Imię i nazwisko autora: Anna Dubaniowska

Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język francuski)

Temat zajęć: Deux budgets d’un projet de départ

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, szkoła ponadpodstawowa, klasa II, poziom A2

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
8) podróżowanie i turystyka (np. środki transportu i korzystanie z nich, orientacja w terenie, hotel, wycieczki, zwiedzanie);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
6) układa informacje w określonym porządku;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
5) opisuje upodobania;
8) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
8) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • analizuje dłuższy tekst źródłowy;

  • nazywa wyposażenie niezbędne w górach i nad morzem;

  • nazywa rodzaje obiektów noclegowych;

  • formułuje opinie, potrafi uzasadnić wybór miejsca na wakacje oraz wybór obiektu noclegowego, podając jego wady i zalety.

Cele motywacyjne:

  • zachęcenie uczniów do wyrażenia opinii na temat miejsc, w których lubią spędzać wakacje;

  • zachęcanie uczniów do zaproponowania jakiegoś miejsca na wakacje i przekonania pozostałych do swojego wyboru;

  • zachęcenie do dzielenia się swoją wiedzą i doświadczeniami z różnych wyjazdów.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe: nowe słowa w znanym kontekście, grupowanie;

  • strategie kognitywne: łączenie w pary, łączenie tekstu z audio, grupowanie, prawda fałsz, transformacje;

  • strategie kompensacyjne: odgadywanie znaczenia słów słuchanych i pisanych.

Metody/techniki nauczania:

  • metoda aktywizująca: dyskusja, blended learning,

  • metoda podająca: praca z tekstem źródłowym, miniwykład.

Formy zajęć:

praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

tablica, komputer, smartfony

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

PRZED LEKCJĄ:

Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Où aimez‑vous passer vos vacances ? Pourquoi ? Uczniowie mają za zadanie przemyśleć odpowiedź na to pytanie.

W TRAKCIE LEKCJI:

Nauczyciel ponownie zadaje pytanie: Où aimez‑vous passer vos vacances ? Pourquoi ? na początku lekcji. Po wysłuchaniu wypowiedzi wybranych uczniów podaje temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna:

Uczniowie czytają tekst źródłowy i samodzielnie wykonują zaproponowane do niego ćwiczenia.

Uczniowie zapoznają się z kącikiem leksykalnym. Następnie nauczyciel przypomina zasady tworzenia porównań, po czym dzieli uczniów na dwie duże grupy. Każdy uczeń losuje karteczkę ze słowem montagne lub mer. W ramach jednej grupy uczniowie pracują w parach lub w zespołach trzyosobowych i przygotowują argumenty przemawiające za wyjazdem w wylosowane miejsce. Powinni przy tym używać porównań. Po kilku minutach uczniowie dzielą się wynikami swojej pracy na forum klasy, przedstawiając argumenty na przemian, po jednym z każdej grupy. Każde zdanie, w którym poprawnie użyto porównania i które zawiera nowy argument, będzie punktowane. Nauczyciel zapisuje punkty na tablicy i na koniec wspólnie z uczniami sprawdza, czy przeważyły argumenty za wyjazdem nad morze, czy za wyprawą w góry.

Nauczyciel przechodzi do pracy z plikiem audio. Po zapoznaniu się z nagraniem uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania do multimedium. Następnie są dzieleni na grupy (3‑4-osobowe). Każda grupa chciałaby wyjechać na wspólne wakacje i ma za zadanie wybrać jeden obiekt noclegowy spośród tych przedstawionych w kąciku leksykalnym i w multimedium. Uczniowie dyskutują o zaletach i wadach wybranych przez siebie obiektów. Po zakończeniu pracy nauczyciel prosi uczniów o wypowiedź ustną. Każda grupa opowiada, czy członkom grupy udało się dojść do porozumienia (wybrać jeden obiekt dla wszystkich), czy nie i dlaczego. Nauczyciel podkreśla, że osiągnięcie porozumienia nie jest konieczne. Uczniowie muszą jednak zrelacjonować przebieg dyskusji w grupach i opowiedzieć, dlaczego nie osiągnęli porozumienia, jeśli na tym zakończyła się ich praca.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel zadaje pytania zaczynające się od dlaczegoco:

  • Pourquoi les jeunes ne dorment‑ils pas souvent dans les hôtels ?

  • Pourquoi de plus en plus de gens fuient‑ils la mer pendant l'été ?

  • Pourquoi dit‑on que les vacances à la montagne sont plus actives que les vacances à la mer ?

  • Que faut‑il emporter pour faire de la randonnée ?

  • Que faut‑il emporter pour bien se reposer à la plage ?

  • Que faut‑il emporter pour se protéger contre le soleil ?

Praca domowa:

- Ćwiczenia 7. i 8. z bloku Sprawdź się.

Materiały pomocnicze: -

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Plik audio może posłużyć do powtórzenia słownictwa związanego z miejscem zamieszkania, wyposażeniem domu. Może być też inspiracją do rozmowy o oryginalnych miejscach zakwaterowania (np. une cabane perchée dans les arbres etc.)