Imię i nazwisko autora:

Agata Siębida, Katarzyna Mańkowska

Przedmiot:

Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język hiszpański)

Temat zajęć:

Estoy enfermo.

Grupa docelowa:

II etap edukacyjny, klasa VII

Podstawa programowa:

Cele kształcenia:

I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:

  1. zdrowie (np. tryb życia, samopoczucie, choroby, ich objawy i leczenie).

II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:

  1. reaguje na polecenia;

  2. określa główną myśl wypowiedzi;

  3. określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;

  4. określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, uczestników);

  5. znajduje w wypowiedzi określone informacje. 

III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):

  1. określa główną myśl tekstu;

  2. określa intencje nadawcy/autora tekstu;

  3. określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę);

  4. znajduje w tekście określone informacje.

IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:

  1. opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;

  2. opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;

  3. wyraża uczucia i emocje.

V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):

  1. opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;

  2. opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;

  3. wyraża uczucia i emocje.

VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:

  1. przedstawia siebie i inne osoby;

  2. nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę; podtrzymuje rozmowę w przypadku trudności w jej przebiegu (np. prosi o wyjaśnienie, powtórzenie, sprecyzowanie; upewnia się, że rozmówca zrozumiał jego wypowiedź);

  3. uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;

  4. wyraża uczucia i emocje (np. radość, smutek).

VII. Uczeń reaguje w formie bardzo prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:

  1. przedstawia siebie i inne osoby;

  2. nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę (np. podczas rozmowy na czacie);

  3. uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);

  4. zaprasza i odpowiada na zaproszenie;

  5. wyraża uczucia i emocje (np. radość, smutek).

VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:

  1. przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);

  2. przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;

  3. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.

IX. Uczeń posiada:

  1. podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;

  2. świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.

X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).

XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).

XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  2. kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  3. kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  4. kompetencje cyfrowe;

  5. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  6. kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • zna i stosuje czasowniki: tener, estar, encontrarse, dolerpasar do mówienia na temat zdrowia;

  • formułuje pytania na temat zdrowia;

  • używa odpowiednich wyrażeń i nazw części ciała, aby zakomunikować w języku hiszpańskim, że odczuwa ból;

  • analizuje informacje zawarte w tekście i na mapie pojęć;

  • ocenia, które informacje zawarte w tekście i na mapie pojęć są mu potrzebne do rozwiązania danego zadania;

  • łączy ze sobą informacje, dopasowując do siebie poszczególne elementy;

  • rozwija mapę myśli;

  • rozwija umiejętność współpracy poprzez pracę w parach i w grupach.

Cele motywacyjne:

  • rozbudzenie ciekawości uczniów oraz zaangażowanie ich w lekcję poprzez nawiązanie do realnych sytuacji, np. do rozmowy na temat samopoczucia;

  • wykorzystanie narzędzi internetowych bliskich uczniom;

  • uświadomienie uczniom, że są w stanie zrozumieć proste teksty źródłowe oraz inne teksty dostosowane do ich poziomu;

  • uświadomienie uczniom, że po lekcji są w stanie używać struktur gramatycznych i leksyki, by tworzyć proste wypowiedzi i reagować na pytania, a tym samym nawiązać kontakt z osobami hispanojęzycznymi;

  • zaangażowanie uczniów w lekcję poprzez pracę w parach i w grupach.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe (skojarzenia myślowe, słowa w kontekście, grupowanie w kategorie, użycie obrazu i dźwięku, powtarzanie, działanie);

  • strategie kognitywne (łączenie wyrazów i zdań, powtarzanie, analiza struktur gramatycznych, organizacja wiedzy);

  • strategie kompensacyjne (odgadywanie znaczenia słów, użycie języka polskiego, gestów, mimiki, synonimów);

  • strategie metakognitywne (nawiązanie do informacji poznanych wcześniej, ocenianie efektów uczenia się poprzez identyfikację błędów);

  • strategie afektywne (motywowanie do nauki, eliminacja lęku przed popełnieniem błędu); 

  • strategie społeczne (zadawanie pytań, współpraca z grupą).

