Scenariusz lekcji
Imię i nazwisko autora: Agata Siębida
Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język hiszpański)
Temat zajęć: Mi semana en la escuela.
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VII
Podstawa programowa
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
3. edukacja (np. szkoła i jej pomieszczenia, przedmioty nauczania, uczenie się, przybory szkolne, życie szkoły).
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1. reaguje na polecenia;
2. określa główną myśl tekstu;
3. określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
4. określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, uczestników);
5. znajduje w wypowiedzi określone informacje.
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
1. określa główną myśl tekstu;
2. określa intencje nadawcy/autora tekstu;
3. określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę);
4. znajduje w tekście określone informacje.
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1. opisuje ludzi, przedmioty, miejsca, zjawiska;
2. opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3. przedstawia upodobania;
4. wyraża swoje opinie.
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
1. opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2. opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3. przedstawia upodobania;
4. wyraża swoje opinie.
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
1. nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę; podtrzymuje rozmowę w przypadku trudności w jej przebiegu (np. prosi o wyjaśnienie, powtórzenie, sprecyzowanie; upewnia się, że rozmówca zrozumiał jego wypowiedź); 2. uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia; 3. wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami; 4. wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia; pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VII. Uczeń reaguje w formie bardzo prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
1. nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę (np. podczas rozmowy na czacie); 2. uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę); 3. wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami; 4. wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1. przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach); 2. przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym; 3. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.
XIX. Uczeń posiada:
1. podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego; 2. świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
2. kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
5. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
8. kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
poznaje nazwy przedmiotów szkolnych;
poznaje nazwy dni tygodnia;
formułuje pytania i odpowiedzi służące wypowiadaniu się o planie lekcji, o ulubionych dniach tygodnia i o ulubionych przedmiotach.
Cele motywacyjne:
rozbudzenie w uczniach przekonania, że znajomość języka hiszpańskiego jest niezbędna w celu odnalezienia się w realiach danego kraju hiszpańskojęzycznego;
uświadomienie uczniom możliwości łatwego nawiązania kontaktu, znajomości i przyjaźni z osobami z różnych części świata;
uświadomienie uczniom jak wielu ludzi na świecie posługuje się językiem hiszpańskim.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk);
strategie kognitywne (ćwiczenie języka obcego w naturalnych kontekstach).
Metody/techniki nauczania:
burza mózgów, praca indywidualna, praca w parach, miniwykład
Formy zajęć:
praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach, praca całą klasą
Środki dydaktyczne:
komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, zeszyt przedmiotowy
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca:
Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów po hiszpańsku oraz zadaje pytanie kilkorgu uczniom: Qué tal?/Cómo estás?
Nauczyciel prosi uczniów o wymienienie przedmiotów, których uczą się w szkole.
Nauczyciel podaje temat oraz cele lekcji.
Faza realizacyjna:
Tekst źródłowy.
Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym. Nauczyciel prosi kilku uczniów o wymienienie nazw przedmiotów szkolnych, o których była mowa w tekście. Następnie uczniowie wykonują polecenia do tekstu źródłowego.
Kącik leksykalno‑gramatyczny.
Uczniowie zapoznają się z grafikami z kącika leksykalno‑gramatycznego, następnie nauczyciel tłumaczy zagadnienia z tabel. Uczniowie w parach lub samodzielnie wykonują ćwiczenia. Nauczyciel nadzoruje pracę uczniów, wyjaśniając niezrozumiałe słownictwo.
Uczniowie w parach układają krótki dialog na temat planu dnia w szkole. Zadają sobie pytania dotyczące ulubionego dnia, ulubionego przedmiotu i lekcji, które mają w różne dni tygodnia.
Multimedium.
Uczniowie odsłuchują plik audio i przechodzą do rozwiązywania zadań związanych z multimedium. W parach wykorzystują informacje z kącika leksykalno‑gramatycznego, aby wspólnie dotrzeć do poprawnych odpowiedzi w zadaniach.
Część ćwiczeniowa.
W tej części uczniowie praktykują zdobytą wiedzę. Używają słów i wyrażeń w kontekście. Zaproponowane ćwiczenia uporządkowane zostały według wzrastającego stopnia trudności: od ćwiczeń zamkniętych, w których uczniowie wybierają właściwą opcję lub dopasowują zawartość, poprzez pytania ze wzrastająca samodzielnością, do pytań otwartych, w których uczniowie sami tworzą treści na podstawie zdobytej wiedzy.
Uczniowie w parach układają dialogi. Pytają się nawzajem o swój plan lekcji, ulubione przedmioty itd.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel podsumowuje poznane wiadomości.
Nauczyciel wymienia cele osiągnięte podczas lekcji.
Po zakończeniu zajęć nauczyciel powinien stwierdzić postępy w procesie nabywania wiedzy przez uczniów na podstawie odpowiedzi na pytania:
Czy potraficie wymienić nazwy dni tygodnia po hiszpańsku?
Jakich przedmiotów uczycie się w szkole?
Jakich form mucho i poco użyjecie przed rzeczownikami w liczbie pojedynczej i w liczbie mnogiej, rodzaju żeńskim i męskim?
Jakich wyrażeń użyjecie, aby zapytać o plan tygodnia i o ulubiony przedmiot i dzień?
Praca domowa:
Uczniowie przygotowują grafikę z rozpisanym planem lekcji. Na podstawie grafiki opisują swój plan.
Materiały pomocnicze:
ćwiczenia na utrwalenie zastosowania poco i mucho
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Multimedium może posłużyć uczniowi podczas samodzielnej pracy w domu zarówno podczas powtórzenia materiału, jak i w trakcie odrabiania pracy domowej.