Imię i nazwisko autora: Małgorzata Tomaszewska

Przedmiot: język obcy nowożytny (j. francuski)

Temat zajęć: J’ai un examen, je suis stressé !

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, 8 klasa, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
3) edukacja (np. szkoła i jej pomieszczenia, przedmioty nauczania, uczenie się, przybory szkolne, życie szkoły);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
4) znajduje w tekście określone informacje;
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
3) przedstawia intencje i plany na przyszłość;
5) wyraża swoje opinie;
VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • powtarza tryb rozkazujący,

  • stosuje rozmaite konstrukcje pozwalające na udzielanie rad,

  • opowiada, jak radzi sobie ze stresem.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • zyskuje motywację do refleksji nad swoim dobrostanem psychicznym.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe: czytanie, tablice gramatyczne, wykorzystanie dźwięku i obrazu

  • strategie kognitywne: parowanie, grupowanie, test wyboru, łączenie tekstu z ilustracjami, uzupełnianie zdań, tłumaczenie, przeformułowywanie zdań;

Metody/techniki nauczania:

  • metody aktywizujące: odczyt, mini‑dialogi, bleanded learning;

  • metody eksponujące: tablica gramatyczna, prezentacja;

  • metody programowe: przy użyciu nowych technologii;

  • metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe, projekt.

Formy zajęć: praca samodzielna, praca w parach, praca zespołowa

Środki dydaktyczne: komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, tablica interaktywna/rzutnik

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

PRZED LEKCJĄ:

Nauczyciel prosi uczniów, aby samodzielnie zapoznali się z tabelą przedstawiającą różne sposoby udzielania porad oraz z tekstem z bloku Przeczytaj. Uczniowie mają również przynieść na lekcję kartki A3 oraz kredki/flamastry.

W TRAKCIE LEKCJI:

Nauczyciel wita uczniów po francusku i sprawdza wykonanie zadania domowego (np. poprzez zapytanie o sposoby udzielania porad lub zweryfikowanie znajomości słownictwa pojawiającego się w zadanym tekście).

Faza realizacyjna:

Nauczyciel poleca uczniom, aby zapoznali się z prezentacją multimedialną, która zostaje odtworzona na tablicy interaktywnej lub rzutniku. Nauczyciel dwukrotnie odtwarza każdą wypowiedź. Następnie zadaniem uczniów jest praca w parach i rozwiązanie ćwiczeń do multimedium.

Nauczyciel poleca uczniom dobrać się w kilkuosobowe grupy. Zadaniem zespołów jest stworzenie plakatu, który będzie zachęcał do skorzystania z wybranych sposobów radzenia sobie z przedegzaminacyjnym stresem. Nauczyciel zwraca uczniom uwagę na poprawność zapisywanych haseł, wspiera ich w razie problemów.

Faza podsumowująca:

Zespoły rozwieszają swoje plakaty w klasie. Uczniowie przechadzają się, zapoznając się z pracami kolegów i koleżanek. Następnie nauczyciel wskazuje uczniom wybrane przez siebie zadania do wykonania w parach. Uczniowie konsultują się, celem udzielenia poprawnej odpowiedzi.

Praca domowa:

  • Zadanie 7. i 8. z bloku ćwiczeń interaktywnych.

Materiały pomocnicze: -

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Prezentację multimedialną można wykorzystać jako materiał uzupełniający w dziale Zdrowie, np. w trakcie lekcji dotyczących dobrostanu psychicznego. Plakaty uczniów można wykorzystać podczas innych zajęć, na których pojawiają się elementy udzielania porad. Można również wykorzystać je podczas zajęć w starszych klasach, np. celem dyskusji z maturzystami o stresie związanym z nadchodzącym egzaminem.