Metody/techniki nauczania:

mapa pojęć, opis wyjaśniający, słuchanie, czytanie, drama

Formy zajęć:

praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach, praca całą klasą

Środki dydaktyczne:

komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, zeszyt przedmiotowy

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów po hiszpańsku oraz zadaje pytanie kilkorgu uczniom: Qué tal?Cómo estás?.

  2. Nauczyciel pyta uczniów, jak często chodzą do lekarza. Następnie prosi ich o zapoznanie się z ciekawostką.

  3. Nauczyciel podaje temat oraz cele lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Tekst źródłowy.

  • Przed zapoznaniem się z tekstem źródłowym nauczyciel pyta uczniów, w jaki sposób mogą zapytać o samopoczucie danej osoby.

  • Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym.

  • Nauczyciel zadaje pytania do tekstu: Quién habla en el texto?De qué habla?En qué situación?

  • Uczniowie wykonują ćwiczenia do tekstu źródłowego.

  1. Grafiki.

  • Uczniowie zapoznają się z grafikami, a następnie wykonują polecenia do grafik.

  • Uczniowie losują karteczki przedstawiające części ciała i układają po jednym zdaniu z użyciem każdej nazwy części ciała i czasownikiem doler.

  1. Multimedium.

  • Uczniowie samodzielnie zapoznają się z mapą pojęć.

  • Uczniowie wykonują polecenia do multimedium.

  • Nauczyciel prosi, by każdy uczeń dodał kilka nowych elementów do swojej mapy pojęć, np. nazwę części ciała. Następnie uczniowie prezentują kolegom i koleżankom dodaje pojęcia.

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby w parach przedstawili scenkę z wykorzystaniem wyrażeń, które znajdują się na mapie pojęć (metoda dramy). Po każdej prezentacji nauczyciel pyta klasę, w jakie role wcielili się uczniowie, jaką sytuację przedstawili itd.

  1. Część ćwiczeniowa.

  • W tej części uczniowie praktykują zdobytą wiedzę. Używają wyrażeń, słówek i struktur gramatycznych w kontekście. Zaproponowane ćwiczenia uporządkowane zostały według wzrastającego stopnia trudności: od ćwiczeń zamkniętych, w których uczniowie muszą wybrać odpowiednią opcję lub dopasowywać zawartość, poprzez pytania ze wzrastającą samodzielnością, do pytań otwartych, które pozwalają uczniom tworzyć treści na podstawie zdobytej wiedzy.

  • Ćwiczenie 7. może zostać wykonane w formie ustnej.

  • Ćwiczenie 8. może zbliżyć do realnej sytuacji. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Każda grupa otrzymuje karteczkę z sytuacją i rolami w języku polskim, na przykład: zapraszasz kolegów do teatru, czujesz się dobrze, bolą cię nogi po treningu piłki nożnej. Uczniowie mają za zadanie odtworzyć tę sytuację, wykorzystując wybrany komunikator internetowy.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel podsumowuje lekcję. Odnosi się do celów motywacyjnych i operacyjnych. Wskazuje na zdobytą wiedzę i umiejętności.

  2. Nauczyciel pyta uczniów:

  • Jakiego słownictwa użyjemy, aby zapytać kogoś o jego samopoczucie lub o to, co mu dolega?

  • Jak powiemy, że czujemy się źle, boli nas gardło i nogi?

  1. Pyta uczniów, czy są świadomi zdobytej wiedzy i w jakim stopniu na skali od 1 do 5 zrealizowali poszczególne cele lekcji:

  • Potrafię zapytać kolegę lub koleżankę o jego/jej samopoczucie.

  • Potrafię powiedzieć, jak się czuję i co mnie boli.

Praca domowa:

Uczniowie zapisują sześć pytań na temat samopoczucia. Każde pytanie ma być w innej osobie gramatycznej.

Materiały pomocnicze:

karteczki ze zdjęciami części ciała, do ułożenia zdań z użyciem czasownika doler.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Multimedium może posłużyć uczniowi podczas samodzielnej pracy w domu zarówno podczas powtórzenia materiału, jak i w trakcie odrabiania pracy domowej.