Imię i nazwisko autora: Marzena Cichocka

Przedmiot: język obcy nowożytny (j. francuski)

Temat zajęć: Les parcs nationaux de France

Grupa docelowa: III etap edukacyjny: liceum/technikum, klasa IV, poziom A2+

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
13) świat przyrody (np. pogoda, pory roku, rośliny i zwierzęta, krajobraz, zagrożenia i ochrona środowiska naturalnego);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi;
3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
4) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, sytuację, uczestników);
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
6) układa informacje w określonym porządku;
7) rozróżnia formalny i nieformalny styl wypowiedzi.
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) układa informacje w określonym porządku;
6) rozróżnia formalny i nieformalny styl tekstu.
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
7) wyraża uczucia i emocje;
8) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
7) wyraża uczucia i emocje;
8) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
14) stosuje zwroty i formy grzecznościowe.
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
2) nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę (np. podczas rozmowy na czacie);
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
12) wyraża prośbę oraz zgodę lub odmowę spełnienia prośby;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • poszerza słownictwo związane ze środowiskiem naturalnym

  • poznaje francuskie parki narodowe i ich misję

  • opisuje wybrany park narodowy

Cele motywacyjne:

Zachęcenie uczniów do odwiedzenia parków narodowych.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe: słuchanie i czytanie

  • strategie kognitywne: tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie w pary, łączenie tekstu z audio, łączenie obrazu z tekstem, analiza danych językowych, dedukcja

  • strategie kompensacyjne: odgadywanie znaczenia słów

Metody/techniki nauczania:

metody podające: praca z tekstem źródłowym, łączenie elementów zdaniowych w logiczną całość, nazywanie elementów prezentowanych w materiale ilustracyjnym, tabele leksykalne i gramatyczne

metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe, metaplan

metody programowane: przy użyciu nowych technologii

Formy zajęć:

praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

komputer z dostępem do internetu i możliwością odtwarzania dźwięku

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel pyta uczniów, czy mieli okazję odwiedzić jakiś francuski park narodowy. Jeśli tak, prosi o podanie nazwy i kilku informacji (gdzie się znajduje, co podlega ochronie). Nauczyciel opowiada też o swoich wycieczkach do parków narodowych  i podaje temat lekcji.

Faza realizacyjna:

Uczniowie czytają tekst o parkach narodowych i rozwiązują zadania. Nauczyciel pyta, czy wszystkie słowa są dla nich jasne. Po zakończeniu rozwiązywania zadań, uczniowie przechodzą do katalogu interaktywnego i rozwiązują kolejne zadania.

Nauczyciel proponuje uczniom ćwiczenie wzorowane na grze Taboo. Rozdaje uczniom przygotowane wcześniej karty z nazwami elementów krajobrazu. Uczniowie opisują dany element, pamiętając o tym, jakich słów nie mogą użyć w opisie. Przykład karty: MONTAGNE (cirque, haut, grimper). Pozostali uczniowie odgadują zapisane słowa.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel prosi o napisanie 5 zdań wyjaśniających dlaczego uczniowie polecają francuskie  parki narodowe.

Nauczyciel wyświetla zdjęcie z poniższego linku i prosi o opis krajobrazu.

https://www.pexels.com/pl‑pl/zdjecie/zdjecie‑jeziora‑w-poblizu‑drzew‑2534617/

Praca domowa:

7 i 8 ćwiczenie z sekcji Sprawdź się.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Multimedium użyte w materiale może posłużyć jako powtórzenie słownictwa przed testem sprawdzającym, a także podczas wszystkich innych lekcji, podczas których pojawia się tematyka natury, ochrony środowiska itp.