Imię i Nazwisko Autora: Agnieszka Chądzyńska

Przedmiot: Język obcy nowożytny (j. francuski)

Temat zajęć: Les réseaux sociaux, peuvent‑ils être dangereux ?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny: liceum/technikum, klasa IV poziom A2+

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
5) życie prywatne (np. rodzina, znajomi i przyjaciele, czynności życia codziennego, określanie czasu, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, konflikty i problemy);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi;
3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
6) układa informacje w określonym porządku;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
4) znajduje w tekście określone informacje;
6) rozróżnia formalny i nieformalny styl tekstu.
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
9) prosi o radę i udziela rady;
11) ostrzega, nakazuje, zakazuje, instruuje;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
9) prosi o radę i udziela rady;
11) ostrzega, nakazuje, zakazuje, instruuje;
12) wyraża prośbę oraz zgodę lub odmowę spełnienia prośby;
13) wyraża uczucia i emocje (np. radość, smutek, niezadowolenie, zdziwienie, nadzieję, obawę);
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

powtarza tworzenie trybu subjonctif présent

  • poznaje i utrwala słownictwo związane z aktywnością w mediach społecznościowych, wynikającymi z niej zagrożeniami oraz sposobami im zapobiegania;

  • poprawnie tworzy wypowiedzi ustne i pisemne dotyczące określania warunków, na jakich można bezpiecznie korzystać z mediów społecznościowych.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • zaspokaja potrzebę ciekawości i kreatywności poprzez odkrywanie zagrożeń wynikających z korzystania z mediów społecznościowych oraz dzielenia się własnymi doświadczeniami;

  • rozwija umiejętności komunikacyjne poprzez ostrzeganie przed zagrożeniami związanymi z korzystania z mediów społecznościowych.

Strategie uczenia się:

strategie pamięciowe: słuchanie i czytanie, tablica gramatyczna

strategie kognitywne: prawda‑fałsz, tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie w pary, łączenie obrazu z tekstem, uzupełnianie tekstu, jedno- i wielokrotny wybór

Metody/techniki nauczania:

metody podające: opis, wyjaśnienie metody problemowe: metoda dedukcyjna metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe, studium przypadku metody programowane: z użyciem komputera, z użyciem tablicy multimedialnej

Formy zajęć:

  • praca w parach

  • praca indywidualna

  • praca w grupach

  • praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

komputer z dostępem do internetu i możliwością odtwarzania dźwięku, tablica multimedialna, fiszki z ćwiczeniami gramatycznymi do pracy w parach

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel wita się z uczniami, omawia zadanie domowe, robi powtórkę słówek lub gramatyki z poprzedniej lekcji.

Proponuje uczniom, aby odgadli temat zajęć.

Wyświetla na tablicy multimedialnej zdjęcia lub kolaż zdjęć przedstawiających ludzi korzystających z mediów społecznościowych w różnych sytuacjach, np. nastolatków podczas przerwy między lekcjami, podczas jazdy autobusem, w trakcie jedzenia, przed snem itp.

Gdy temat zostanie odgadnięty, nauczyciel zapisuje go na tablicy razem z celami zajęć.

Faza realizacyjna:

Praca nad tekstem: Nauczyciel prosi, aby uczniowie przeczytali tekst czytanki w e‑materiale. Następnie pyta, o czym opowiada.

Prosi, aby uczniowie zrobili ćwicz. 1 w parach i sprawdzili odpowiedzi. Następnie każda z par podaje, na ile pytań udało jej się odpowiedzieć prawidłowo. Nauczyciel upewnia się, czy wszyscy zrozumieli, na czym polegają popełnione przez nich w ćwiczeniu ewentualne błędy.
Uczniowie wykonują samodzielnie ćwicz. 2. W celu przećwiczenia wymowy i utrwalenia nowych wyrażeń nauczyciel może prosić wybranych lub chętnych uczniów o przeczytanie rozwiązań na głos.

Przed przystąpieniem do Kącika leksykalnego nauczyciel zapisuje na tablicy kategorie główne z mapy pojęć. Prosi uczniów o podawanie propozycji do uzupełnienia ich. Po wypunktowaniu propozycji uczniów, nauczyciel zaprasza ich do zapoznania się z mapą w Kąciku leksykalnym i porównania wypracowanego słownictwa. Pyta uczniów, które elementy powtarzają się, a które powinny zostać do niej dopisane. Następnie uczniowie wykonują w parach zadania 3, 4 oraz 5 z części Sprawdź się.

Nauczyciel prosi, aby uczniowie wskazali w tekście czytanki zdania zawierające tryb subjonctif, a następnie pyta, co wyrażają.

Nauczyciel prosi, aby uczniowie zapoznali się z Rappel grammatical, a następnie wykonali do niego zadanie 3. W tym punkcie lekcji uczniowie mogą wykonać w parach w zad. 6 z sekcji Sprawdź się.

W zależności od potrzeby nauczyciel może rozwinąć to zadanie o polecenie uczniom znalezienia innych wyrażeń wprowadzających tryb subjonctif i użycie ich w zdaniach z zad. 6. Uczniowie przechodzą do części multimedialnej. Zapoznają się z plikiem audio, po czym wykonują do niego zad. 1 oraz 2. W zad. 3 nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy, według zagadnień z zadania. Każda z grup przypisuje wyrażenia odpowiadające wybranemu zagadnieniu, a następnie prezentuje swoje rozwiązania pozostałym uczniom w formie zagadek kalamburowych (do uzgodnienia jest forma rysunku lub pokazywania ciałem). W ten sposób wszyscy uczniowie uzyskują rozwiązanie całego zad. 3.

Uczniowie wykonują samodzielnie zad. 4 z tej części. Powstałe w ten sposób wypowiedzi posłużą następnie do odgrywania scenek dialogowych. W tym celu klasa wybiera jedną osobę, która zagra rolę redaktora audycji radiowej i która będzie wybierała kolejno osoby „dzwoniące” do studia radiowego. Uczniowie odgrywający rolę łączących się ze studiem słuchaczy wykorzystają swoje wypowiedzi z zad. 4, mogą jednak zmieniać perspektywę, np. grając rolę babci, która martwi się o zapatrzonego w telefon wnuczka lub przyjaciółki, która zauważa, że nie znajduje już wspólnych tematów ze swoim przyjacielem, odkąd ten założył konto w serwisie społecznościowym.

Faza podsumowująca:

Uczniowie przechodzą do sekcji zadań interaktywnych Sprawdź się robią i wykonują samodzielnie zad. 1 oraz 2 (oraz pozostałe, z wyłączeniem zad.7 i zad. 8, jeśli nie zostały wykonane wcześniej). Wybrani lub chętni uczniowie odczytują rozwiązania na głos, a reszta klasy sprawdza ich poprawność.

Nauczyciel prosi, aby w dwie minuty każdy zanotował maksimum nowych wyrażeń, jakich się nauczył. Nauczyciel podaje pracę domową i żegna się z uczniami.

Praca domowa: Zadanie 7 oraz 8 z sekcji Sprawdź się.

Materiały pomocnicze: Brak

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Plik audio można wykorzystać jako ćwiczenie powtórzeniowe dotyczące słownictwa związanego z mediami społecznościowymi.

  • Multimedium może służyć jako materiał do omawiania bezpieczeństwa i zasad korzystania z Internetu.

  • Jako materiał utrwalający stosowanie trybu subjontif w różnych kontekstach.