Imię i nazwisko autora:

Małgorzata Tomaszewska

Przedmiot:

język obcy nowożytny (j. francuski)

Temat zajęć:

Marseille – quelle ville !

Grupa docelowa:

szkoła podstawowa, klasa VII, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
8) podróżowanie i turystyka (np. środki transportu i korzystanie z nich, orientacja w terenie, hotel, wycieczki);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
3) przedstawia intencje i plany na przyszłość;
VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • operuje stronami świata w języku francuskim,

  • opisuje miejsca, które zamierza odwiedzić,

  • odkrywa atrakcje turystyczne francuskich miast,

  • wyszukuje informacje w języku polskim i francuskim przy pomocy Internetu.

Cele motywacyjne:

  • uświadomienie uczniom, jak wiele informacji w języku francuskim są w stanie samodzielnie wyszukać w Internecie dzięki ogólnemu zrozumieniu kontekstu (na przykładzie zmiany języka w Wikipedii).

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe (czytanie, słuchanie, tablice leksykalne),

  • strategie kognitywne (uzupełnianie zdań, przenoszenie elementów na ilustrację, prawda‑fałsz, test wyboru),

  • strategie kompensacyjne (odgadywanie znaczenia słów na zasadzie ich podobieństwa do innych języków).

Metody/techniki nauczania:

  • metody podające: czytanka, ilustracja interaktywna

  • metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe

  • metody programowane: z użyciem komputera, z użyciem tablicy interaktywnej

Formy zajęć:

praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, tablica interaktywna, tablety/smartfony

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel wita się po francusku. Lekcję może rozpocząć od poinformowania uczniów, że dzisiejszy temat lekcji będzie przyjemny, bo związany z podróżowaniem i wakacjami. Pyta uczniów, czy odwiedzili jakieś miasta we Francji (uczniowie mogą podać ich nazwy po polsku, a nauczyciel zapisuje ich francuskie odpowiedniki na tablicy). Jeśli okaże się, że uczniowie nie byli we Francji (albo w odpowiedziach pojawi się np. tylko Paryż), to nauczyciel modyfikuje zadanie, pytając, jakie francuskie miasta uczniowie znają. Czy wiedzą, w jakiej części kraju się one znajdują (północ, południe, wschód, zachód).

Faza realizacyjna:

Nauczyciel dwukrotnie odtwarza na forum klasy nagranie, które jest częścią tekstu źródłowego. Prosi uczniów, by przy pierwszym odsłuchu nie posiłkowali się transkrypcją. Następnie uczniowie oglądają zabytki Marsylii i czytają ich krótkie opisy. Ćwiczenia rozwiązują samodzielnie. Nauczyciel podkreśla, że mogą wspomagać się nagraniem i transkrypcją oraz słownikiem lekcyjnym.

W dalszej kolejności uczniowie zapoznają się z nazwami stron świata. Ćwiczenie rozwiązują na forum klasy. Chętny/wybrany uczeń odczytuje jedno zdanie, wybierając odpowiedź. Nauczyciel zaznacza ją na tablicy interaktywnej. Kiedy wszystkie zdania zostają uzupełnione, nauczyciel klika w przycisk sprawdzający poprawność wykonania ćwiczenia. Błędne odpowiedzi zostają objaśnione na forum klasy.

Ostatnim etapem fazy realizacyjnej jest praca w grupach. Nauczyciel dzieli uczniów na kilkuosobowe grupy. Zadaniem zespołów jest zapoznanie się z ilustracją interaktywną i rozwiązanie ćwiczeń do multimedium.

Faza podsumowująca:

Uczniowie w tych samych grupach rozwiązują wskazane przez nauczyciela ćwiczenia. Ich zadaniem jest wzajemne tłumaczenie sobie ewentualnych niejasności. Nauczyciel interweniuje dopiero w momencie, gdy grupa nie jest w stanie samodzielnie dojść do porozumienia.

Na koniec lekcji nauczyciel wyświetla mapę Francji i wraca do nazw miast, które uczniowie wymienili podczas fazy wprowadzającej. Ich zadaniem jest odnalezienie tych miast na mapie i określenie ich położenia (np. La ville de Calais se trouve au nord du pays.). Jeśli wystarczy czasu, nauczyciel może pokazać również plan miasta i poprosić o ułożenie zdań z nazwami zabytków (np. Le musée du Louvre se trouve au centre de Paris.)

Praca domowa:

Ćwiczenie 7. i 8. z bloku Sprawdź się (nauczyciel może pokazać uczniom, w jaki sposób - przy pomocy zmiany języka na Wikipedii - można łatwo znaleźć tłumaczenie nazw własnych popularnych obiektów).

Materiały pomocnicze:

mapa Francji, ew. mapy wybranych miast turystycznych z zaznaczonymi zabytkami

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Ilustracja interaktywna może zostać wykorzystana podczas innych lekcji dotyczących kultury Francji, a także podczas lekcji o podróżowaniu czy poruszaniu się w przestrzeni miejskiej.