Imię i nazwisko autora: Małgorzata Tomaszewska

Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język francuski)

Temat zajęć: Je prépare mon curriculum vitae

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, szkoła ponadpodstawowa, klasa II, poziom A2

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
4) praca (np. popularne zawody i związane z nimi czynności i obowiązki, miejsce pracy, praca dorywcza, wybór zawodu);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
9) prosi o radę i udziela rady;
11) ostrzega, nakazuje, zakazuje, instruuje;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  • kompetencje w zakresie przedsiębiorczości

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • analizuje budowę i układ klasycznego CV,

  • doradza i odradza w kwestii redagowania CV,

  • tworzy własny życiorys.

Cele motywacyjne:

Zachęcenie uczniów do stworzenia własnego CV oraz zastanowienia się nad osobistymi zaletami, które warto wymienić w tym dokumencie, co może zwiększyć ich pewność siebie.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe: nowe słowa w znanym kontekście, tabele leksykalne i gramatyczne

  • strategie kognitywne: wybór odpowiedniej opcji w zdaniu, wstawianie wyrażeń do tekstu i tabeli, prawda‑fałsz, łączenie tekstu z ilustracją, parowanie, grupowanie, kolorowanie, test wyboru

  • strategie kompensacyjne: odgadywanie znaczenia wyrazów przy pomocy materiału ilustracyjnego

Metody/techniki nauczania:

  • metody podające: praca z tekstem źródłowym (czytanka)

  • metody eksponujące: animacja‑tutorial

  • metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe

Formy zajęć:

praca indywidualna, praca w parach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

komputer, tablica interaktywne

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel rozpoczyna lekcję od powtórzenia słownictwa z lekcji poprzedniej (materiał 3.2.4.1), o ile był on realizowany w ramach zajęć lekcyjnych. Następnie pyta uczniów, co należy zrobić, zanim zacznie się pracować, zachęca do dyskusji na temat szukania pracy i składania dokumentów (prosi o ich nazwanie: CV i list motywacyjny). Informuje uczniów, że lekcja będzie dotyczyła pisania CV.

Faza realizacyjna:

Uczniowie czytają dialog i wykonują w parach ćwiczenia do tekstu źródłowego. Następnie uczniowie analizują wraz z nauczycielem przykład CV. Nauczyciel pyta, czy w Polsce zasady pisania są takie same.

W zależności od potrzeb klasy nauczyciel może przejść do tabeli dotyczącej doradzania i odradzania. W przypadku gdy uczniowie znają różne sposoby udzielania rad, ten element może zostać pominięty.

W dalszej kolejności nauczyciel odtwarza animację dotyczącą zasad tworzenia CV. Uczniowie wykonują ćwiczenia na forum klasy (np. jedna osoba rozwiązuje jeden przykład).

Faza podsumowująca:

Uczniowie w parach pracują nad ćwiczeniami z sekcji Sprawdź się. Nauczyciel może zaproponować zamianę kolejności wykonywania ćwiczenia 7. i 8. Uczniowie mogą najpierw wypełnić rubryki swojego CV, a następnie wymienić się notatkami między sobą. Druga osoba po lekturze udziela koledze/koleżance porad dotyczących pisania CV - co radziłaby dodać, a co zmienić.

Praca domowa:

Napisanie pełnej wersji swojego CV, uwzględniając oprawę graficzną (jeśli uczeń nie chce podawać swoich danych, może je zmyślić).

Materiały pomocnicze: Brak

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Animacja może posłużyć uczniowi podczas powtórzenia materiału z działu „Praca”. Może zostać także wykorzystana podczas lekcji, na których pojawiają się elementy doradzania i odradzania, a także tryb rozkazujący.