Imię i nazwisko autora: Jadwiga Listwan

Przedmiot: Język obcy nowożytny (język francuski)

Temat zajęć: La France fait la fête

Grupa docelowa: III etap edukacyjny: klasa II, liceum/technikum, poziom A2

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.1.P Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (kontynuacja 1. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej – kształcenie w zakresie podstawowym)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności, wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka, a także wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne oraz proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i reaguje ustnie w typowych, również w miarę złożonych sytuacjach oraz reaguje w formie prostego tekstu pisanego w typowych sytuacjach w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
9) kultura (np. dziedziny kultury, twórcy i ich dzieła, uczestnictwo w kulturze, tradycje i zwyczaje, media);
II. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje, relacje, wywiady, dyskusje, prelekcje), wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
6) układa informacje w określonym porządku;
III. Uczeń rozumie wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, instrukcje, komiksy, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne:
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
V. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, życiorys, CV, list motywacyjny, wpis na blogu):
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych, również w miarę złożonych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
5) wyraża i uzasadnia swoje upodobania, preferencje, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, preferencje, intencje i pragnienia innych osób;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, list prywatny, formularz, e‑mail, komentarz, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
5) wyraża i uzasadnia swoje upodobania, preferencje, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, preferencje, intencje i pragnienia innych osób;
VIII. Uczeń przetwarza tekst ustnie lub pisemnie:
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • analizuje dłuższy tekst źródłowy,

  • powtarza i utrwala nazwy pór roku oraz miesięcy,

  • poznaje przymiotniki odnoszące się do pór roku,

  • utrwala i powtarza trzy rejestry zadawania pytań o element zdania,

  • zna różne formy zadawania pytań,

  • tłumaczy element zdania z języka polskiego na język obcy,

opowiada, jak spędził imprezę kulturalną i/lub popularne święto,

  • redaguje wpis na blogu/ portalu społecznościowym.

Cele motywacyjne:

Uczeń: 

zaspokaja swoją ciekawość na temat popularnych świąt francuskich oraz wydarzeń kulturalnych.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe: nowe słowa w znanym kontekście, używanie obrazu i dźwięku, grupowanie.

  • strategie kognitywne: tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie w pary, łączenie tekstu z audio, grupowanie, prawda‑fałsz, dedukcja.

  • strategie kompensacyjne: odgadywanie znaczenia słów słuchanych i pisanych.

Metody/techniki nauczania:

  • metoda podająca: praca z tekstem źródłowym, mini‑wykład,

  • metoda aktywizująca: burza mózgów, quiz,

  • metoda programowana: przy użyciu nowych technologii (prezentacja, ćwiczenia interaktywne, e‑podręcznik).

Formy zajęć:

  • praca całego zespołu klasowego,

  • praca w parach,

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

tablica interaktywna, komputer, laptop z dostępem do internetu, zeszyt

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel pyta uczniów, czy znają jakieś święta francuskie: Connaissez‑vous des fêtes françaises ? Lesquelles ? Po wysłuchaniu wypowiedzi wybranych uczniów podaje temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna:

Uczniowie czytają tekst źródłowy wraz z kącikiem Rappel... i samodzielnie wykonują zaproponowane do niego ćwiczenia.

Nauczyciel pyta uczniów, czy wiedzą, jak brzmią przymiotniki odnoszące się do pór roku: Connaissez‑vous les adjectifs relatifs aux saisons de l'année ? Następnie analizuje wspólnie z uczniami formy tych przymiotników i prosi o wykonanie kolejnego ćwiczenia.

Nauczyciel pyta uczniów o sposoby zadawania pytań w języku francuskim i prosi o przykłady. Uczula uczniów na trzy rejestry języka i analizuje materiał z kącika gramatycznego. Uczniowie wykonują kolejne ćwiczenie.

Nauczyciel przechodzi do pracy z katalogiem multimedialnym. Po zapoznaniu się z multimedium uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania. W tym miejscu nauczyciel może zapytać, jakie święto najbardziej zainteresowało uczniów i dlaczego. Takie pytanie będzie wprowadzeniem do fazy podsumowującej lekcji.

Faza podsumowująca:

Następnie nauczyciel dzieli uczniów na grupy (4‑5-osobowe) i prosi o mini dyskusję na temat, ich zdaniem, najciekawszych świąt francuskich i wydarzeń kulturalnych z multimedium i wybranie jednego święta, w którym chcieliby uczestniczyć. Uczniowie zadają sobie pytania: Quelle fête préfères‑tu ? Pourquoi aimes‑tu cette fête ? Qu’est‑ce que tu aimes le plus, quel moment de cette fête aimes‑tu ?

Dodatkowo nauczyciel może zadać pytania podsumowujące zajęcia, dzięki którym uczniowie utrwalą sobie poznane słownictwo.

  • Quelle est votre fête polonaise préférée ?

  • Connaissez‑vous les origines de cette fête ?

  • Est‑ce un jour férié ou non ? / Est‑ce la date fixe ou mobile de cette fête ?

  • En quelle saison est‑ce qu’on célèbre cet événement ?

  • Pourquoi aimez‑vous cette manifestation ?

  • Vous passez cet événement comment ?

  • Avez‑vous un rituel particulier ? Lequel ?

  • Avec qui célébrez‑vous ces festivités ?

Praca domowa:

Ćw. 7‑8 z e‑materiału.

Materiały pomocnicze: Brak

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Katalog interaktywny może być inspiracją do rozmowy na temat spędzania wolnego czasu lub preferowanych rozrywek. Można też z pomocą nagrań zainicjować temat kalendarium francuskiego ucznia, a zdjęcia mogą być początkiem opisów symboli związanych z wydarzeniami kultowymi.