Imię i nazwisko autora: Agnieszka Chądzyńska 

Przedmiot: Język obcy nowożytny (j. francuski) 

Temat zajęć: Si je gagnais des millions…

Grupa docelowa: III etap edukacyjny: liceum/technikum, klasa IV poziom A2+

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
5) życie prywatne (np. rodzina, znajomi i przyjaciele, czynności życia codziennego, określanie czasu, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, konflikty i problemy);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi;
3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
6) układa informacje w określonym porządku;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) układa informacje w określonym porządku;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
9) prosi o radę i udziela rady;
11) ostrzega, nakazuje, zakazuje, instruuje;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
9) prosi o radę i udziela rady;
12) wyraża prośbę oraz zgodę lub odmowę spełnienia prośby;
13) wyraża uczucia i emocje (np. radość, smutek, niezadowolenie, zdziwienie, nadzieję, obawę);
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • utrwala tworzenie i użycie trybu warunkowego conditionnel présent,

  • tworzy zdania warunkowe oparte na schemacie: si + imparfait + conditionnel présent,

  • poznaje i utrwala słownictwo związane z realizacją marzeń,

  • formułuje hipotezy na temat innej rzeczywistości i realizacji marzeń.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • zaspokaja potrzebę ciekawości i kreatywności poprzez rozmowę o swoich marzeniach,

  • kształci umiejętność rozumienia wypowiedzi o marzeniach innych osób.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe: słuchanie i czytanie, tablica gramatyczna

  • strategie kognitywne: prawda‑fałsz, tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie w pary, łączenie obrazu z tekstem, uzupełnianie tekstu, jedno- i wielokrotny wybór

Metody/techniki nauczania:

  • metody podające: opis, wyjaśnienie

  • metody problemowe: metoda aktywizująca, metody dedukcyjne, burza mózgów

  • metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe, studium przypadku

  • metody programowane: z użyciem komputera, z użyciem tablicy multimedialnej

Formy zajęć:

  • praca w parach

  • praca indywidualna

  • praca w grupach

  • praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

Komputer z dostępem do Internetu i możliwością odtwarzania dźwięku, tablica multimedialna, fiszki z ćwiczeniami gramatycznymi do pracy w parach.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel pyta uczniów, czy ich rodzice grają w lotto lub inne gry losowe oraz czy ich zdaniem szansa na wygraną jest duża.

Faza realizacyjna:

Praca nad tekstem:

  • Nauczyciel prosi, aby uczniowie przeczytali tekst w części Przeczytaj. Następnie pyta, o czym ten tekst opowiada. Uczniowie udzielają odpowiedzi.

Nauczyciel prosi, aby uczestnicy zajęć zrobili zadania 1., 2. i 3. w parach i sprawdzili odpowiedzi. Następnie każda z par podaje, ile zadań udało jej się zrobić prawidłowo. Nauczyciel upewnia się, czy wszyscy zrozumieli, na czym polegają popełnione przez nich w ćwiczeniu ewentualne błędy.

Nauczyciel prosi, aby uczniowie podkreślili w tekście wypowiedzi mówiące o pomysłach na to, jak można wykorzystać wygraną sumą pieniędzy, np. J'aiderais les plus démunis. Ils seraient prêts à donner des millions aux oeuvres caritatives. Dopytuje, jaki warunek musiałby być spełniony, aby te plany się powiodły. Może prosić uczniów o znalezienie w tekście fragmentów, które uzupełniłyby wymienione wcześniej wypowiedzi, np. ... si la fortune nous souriait. ... s'ils remportaient le gros lot. W ten sposób naprowadza uczniów na formułowanie zdań warunkowych wyrażających hipotezy, przypuszczenia, marzenia i przechodzi do usystematyzowania wiedzy przy pomocy treści Coin grammaire. Uczniowie wykonują samodzielnie ćwicz. 4.

Następnie nauczyciel prosi uczniów, aby zapoznali się z treścią Coin lexique. Zadaniem uczniów będzie teraz ułożenie dwóch własnych zdań warunkowych w oparciu o schemat: si + imparfait + condtionnel présent oraz z użyciem słownictwa z planszy, np. Si je touchais la fortune, je financerais une recherche scientifique. Uczniowie mogą skorzystać z klasyfikacji planów, dokonanej wcześniej w ćwicz. 3 w części Przeczytaj (un projet personnel, un projet samaritain). W celu przećwiczenia wymowy, nauczyciel może poprosić wybranych uczniów o przeczytanie zdań na głos.

  • W dalszej kolejności nauczyciel zapoznaje uczniów z treścią multimedium. Następnie prosi, aby wykonali ćwiczenia 1 -3 w parach. Wypowiedzi z ćwicz. 4, które uczniowie przygotowują samodzielnie, mogą posłużyć za punkt wyjścia do przeprowadzenia przez uczniów ankiety: Quels projets réaliseraient les élèves de notre classe, s'ils remportaient le jackpot ? a następnie do dokonania klasyfikacji, np. projets personnels, samaritains, autres, etc*.*

Faza podsumowująca:

  • Uczniowie pracują samodzielnie w części Sprawdź się, wykonując zadania 1 - 7. Każdy z uczniów zapisuje wypowiedź z zadania 7 na osobnej kartce papieru. Jedna osoba wybrana przez nauczyciela rozpoczyna serię „pytanie‑odpowiedź”, zadając dowolnemu koledze / dowolnej koleżance z klasy pytanie, np. Qu'est‑ce que tu ferais pour les autres si tu gagnais le gros lot ? Pytana osoba odpowiada zgodnie z tym, co zapisała w zad.7, po czym zawiesza kartkę ze swoją wypowiedzią na tablicy i zadaje podobne pytanie kolejnej osobie. Gdy już wszyscy uczniowie odpowiedzą i umieszczą swoje wypowiedzi na tablicy, nauczyciel animuje zabawę w zgadywanie „czyj to pomysł na wygraną?”, odczytując go z jednej z kartek na tablicy. Ten, kto odgadnie, do kogo należy wypowiedź, czyta następną na głos.

  • Nauczyciel zadaje pracę domową i żegna się z uczniami.

Praca domowa:

Zadanie 8 z części Sprawdź się.

Materiały pomocnicze: Brak

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Plik audio można wykorzystać jako ćwiczenie powtórzeniowe dotyczące słownictwa związanego z marzeniami oraz pieniędzmi.

  • Jako ćwiczenie utrwalające/powtórkowe słownictwo z zakresu planów, zakupów lub pieniędzy: np. uzupełnij brakujące słowa w transkrypcji dialogu.