Imię i nazwisko autora: Jadwiga Listwan

Przedmiot: Język obcy nowożytny (język francuski)

Temat zajęć: Un coup de foudre

Grupa docelowa: III etap edukacyjny: klasa III liceum/technikum, poziom A2+

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
5) życie prywatne (np. rodzina, znajomi i przyjaciele, czynności życia codziennego, określanie czasu, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, konflikty i problemy);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi;
4) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, sytuację, uczestników);
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
7) wyraża uczucia i emocje;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
7) wyraża uczucia i emocje;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
13) wyraża uczucia i emocje (np. radość, smutek, niezadowolenie, zdziwienie, nadzieję, obawę);
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • przypomina sobie tworzenie i zastosowanie czasów przeszłych (passé composé i imparfait);

  • zapoznaje się ze słownictwem związanym z życiem uczuciowym;

  • opowiada o pierwszej miłości (czas, miejsce, okoliczności, odczucia).

Cele motywacyjne:

Uczeń: 

  • zaspokaja ciekawość na temat zjawiska miłości od pierwszego wejrzenia,

  • rozwija umiejętność opowiadania o wydarzeniu z przeszłości oraz jego okolicznościach (kontekście).

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe: nowe słowa w znanym kontekście, używanie obrazu i dźwięku;

  • strategie kognitywne: tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie w pary, łączenie definicji z elementem leksykalnym, prawda fałsz, dedukcja;

  • strategie kompensacyjne: odgadywanie znaczenia słów słuchanych i pisanych;

  • strategie społeczne: współpraca z rówieśnikami (w grupach). 

Metody/techniki nauczania:

  • metoda podająca: praca z tekstem źródłowym, opis,

  • metoda aktywizująca: burza mózgów, hipotezy,

  • metoda programowa: przy użyciu nowych technologii (prezentacja, ćwiczenia interaktywne, e‑podręcznik).

Formy zajęć:

praca całego zespołu klasowego, praca w parach, w mini grupach, praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

tablica interaktywna, komputer, laptop z dostępem do internetu

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel pokazuje uczniom wcześniej przygotowany przez siebie obrazek/zdjęcie przedstawiający serduszka (dostępne na wolnej licencji) i prosi o skojarzenia. Oczekiwane odpowiedzi uczniów: coeur, amour, sentiment, attachement, couple, coup de foudre, etc. Nauczyciel wyjaśnia uczniom cele lekcji oraz podaje temat.

Faza realizacyjna:

Uczniowie czytają tekst źródłowy wraz z kącikami i samodzielnie wykonują zaproponowane do niego ćwiczenia.

Następnie nauczyciel dzieli uczniów na grupy/pary i wręcza im różnorodne zdjęcia par (wycięte z gazety lub wydrukowane z internetu) i prosi o wymyślenie historii poznania się pary ze zdjęcia. Uczniowie mają za zadanie: 

nadać imiona postaciom ze zdjęć,

ustalić okoliczności poznania się pary (dzień, miejsce, etc.),

opowiedzieć o ich odczuciach, wrażeniach w dniu poznania się.

Uczniowie używają czasów przeszłych (imparfait i passé composé) do prezentacji całej historii. Następnie wszyscy uczniowie prezentują przed klasą swoje produkcje.

Nauczyciel proponuje pracę z audiobookiem oraz zadania do multimedium. 

Faza podsumowująca:

Na zakończenie, nauczyciel zadaje uczniom pytania podsumowujące:

Croyez‑vous au coup de foudre ? Pourquoi ?

Comment faire durer le couple et l’amour ? Quelles sont les méthodes les plus simples ?

Peut‑on tomber amoureux d’une voix de quelqu’un, sans jamais voir la personne en présentiel ? Connaissez‑vous le cas ?

Peut‑on tomber amoureux d’une personne connue sur Internet ? Pourquoi ?

Praca domowa:

Ćw. 7 i 8 z bloku Sprawdź się

Materiały pomocnicze:

brak

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Multimedium można wykorzystać na lekcjach dotyczących wyrażania przez uczniów opinii, argumentowania i kontrargumentowania. Co więcej, może zostać wykorzystane do ogólnych powtórek przed egzaminem maturalnym (np. do sprawdzenia rozumienia ze słuchu).