Imię i nazwisko autora:

Agata Siębida

Przedmiot:

Język obcy nowożytny (j. hiszpański)

Temat zajęć:

Cuántos años tienes?

Grupa docelowa:

II etap edukacyjny; 7 klasa (zakres podstawowy); A1. 

Podstawa programowa

Cele i treści kształcenia.

Cele kształcenia – wymagania ogólne

  1. Znajomość środków językowych.

Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.

  1. Rozumienie wypowiedzi.

Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także bardzo proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.

  1. Tworzenie wypowiedzi.

Uczeń samodzielnie formułuje bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.

  1. Reagowanie na wypowiedzi.

Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie bardzo prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.

  1. Przetwarzanie wypowiedzi.

Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.

Cele kształcenia – wymagania szczegółowe

I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:

a. Człowiek (np. dane personalne, okresy życia, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania).

II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:

a. reaguje na polecenia;

b. określa główną myśl wypowiedzi;

c. określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;

d. określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, uczestników);

e. znajduje w wypowiedzi określone informacje;

f. rozróżnia formalny i nieformalny styl wypowiedzi.

III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):

a. określa główną myśl tekstu;

b. określa intencje nadawcy/autora tekstu;

c. określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, czas, miejsce, sytuację);

d. znajduje w tekście określone informacje;

e. rozróżnia formalny i nieformalny styl tekstu.

IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:

h. stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.

V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):

h. stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.

VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:

a. przedstawia siebie i inne osoby;

b. nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę; podtrzymuje rozmowę w przypadku trudności w jej przebiegu (np. prosi o wyjaśnienie, powtórzenie, sprecyzowanie; upewnia się, że rozmówca zrozumiał jego wypowiedź);

c. uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;

m. stosuje zwroty i formy grzecznościowe.

VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:

a. przedstawia siebie i inne osoby;

b. nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę; podtrzymuje rozmowę w przypadku trudności w jej przebiegu (np. prosi o wyjaśnienie, powtórzenie, sprecyzowanie; upewnia się, że rozmówca zrozumiał jego wypowiedź);

c. uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;

m. stosuje zwroty i formy grzecznościowe.

VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:

a. przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);

b. przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;

c. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.

IX. Uczeń posiada:

a. podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;

b. świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.

X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).

XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).

XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie przedsiębiorczości;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • pyta swojego rozmówcę ile ma lat, jaki ma numer telefonu i adres e‑mail oraz odpowiada na te pytania;

  • poznaje liczby do 20;

  • poznaje alfabet hiszpański i używa nazw liter alfabetu;

  • potrafi przeliterować słowa z użyciem alfabetu hiszpańskiego;

  • pyta o pisownię imion, nazwisk oraz nazw miejsc.

Cele motywacyjne

Uczeń:

  • rozbudza w sobie ciekawość i angażuje się w lekcję dzięki przedstawieniu aspektów socjokulturowych i nawiązaniu do hiszpańskich zwyczajów;

  • uświadamia sobie, że jest w stanie zrozumieć proste teksty źródłowe oraz inne teksty dostosowane do swojego poziomu;

  • uświadamia sobie, że po lekcji jest w stanie używać struktur gramatycznych i leksyki, by tworzyć proste wypowiedzi i reagować na pytania, a tym samym nawiązać kontakt z osobami hiszpańskojęzycznymi.

Strategie uczenia się

  • strategie pamięciowe (skojarzenia myślowe, słowa w kontekście, grupowanie w kategorie, użycie obrazu i dźwięku, powtarzanie, działanie);

  • strategie kognitywne (łączenie wyrazów i zdań, powtarzanie, analiza struktur gramatycznych, organizacja wiedzy);

  • strategie kompensacyjne (odgadywanie znaczenia słów, użycie języka polskiego, gestów, mimiki, synonimów);

  • strategie metakognitywne (nawiązanie do informacji poznanych wcześniej, ocenianie efektów uczenia się poprzez identyfikację błędów);

  • strategie afektywne (motywowanie do nauki, eliminacja lęku przed popełnieniem błędu);

  • strategie społeczne (zadawanie pytań, współpraca z grupą).

Metody/techniki nauczania

burza mózgów, opis wyjaśniający, film edukacyjny, drama, słuchanie, czytanie

Formy zajęć:

praca w parach, praca całą klasą, praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, zeszyt przedmiotowy

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów po hiszpańsku i zadaje pytania kilkorgu uczniom: Qué tal?/Cómo estás?.

