Scenariusz lekcji
Imię i nazwisko autora: Agata Siębida
Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język hiszpański)
Temat zajęć: Mi ciudad es grande y ruidosa
Grupa docelowa: II etap edukacyjny; klasa VII (zakres podstawowy); A1.
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
2. miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe).
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1. reaguje na polecenia;
2. określa główną myśl wypowiedzi;
3. określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
4. określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, uczestników);
5. znajduje w wypowiedzi określone informacje.
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
1. określa główną myśl tekstu;
2. określa intencje nadawcy/autora tekstu;
3. określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, czas, miejsce, sytuację);
4. znajduje w tekście określone informacje.
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1. opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2. opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
5. wyraża swoje opinie.
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
1. opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2. opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
5. wyraża swoje opinie.
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
2. nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę; podtrzymuje rozmowę w przypadku trudności w jej przebiegu (np. prosi o wyjaśnienie, powtórzenie, sprecyzowanie; upewnia się, że rozmówca zrozumiał jego wypowiedź);
3. uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
4. wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
3. uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
4. wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami.
VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1. przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2. przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.
IX. Uczeń posiada:
1. podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2. świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
2. kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
4. kompetencje cyfrowe;
5. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
8. kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
opisuje dzielnicę lub miejscowość, w której mieszka;
zadaje pytanie o wygląd dzielnicy lub miejscowości i o to, co w niej się znajduje;
powtarza, analizuje i porównuje użycie czasowników hay, estar, ser, vivir do opisywania miejsc.
Cele motywacyjne:
rozbudzenie ciekawości uczniów oraz zaangażowanie ich w lekcję poprzez przedstawienie aspektów socjokulturowych i nawiązanie do hiszpańskich zwyczajów;
uświadomienie uczniom, że są w stanie zrozumieć proste teksty źródłowe oraz inne teksty dostosowane do ich poziomu;
uświadomienie uczniom, że po lekcji są w stanie używać struktur gramatycznych i leksyki, by tworzyć proste wypowiedzi, reagować na pytania, opisywać dzielnicę i miasto, a tym samym mogą nawiązać kontakt z osobami hiszpańskojęzycznymi.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (skojarzenia myślowe, słowa w kontekście, grupowanie w kategorie, użycie obrazu i dźwięku, powtarzanie, działanie);
strategie kognitywne (łączenie wyrazów i zdań, powtarzanie, analiza struktur gramatycznych, organizacja wiedzy);
strategie kompensacyjne (odgadywanie znaczenia słów, użycie języka polskiego, gestów, mimiki, synonimów);
strategie metakognitywne (nawiązanie do informacji poznanych wcześniej, ocenianie efektów uczenia się poprzez identyfikację błędów);
strategie afektywne (motywowanie do nauki, eliminacja lęku przed popełnieniem błędu);
strategie społeczne (zadawanie pytań, współpraca z grupą)
Metody/techniki nauczania:
burza mózgów, opis wyjaśniający, słuchanie, czytanie
Formy zajęć:
praca w parach, praca w grupach, praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, zeszyt przedmiotowy
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca:
1. Nauczyciel wita uczniów po hiszpańsku: Hola, Qué tal?/Cómo estás?
2. Nawiązuje do tematu lekcji i pyta uczniów, czy znają zwyczaje Hiszpanów, czy wiedzą, jak i gdzie spędzają dzień, co robią w ciągu dnia, do jakich miejsc w mieście chodzą. Następnie pyta, jak wyglądają miasta w Hiszpanii.
3. Przedstawia temat lekcji oraz cele.
Faza realizacyjna:
1. Tekst źródłowy.
a. Uczniowie czytają tekst. Nauczyciel prosi o ułożenie kilku zdań opisujących dwie dzielnice.
b. Uczniowie wykonują ćwiczenia pod tekstem, a nauczyciel monitoruje ich pracę, sprawdza, czy uczniowie rozumieją wszystkie wyrażenia.
2. Kącik leksykalny i gramatyczny.
a. Nauczyciel prosi, by uczniowie popatrzyli na pierwszą grafikę przedstawiającą miejsca, które znajdują się w mieście i pyta, co znajduje się w ich dzielnicy lub miejscowości.
b. Nauczyciel przedstawia gramatykę metodą indukcyjną. Przedstawia różne zdania z ser, estar i hay i prosi uczniów, by pomyśleli, w jakich sytuacjach używa się każdego z tych czasowników. Dokładnie tłumaczy zasady ich użycia, a następnie prosi uczniów, żeby stworzyli po jednym zdaniu z każdym czasownikiem.
c. Nauczyciel wprowadza słowo la gente.
d. Uczniowie przechodzą do wykonywania poleceń, które pozwalają utrwalić poznane słownictwo i zasady użycia czasowników.
4. Multimedium (gra).
a. Nauczyciel przechodzi do gry. Może zaproponować uczniom pracę w parach lub grupach 3-,4‑osobowych. Jeżeli uczniowie mają problem z przejściem do kolejnego etapu należy wrócić kącika gramatycznego i jeszcze raz przeanalizować zawarte tam informacje.
5. Część ćwiczeniowa.
a. W tej części uczniowie praktykują zdobytą wiedzę. Używają wyrażeń, słówek i struktur gramatycznych w kontekście. Zaproponowane ćwiczenia uporządkowane zostały według wzrastającego stopnia trudności: od ćwiczeń zamkniętych, w których uczniowie muszą wybierać odpowiednią opcję lub dopasowywać zawartość, poprzez pytania ze wzrastającą samodzielnością, do pytań otwartych, w których uczniowie samodzielnie tworzą treści na podstawie zdobytej wiedzy.
b. W ćwiczeniu 7., opisując zdjęcia, uczniowie powinni tworzyć pełne zdania. Uczniowie mogą pracować w parach i przygotowywać opisy, które później przedstawią przed klasą.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel podsumowuje lekcje. Odnosi się do celów motywacyjnych i operacyjnych. Wskazuje na zdobytą wiedzę i umiejętności.
1. Nauczyciel pyta uczniów:
a. Jaka jest ich dzielnica lub miejscowość?
b. Jak opisać dzielnicę w centrum dużego miasta, dzielnicę podmiejską i wieś?
6. Pyta uczniów, czy są świadomi zdobytej wiedzy i w jakim stopniu na skali od 1 do 5 zrealizowali poszczególne cele lekcji:
Potrafię opisać dzielnicę lub miejscowość, w której mieszkam.
Potrafię zapytać o to, jaka jest dzielnica i co tam się znajduje.
Potrafię opisać różne dzielnice, używając czasowników: estar, hay, ser.
Praca domowa:
Uczniowie przygotowują krótką pracę pisemną, w której opisują idealną dzielnicę. Celem pracy jest użycie jak największej ilości słówek i wyrażeń poznanych na lekcji oraz użycie w odpowiednich czasowników.
Materiały pomocnicze:
zdjęcia różnych dzielnic
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Gra może posłużyć uczniom do sprawdzenia wiedzy w domu. Mogą wracać do niej kilka razy, sprawdzając, jak szybko wykonują ćwiczenia. Może też być punktem wyjścia do pracy w parach.