1

Imię i nazwisko autora:

Aleksandra Sidorkiewicz

Przedmiot:

Język francuski 

Temat zajęć:

Les grandes inventions françaises

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny: liceum/technikum, klasa I, poziom A1

Podstawa programowa

I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:

12) nauka i technika (np. ludzie nauki, odkrycia naukowe, wynalazki, korzystanie z podstawowych urządzeń technicznych i technologii informacyjno‑komunikacyjnych oraz szanse i zagrożenia z tym związane).

II. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje, relacje, wywiady, dyskusje, prelekcje), wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka:

2) określa główną myśl wypowiedzi;

5) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):

4) znajduje w tekście określone informacje;

VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:

3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;

VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego w typowych sytuacjach:

4) wyraża swoje opinie i uzasadnia je, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób, wyraża wątpliwość.

VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:

1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych lub audiowizualnych;

2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w języku obcym;

3) przekazuje w języku obcym informacje sformułowane w języku polskim.

IX. Uczeń posiada:

1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się językiem francuskim oraz o kraju ojczystym z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego, globalnego.

X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (korzystanie ze słownika, prowadzenie notatek, poprawianie błędów, korzystanie z tekstów kultury w języku francuskim).

XI. Uczeń współdziała w grupie.

XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku francuskim, również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych. (encyklopedia, Internet).

XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu) i strategie kompensacyjne.

XIV. Uczeń posiada świadomość językową podobieństw i różnic między językami.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

- kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

- kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

- kompetencje cyfrowe;

- kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

- poznaje niektóre francuskie wynalazki, które przeszły do historii;

- powtarza konstrukcję grâce à;

- stosuje czasownik permettre w konstrukcji permettre qc, permettre à qn de faire qc;

- używa zwrotów wyrażających wolę: chercher à + infinitif i vouloir + infinitif, souhaiter + infinitif, avoir l’intention de + infinitif;

- używa zwrotów wyrażających rezultat pozytywny: réussir qcréussir à faire qc;

- używa strony biernej czasowników w czasie teraźniejszym;

- wyraża opinię na temat wynalazków.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

- zaspokaja potrzebę ciekawości i kreatywności;

- rozwija umiejętność tworzenia opisów;

- prezentuje siebie i inne osoby.

Strategie uczenia się

- strategie pamięciowe: używanie obrazu i dźwięku;

- strategie kognitywne: tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie w pary, łączenie tekstu z audio, łączenie obrazu z tekstem, analiza danych językowych, dedukcja;

strategie kompensacyjne: odgadywanie znaczenia słów słuchanych i pisanych.

Metody/techniki nauczania

- metoda podająca: praca z tekstem źródłowym, praca z prezentacją multimedialną, rozmowa kierowana;

- metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe;

- metoda aktywizująca: kalambury;

- metoda programowa: przy użyciu komputera.

Formy zajęć:

praca w parach, praca indywidualna, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

komputer z dostępem do internetu i możliwością odtwarzania dźwięku

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca:

  • Czynności organizacyjne (powitanie uczniów, sprawdzenie stanu klasy). Nauczyciel wita uczniów po francusku. 

  • Nauczyciel pyta uczniów po francusku, jakie znają francuskie wynalazki. Jeśli uczniom jest trudno odpowiedzieć na to pytanie, można ewentualnie zapytać o wynalazki, które są według nich najdonoślejsze.

Faza realizacyjna:

  • Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym i odpowiadają na załączone do niego pytania.

  • Nauczyciel wraz z uczniami wspólnie sprawdzają poprawność wykonanych zadań.

  • Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na konstrukcje z użyciem strony biernej w tekście źródłowym. Uczniowie wypisują przykłady użycia strony biernej z tekstu na tablicy oraz do zeszytów. Następnie uczniowie czytają treść grafiki w kąciku gramatycznym i wykonują załączone do niego ćwiczenia. Po sprawdzeniu odpowiedzi pracują w parach. Wymyślają kolejne zdania w stronie czynnej, które następnie przeformułowują w zdania ze stroną bierną. Po wyznaczonym czasie pary odczytują swoje przykłady na forum klasy. Nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej.

  • Uczniowie przeglądają kącik leksykalny, starając się zapamiętać zawarte w nim słownictwo.

  • Nauczyciel podsumowuje zebrane wiadomości.

  • Uczniowie samodzielnie przeglądają katalog interaktywny i w parach wykonują załączone do niego polecenia.

  • Zabawa w kalambury. Uczniowie dzielą się na 4‑osobowe zespoły. Każda drużyna losuje zestaw wynalazków. Następnie grupy w ustalonej wspólnie kolejności prezentują swoje wynalazki bez użycia słów. Zadaniem pozostałych zespołów jest odgadnięcie, o jaki wynalazek chodzi.

Faza podsumowująca:

  • Nauczyciel wprowadza uczniów do ćwiczeń 1‑6. Wybrani/chętni uczniowie kolejno wykonują wskazane ćwiczenia interaktywne. Pozostali uczniowie kontrolują poprawność ich wykonania. W razie pojawienia się wątpliwości nauczyciel wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.