  2. Nauczyciel nawiązuje do tematu lekcji oraz tematu z poprzednich zajęć na temat wymowy i pyta uczniów, jakie dźwięki występują w języku hiszpańskim, których nie spotkamy w języku polskim. Następnie pyta ich, czy wiedzą, jak w alfabecie hiszpańskim nazywają się poszczególne litery np. ñ, ll.

  3. Nauczyciel przedstawia temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Tekst źródłowy:

a. Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym.

b. Nauczyciel prosi uczniów o podkreślenie pytania, które służy uzyskaniu informacji o wiek. Następnie pyta uczniów, co może oznaczać czasownik tener.

c. Nauczyciel prosi uczniów, by wskazali wszystkie pytania, które pojawiają się w tekście. Następnie pyta, czy domyślają się, co one znaczą.

  1. Grafiki wprowadzające i kącik gramatyczny:

a. Uczniowie zapoznają się z grafikami, w których pojawiają się pytania o wiek, numer telefonu i adres e‑mail.

b. Poznają odmianę czasownika tener oraz liczby do 20.

c. Nauczyciel prosi uczniów o przećwiczenie w parach pytań i odpowiedzi dotyczących wieku, numeru telefonu i adresu e‑mail.

d. Uczniowie zapoznają się z grafikami liter alfabetu.

e. Nauczyciel prosi uczniów o przeliterowanie swojego imienia i nazwiska.

  1. Multimedium:

a. Nauczyciel przechodzi do części multimedialnej. Krótko opisuje uczniom film w języku hiszpańskim, który będą oglądać. Przed obejrzeniem czytają wspólne zdania z ćwiczenia 2 i wyjaśniają wątpliwości.

b. Po obejrzeniu filmu uczniowie wykonują zaproponowane ćwiczenia.

c. Nauczyciel zapisuje na tablicy imiona i nazwiska, które pojawiły się w filmie i prosi uczniów, by je przeliterowali.

  1. Część ćwiczeniowa:

a. W tej części uczniowie wykorzystują zdobytą wiedzę w praktyce. Używają wyrażeń, słówek i struktur gramatycznych w kontekście. Zaproponowane ćwiczenia uporządkowane zostały według wzrastającego stopnia trudności: od ćwiczeń zamkniętych, w których uczniowie muszą wybrać odpowiednią opcję lub dopasowywać zawartość, poprzez pytania wymagające większej samodzielności, do pytań otwartych, w których uczniowie całkiem samodzielnie tworzą treści na podstawie zdobytej wiedzy.

b. Uczniowie w parach odgrywają scenkę między dwojgiem nieznajomych, którzy się zapoznają. Muszą zapytać się koleżanki lub kolegi o: imię, wiek, numer telefonu, adres e‑mail oraz o to, jak zapisuje się imię, nazwisko i adres e‑mail.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel podsumowuje lekcję. Odnosi się do celów motywacyjnych i operacyjnych. Wskazuje na zdobytą wiedzę i umiejętności.

  2. Nauczyciel pyta uczniów:

  • Jak zapytacie koleżankę lub kolegę o wiek, numer telefonu i adres e‑mail?

  • Jak powiecie ile macie lat, podacie wasz numer telefonu i adres e‑mail?

  • Jakich wyrażeń użyjecie, aby poprosić o przeliterowanie danego słowa?

  1. Pyta uczniów, czy są świadomi zdobytej wiedzy i w jakim stopniu na skali od 1 do 5 zrealizowali poszczególne cele lekcji:

  • Potrafię zapytać koleżankę i kolegę o wiek, numer telefonu i adres e‑mail.

  • Potrafię powiedzieć ile mam lat, jaki jest mój numer telefonu i adres e‑mail.

  • Potrafię przeliterować dane słowo, używając liter alfabetu hiszpańskiego.

  • Znam wyrażenia służące przeliterowaniu danego słowa.

Praca domowa:

Wyszukać kilka nazwisk znanych osób z Hiszpanii i przeliterować je pisemnie.

Materiały pomocnicze:

Karteczki z danymi różnych osób (imię, wiek, numer telefonu, adres e‑mail), na podstawie których uczniowie będą ćwiczyli pytania i odpowiedzi dotyczące tych danych oraz literowania imion, nazwisk i adresu e‑mail.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Film edukacyjny może służyć uczniom do sprawdzenia wiedzy lub przećwiczenia słownictwa w domu. Mogą wracać do niego kilka razy, sprawdzając, jak szybko wykonują ćwiczenia. Może też być punktem wyjścia do pracy w parach, do tworzenia dialogów oraz symulacji różnych czynności.