Imię i nazwisko autora: Jadwiga Listwan

Przedmiot: Język obcy nowożytny (język francuski)

Temat zajęć: Les insectes, l’alimentation de demain ?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny: klasa III liceum/technikum, poziom A2+

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
6) żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki i ich przygotowywanie, lokale gastronomiczne);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
5) opisuje upodobania;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
5) opisuje upodobania;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • nazywa owady,

  • wyjaśnia zalety produkcji i spożywania owadów,

  • wyraża swoją opinię na temat spożywania nietypowych potraw,

  • stosuje rodzajniki cząstkowe,

  • wyjaśnia, jakie bariery powstrzymują go przed degustowaniem nowych, nieznanych potraw,

  • redaguje krótką wiadomość pisemną.

Cele motywacyjne:

Zachęcenie uczniów do mówienia o ważnych aspektach (smak, zapach, wygląd, sposób przyrządzania) przy wyborze potraw oraz ewentualnych oporach spożywania pewnego typu potraw czy pożywienia. Zaspokojenie ciekawości na temat nietypowej żywności.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe: nowe słowa w znanym kontekście, używanie obrazu i dźwięku

  • strategie kognitywne: tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie w pary, grupowanie, łączenie nazwy ze zdjęciem, prawda fałsz, dedukcja

  • strategie kompensacyjne: odgadywanie znaczenia słów słuchanych i pisanych

  • strategie społeczne: współpraca z rówieśnikami (w grupach)

Metody/techniki nauczania:

  • metoda podająca: praca z tekstem źródłowym, opis

  • metoda aktywizująca: burza mózgów, hipotezy

  • metoda programowa: przy użyciu nowych technologii (prezentacja, ćwiczenia interaktywne, e‑podręcznik)

Formy zajęć:

praca całego zespołu klasowego, praca w parach, w mini grupach, praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

tablica interaktywna, komputer, laptop z dostępem do internetu

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel pokazuje uczniom zdjęcie motyla (ale tylko kawałek, tak aby nie było dokładnie widać, co to jest / można też zamazać lekko zdjęcie, aby nie było zbyt wyraźne) i prosi o hipotezy na temat tego, co widzą. Jeśli uczniowie zgadną, że chodzi o motyla, to nauczyciel pyta, do jakiej grupy zaliczamy te stworzenia (oczekiwana odpowiedź: insectes). Nauczyciel zapisuje na tablicy słowo: INSECTE i prosi o skojarzenia. Po kilku minutach prosi uczniów o hipotezy dotyczące tematu lekcji. Następnie nauczyciel wyjaśnia uczniom cele lekcji oraz podaje temat.

Faza realizacyjna:

Uczniowie czytają tekst źródłowy wraz z kącikami i samodzielnie wykonują zaproponowane do niego ćwiczenia.

Następnie nauczyciel dzieli uczniów na grupy/pary i rozdaje im listę potraw o nietypowych połączeniach smakowych: poisson au miel, biscuits aux brocolis, chocolats aux sardines, gâteau aux carottes, grenouilles au caramel, escargots à la confiture de fraise, etc. Uczniowie wymieniają się swoimi opiniami na temat tych połączeń smakowych i zastanawiają się, czy zjedliby takie danie. Podają argumenty za i przeciw.

Następnie nauczyciel dzieli uczniów na kilka grup (min. 4 osoby) i rozdaje im kolejną listę, tym razem z przykładami wyrażenia opinii na jakiś temat: c’est une alternative intéressante, c’est horrible, c’est le futur de l’alimentation dans le monde, ce n’est pas possible pour moi, c’est écologique et naturel, c’est dégoutant, j’ai des barrières visuelles/éthiques, cela peut être curieux pour les cuisiniers, je suis fan, c'est un tabou absolu dans notre culture, etc. Lider każdej grupy dostaje dodatkową listę z nazwami produktów kulinarnych (typowych i atypowych): viande de boeuf, betteraves, escargots, huîtres, crevettes, frites, insectes, serpent, lapin, etc. Lider grupy zadaje wszystkich osobom z grupy pytania: Mangerais tu... des escargots ?/ ...de la viande de boeuf ? / … des insectes ?, etc. Na koniec można zrobić podsumowanie przed zespołem klasowym, jaki produkt zdobył najwięcej przychylnych opinii, a jaki najmniej.

Nauczyciel proponuje pracę z mapą pojęć oraz zadania do multimedium.

Faza podsumowująca:

Na zakończenie, nauczyciel zadaje uczniom pytania podsumowujące:

  • Quels sont les plats que vous trouvez délicieux ? Pourquoi ?

  • Quel aspect du plat est pour vous le plus important ? Le goût ? L’arôme ? La texture ? L’aspect visuel ? Pourquoi ?

  • Avez vous déjà goûté des plats atypiques ? Lesquels ?

  • Qu’est ce qui vous bloque à goûter de nouveaux plats insolites ?

  • Qu’est ce que vous ne mangeriez jamais ? Pourquoi ?

Praca domowa:

Ćw. 7‑8 z e‑materiału.

Materiały pomocnicze:

Zdjęcia motyla (tylko część) lub zamazane zdjęcia motyla

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Multimedium może być inspiracją do przypomnienia sobie nazw pięciu zmysłów, których człowiek używa w czasie spożywania posiłków. Można też rozszerzyć część o smakach i zapachach z dzieciństwa.