuje ten etap lekcji, przypominając uczniom, czym są zaimki przymiotne dzierżawcze i do czego służą.

Nauczyciel informuje uczniów, że teraz obejrzą animację dotyczącą rodziny Andréi. Prosi ich, by wcześniej zapoznali się z treścią zadań do multimedium. Ich zadaniem jest podjęcie próby rozwiązania jak największej liczby pytań w trakcie pierwszego odtworzenia animacji. Nauczyciel zachęca uczniów do potraktowania zadania jako wyzwania i sprawdzenia ich podzielności uwagi w pracy z językiem francuskim.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie wskazanych przez siebie ćwiczeń – szczególnie ćwiczenia dotyczące zaimków przymiotnych dzierżawczych powinny być wykonane przy nauczycielu i sprawdzone.

Na końcu nauczyciel prosi uczniów o sporządzenie drzewa genealogicznego swojej rodziny (np. przy pomocy przyniesionej na lekcje fotografii). Chętni uczniowie opowiadają o swoich rodzinach, a koledzy/koleżanki zadają dodatkowe pytania (np. Comment s'appellent tes cousins ?).

Praca domowa:

Udoskonalenie drzewa genealogicznego z ćw. 8 (np. narysowanie go w zeszycie) i poszerzenie o kolejnych członków rodziny.

Materiały pomocnicze:

Fotografie rodzinne uczniów

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Animacja może zostać wykorzystana podczas innych lekcji dotyczących relacji rodzinnych, a także podczas lekcji, na których uczeń ma za zadanie opisanie wyglądu zewnętrznego osób.