  • Nad ćwiczeniem 7. uczniowie pracują w parach. Wybrane pary demonstrują przed innymi uczniami swoje propozycje rozwiazań. Nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej.

  • Nauczyciel podkreśla, jakie kompetencje językowe uczniowie nabyli.

Praca domowa:

  • Ćwiczenie 8.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Katalog interaktywny może posłużyć uczniowi podczas samodzielnej pracy w domu zarówno podczas powtórzenia materiału, jak i w trakcie odrabiania pracy domowej.

Imię i nazwisko autora: Aleksandra Sidorkiewicz

Przedmiot: Język francuski 

Temat zajęć: Les grandes inventions françaises

Grupa docelowa: III etap edukacyjny: liceum/technikum, klasa I, poziom A1

Podstawa programowa

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
12) nauka i technika (np. wynalazki, korzystanie z podstawowych urządzeń technicznych i technologii informacyjno‑komunikacyjnych);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) układa informacje w określonym porządku;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • poznaje niektóre francuskie wynalazki, które przeszły do historii;

  • powtarza konstrukcję grâce à;

  • stosuje czasownik permettre w konstrukcji permettre qc, permettre à qn de faire qc;

  • używa zwrotów wyrażających wolę: chercher à + infinitif vouloir + infinitif, souhaiter + infinitif, avoir l’intention de + infinitif;

  • używa zwrotów wyrażających rezultat pozytywny: réussir qc i réussir à faire qc;

  • używa strony biernej czasowników w czasie teraźniejszym;

  • wyraża opinię na temat wynalazków.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • zaspokaja potrzebę ciekawości i kreatywności;

  • rozwija umiejętność tworzenia opisów;

  • prezentuje siebie i inne osoby.

Strategie uczenia się

  • strategie pamięciowe: używanie obrazu i dźwięku;

  • strategie kognitywne: tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie w pary, łączenie tekstu z audio, łączenie obrazu z tekstem, analiza danych językowych, dedukcja;

strategie kompensacyjne: odgadywanie znaczenia słów słuchanych i pisanych.

Metody/techniki nauczania

  • metoda podająca: praca z tekstem źródłowym, praca z prezentacją multimedialną, rozmowa kierowana;

  • metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe;

  • metoda aktywizująca: kalambury;

  • metoda programowa: przy użyciu komputera.

Formy zajęć:

praca w parach, praca indywidualna, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

komputer z dostępem do internetu i możliwością odtwarzania dźwięku

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca:

Czynności organizacyjne (powitanie uczniów, sprawdzenie stanu klasy). Nauczyciel wita uczniów po francusku.

Nauczyciel pyta uczniów po francusku, jakie znają francuskie wynalazki. Jeśli uczniom jest trudno odpowiedzieć na to pytanie, można ewentualnie zapytać o wynalazki, które są według nich najdonoślejsze.

Faza realizacyjna:

Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym i odpowiadają na załączone do niego pytania.

Nauczyciel wraz z uczniami wspólnie sprawdzają poprawność wykonanych zadań.

Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na konstrukcje z użyciem strony biernej w tekście źródłowym. Uczniowie wypisują przykłady użycia strony biernej z tekstu na tablicy oraz do zeszytów. Następnie uczniowie czytają treść grafiki w kąciku gramatycznym i wykonują załączone do niego ćwiczenia. Po sprawdzeniu odpowiedzi pracują w parach. Wymyślają kolejne zdania w stronie czynnej, które następnie przeformułowują w zdania ze stroną bierną. Po wyznaczonym czasie pary odczytują swoje przykłady na forum klasy. Nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej.

Uczniowie przeglądają kącik leksykalny, starając się zapamiętać zawarte w nim słownictwo.

Nauczyciel podsumowuje zebrane wiadomości.

Uczniowie samodzielnie przeglądają katalog interaktywny i w parach wykonują załączone do niego polecenia.

Zabawa w kalambury. Uczniowie dzielą się na 4‑osobowe zespoły. Każda drużyna losuje zestaw wynalazków. Następnie grupy w ustalonej wspólnie kolejności prezentują swoje wynalazki bez użycia słów. Zadaniem pozostałych zespołów jest odgadnięcie, o jaki wynalazek chodzi.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel wprowadza uczniów do ćwiczeń 1‑6. Wybrani/chętni uczniowie kolejno wykonują wskazane ćwiczenia interaktywne. Pozostali uczniowie kontrolują poprawność ich wykonania. W razie pojawienia się wątpliwości nauczyciel wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.

Nad ćwiczeniem 7. uczniowie pracują w parach. Wybrane pary demonstrują przed innymi uczniami swoje propozycje rozwiazań. Nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej.

Nauczyciel podkreśla, jakie kompetencje językowe uczniowie nabyli.

Praca domowa: Ćwiczenie 8

Materiały pomocnicze: Brak

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Katalog interaktywny może posłużyć uczniowi podczas samodzielnej pracy w domu zarówno podczas powtórzenia materiału, jak i w trakcie odrabiania pracy domowej.