Imię i nazwisko autora: Anna Waszau

Przedmiot: Język obcy nowożytny (język francuski)

Temat zajęć: Grève étudiante pour le climat

Grupa docelowa: III etap edukacyjny: liceum/technikum, klasa II, poziom A1/A2

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
13) świat przyrody (np. pogoda, pory roku, rośliny i zwierzęta, krajobraz, zagrożenia i ochrona środowiska naturalnego);
14) życie społeczne (np. wydarzenia i zjawiska społeczne).
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
4) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, sytuację, uczestników);
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
4) znajduje w tekście określone informacje;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
11) ostrzega, nakazuje, zakazuje, instruuje;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • poszerza swój zasób słownictwa dotyczącego działań społecznych podejmowanych w ramach różnych akcji społecznych, głównie służących ochronie środowiska naturalnego,

  • wymienia różne sposoby wywierania nacisku na władze celem ochrony środowiska,

  • wyraża swoją opinię na temat różnych form protestu na rzecz klimatu.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • poszerza swoją świadomość odnośnie inicjatyw społecznych młodego pokolenia,

  • rozbudowuje swoje zasoby leksykalne związane z opowiadaniem o różnych działaniach, które może podejmować w celu ochrony klimatu i środowiska,

  • potrafi się wypowiadać na temat podejmowanych działań na rzecz ochrony środowiska naturalnego,

  • kształtuje umiejętność wyrażania swojego zdania na temat podejmowanych przez siebie i innych inicjatyw społecznych.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe: słuchanie, czytanie, słowa w kontekście

  • strategie kognitywne: analizowanie informacji i wnioskowanie; ćwiczenia – jednokrotny i wielokrotny wybór, prawda‑fałsz, samodzielne uzupełnianie krzyżówek, tekstów i tabeli, łączenie elementów, wyszukiwanie odpowiednich struktur i słów/wyrażeń, porządkowanie elementów, dobieranie i zaznaczanie odpowiednich elementów, zadania otwarte

  • strategie kompensacyjne: odgadywanie znaczenia słów pisanych i słuchanych, rozpoznawanie synonimów i definicji

  • strategie społeczne: współpraca z rówieśnikami, rozwijanie świadomości w zakresie podejmowania inicjatyw społecznych na rzecz środowiska i klimatu

Metody/techniki nauczania:

  • metoda podająca: praca z tekstem źródłowym, opis

  • metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe

  • metoda problemowa: metoda aktywizująca - burza mózgów

  • metoda programowa: przy użyciu komputera, zadania interaktywne

Formy zajęć:

praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

komputer, tablety/smartfony, internet, tablica interaktywna

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel podaje cele i temat lekcji, a następnie proponuje uczniom zabawę aktywizującą w formie burzy mózgów. W tym celu zadaje pytanie: Czy znacie inicjatywę Młodzieżowy Strajk Klimatyczny? Czy braliście bądź chcielibyście wziąć w niej udział? Jak myślicie, jakie inicjatywy podejmowane są przez to stowarzyszenie?

Następnie nauczyciel pokazuje uczniom, przy pomocy internetu oraz tablicy interaktywnej, różne obrazy przedstawiające graficznie wybrane przez siebie typy inicjatyw społecznych, wprowadzając częściowo elementy leksykalne (np. strajkować, petycja). Nauczyciel może zaprezentować również obrazy prezentujące wybrane problemy globalne (np. gazy cieplarniane, wycinka lasów, ocieplenie klimatu) w celu przypomnienia słownictwa. Nauczyciel może również przygotować wybrane obrazy w formie papierowej oraz poprosić uczniów o pracę w grupach i krótkie opisanie, z jakim problemem globalnym mają do czynienia.

Faza realizacyjna:

Po wspólnej refleksji w fazie wprowadzającej nauczyciel przystępuje do fazy realizacyjnej: przedstawia specyfikę tekstu źródłowego, tj. jego tytuł i krótki wstęp przed tekstem właściwym. Nauczyciel prosi uczniów o samodzielne zapoznanie się z tekstem źródłowym oraz rozwiązanie załączonych do niego ćwiczeń.

W dalszej kolejności uczniowie, z pomocą nauczyciela, sprawdzają swój poziom zrozumienia tekstu. Nauczyciel może zapytać uczniów: Czego dowiedzieliście się na temat Młodzieżowego Strajku Klimatycznego? Na czym polega ta inicjatywa? Jakie są główne cele ich działania? Jak szeroka jest to inicjatywa? Nauczyciel może również poprosić uczniów o własną refleksję nad skutecznością i istotnością tego typu inicjatyw społecznych.

Po tej części, nauczyciel proponuje uczniom pracę z kącikiem leksykalnym poświęconym słownictwu dotyczącemu różnych działań podejmowanych w celu obrony środowiska naturalnego (lub ogólnie, podejmowanych w różnych inicjatywach społecznych). Po omówieniu części teoretycznej uczniowie przystępują do wykonania ćwiczenia utrwalającego.

W dalszej kolejności nauczyciel proponuje zadanie multimedialne. Uczniowie odsłuchują audiobook i realizują ćwiczenia sprawdzające zrozumienie prezentowanych treści. Nauczyciel może również poprosić uczniów o wskazanie, które z postulatów uważają za najbardziej istotne dla dzisiejszego świata.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel sprawdza wiedzę nabytą przez uczniów, proponując wybrane przez siebie ćwiczenia z części Sprawdź się. Nauczyciel może rozszerzyć ćw. 7 i zaproponować stworzenie (przez cały zespół klasowy bądź w grupach) wspólnego plakatu ze wspomnianymi w poleceniu działaniami. Zad. 8 również można poszerzyć, np. przeprowadzić debatę w grupie klasowej. W tej fazie nauczyciel może również poprosić jednego z uczniów, by określił, które elementy i treści lekcji były dla niego najbardziej interesujące, czy miały wpływ na rozwój jego świadomości i wrażliwości w zakresie działań społecznych na rzecz natury i klimatu. Nauczyciel może też zaproponować wspólną refleksję nad innymi formami działania na rzecz ochrony środowiska naturalnego oraz klimatu (lub formę projektową w grupach).

Praca domowa:

Ćwiczenie 7. i/lub 8. z katalogu ćwiczeń interaktywnych.

Materiały pomocnicze:

Można użyć internetu oraz tablicy interaktywnej, by zaprezentować uczniom obrazy prezentujące wybrane inicjatywy społeczne bądź i/lub problemy globalne. Te same narzędzia można wykorzystać, by pokazać uczniom zdjęcia z wybranych strajków i manifestacji młodzieżowych na rzecz klimatu (bądź ochrony środowiska).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Materiał zawarty w audiobooku może posłużyć jako rozszerzenie lekcji dot. głównych problemów współczesnego świata. Może także stanowić wstęp do metody projektowej, w ramach której uczniowie przygotowują plakaty lub prezentacje mające na celu wskazanie i opisanie różnych działań społecznych na rzecz natury oraz klimatu.