Imię i nazwisko autora: Agata Siębida

Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język hiszpański)

Temat zajęć: Mi semana en la escuela.

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VII

Podstawa programowa

I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:

3. edukacja (np. szkoła i jej pomieszczenia, przedmioty nauczania, uczenie się, przybory szkolne, życie szkoły).

II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:

1. reaguje na polecenia;

2. określa główną myśl tekstu;

3. określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;

4. określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, uczestników);

5. znajduje w wypowiedzi określone informacje.

III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):

1. określa główną myśl tekstu;

2. określa intencje nadawcy/autora tekstu;

3. określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę);

4. znajduje w tekście określone informacje.

IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:

1. opisuje ludzi, przedmioty, miejsca, zjawiska;

2. opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;

3. przedstawia upodobania;

4. wyraża swoje opinie.

V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):

1. opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;

2. opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;

3. przedstawia upodobania;

4. wyraża swoje opinie.

VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:

1. nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę; podtrzymuje rozmowę w przypadku trudności w jej przebiegu (np. prosi o wyjaśnienie, powtórzenie, sprecyzowanie; upewnia się, że rozmówca zrozumiał jego wypowiedź); 2. uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia; 3. wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami; 4. wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia; pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;

VII. Uczeń reaguje w formie bardzo prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:

1. nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę (np. podczas rozmowy na czacie); 2. uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę); 3. wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami; 4. wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;

VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:

1. przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach); 2. przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym; 3. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.

XIX. Uczeń posiada:

1. podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego; 2. świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.

X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).

XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).

XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

2. kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

5. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

8. kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • poznaje nazwy przedmiotów szkolnych;

  • poznaje nazwy dni tygodnia;

  • formułuje pytania i odpowiedzi służące wypowiadaniu się o planie lekcji, o ulubionych dniach tygodnia i o ulubionych przedmiotach.

Cele motywacyjne:

  • rozbudzenie w uczniach przekonania, że znajomość języka hiszpańskiego jest niezbędna w celu odnalezienia się w realiach danego kraju hiszpańskojęzycznego;

  • uświadomienie uczniom możliwości łatwego nawiązania kontaktu, znajomości i przyjaźni z osobami z różnych części świata;

  • uświadomienie uczniom jak wielu ludzi na świecie posługuje się językiem hiszpańskim.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe (obraz i dźwięk);

  • strategie kognitywne (ćwiczenie języka obcego w naturalnych kontekstach).

Metody/techniki nauczania:

burza mózgów, praca indywidualna, praca w parach, miniwykład

Formy zajęć:

praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach, praca całą klasą

Środki dydaktyczne:

komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, zeszyt przedmiotowy

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów po hiszpańsku oraz zadaje pytanie kilkorgu uczniom: Qué tal?/Cómo estás?

  2. Nauczyciel prosi uczniów o wymienienie przedmiotów, których uczą się w szkole.

  3. Nauczyciel podaje temat oraz cele lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Tekst źródłowy.

  • Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym. Nauczyciel prosi kilku uczniów o wymienienie nazw przedmiotów szkolnych, o których była mowa w tekście. Następnie uczniowie wykonują polecenia do tekstu źródłowego.

  1. Kącik leksykalno‑gramatyczny.

  • Uczniowie zapoznają się z grafikami z kącika leksykalno‑gramatycznego, następnie nauczyciel tłumaczy zagadnienia z tabel. Uczniowie w parach lub samodzielnie wykonują ćwiczenia. Nauczyciel nadzoruje pracę uczniów, wyjaśniając niezrozumiałe słownictwo.

  • Uczniowie w parach układają krótki dialog na temat planu dnia w szkole. Zadają sobie pytania dotyczące ulubionego dnia, ulubionego przedmiotu i lekcji, które mają w różne dni tygodnia.

  1. Multimedium.

  • Uczniowie odsłuchują plik audio i przechodzą do rozwiązywania zadań związanych z multimedium. W parach wykorzystują informacje z kącika leksykalno‑gramatycznego, aby wspólnie dotrzeć do poprawnych odpowiedzi w zadaniach. 

  1. Część ćwiczeniowa.

  • W tej części uczniowie praktykują zdobytą wiedzę. Używają słów i wyrażeń w kontekście. Zaproponowane ćwiczenia uporządkowane zostały według wzrastającego stopnia trudności: od ćwiczeń zamkniętych, w których uczniowie wybierają właściwą opcję lub dopasowują zawartość, poprzez pytania ze wzrastająca samodzielnością, do pytań otwartych, w których uczniowie sami tworzą treści na podstawie zdobytej wiedzy.

  • Uczniowie w parach układają dialogi. Pytają się nawzajem o swój plan lekcji, ulubione przedmioty itd.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel podsumowuje poznane wiadomości. 

  2. Nauczyciel wymienia cele osiągnięte podczas lekcji.

  3. Po zakończeniu zajęć nauczyciel powinien stwierdzić postępy w procesie nabywania wiedzy przez uczniów na podstawie odpowiedzi na pytania:

  • Czy potraficie wymienić nazwy dni tygodnia po hiszpańsku?

  • Jakich przedmiotów uczycie się w szkole?

  • Jakich form mucho i poco użyjecie przed rzeczownikami w liczbie pojedynczej i w liczbie mnogiej, rodzaju żeńskim i męskim?

  • Jakich wyrażeń użyjecie, aby zapytać o plan tygodnia i o ulubiony przedmiot i dzień?

Praca domowa:

Uczniowie przygotowują grafikę z rozpisanym planem lekcji. Na podstawie grafiki opisują swój plan. 

Materiały pomocnicze:

ćwiczenia na utrwalenie zastosowania pocomucho

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Multimedium może posłużyć uczniowi podczas samodzielnej pracy w domu zarówno podczas powtórzenia materiału, jak i w trakcie odrabiania pracy domowej.