Imię i nazwisko autora: Agnieszka Marciniak

Przedmiot: Język obcy nowożytny (j. francuski)

Temat zajęć: En voyageant avec une agence de voyages

Grupa docelowa: III etap edukacyjny: klasa III liceum/technikum, poziom A1/A2

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
8) podróżowanie i turystyka (np. środki transportu i korzystanie z nich, orientacja w terenie, hotel, wycieczki, zwiedzanie);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi;
3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
8) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
14) stosuje zwroty i formy grzecznościowe.
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • rozszerza zakres słownictwa związanego z organizacją podróży;

  • przypomina sobie zasady tworzenia pytań;

  • pisze wiadomość z prośbą o rezerwację i informacje dotyczące organizacji podróży.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • opowiada o swoich preferencjach dotyczących kierunków podróży i ulubionych aktywności wakacyjncyh.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe: nowe słowa w znanym kontekście, używanie obrazu i dźwięku;

  • strategie kognitywne: tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie definicji z elementem leksykalnym, prawda fałsz, dedukcja;

  • strategie kompensacyjne: odgadywanie znaczenia słów słuchanych i pisanych.

Metody/techniki nauczania:

  • metoda podająca: praca z tekstem źródłowym, opis;

  • metoda aktywizująca: praca w parach, odgrywanie scenek;

  • metoda programowa: przy użyciu nowych technologii (prezentacja, ćwiczenia interaktywne, e‑podręcznik).

Formy zajęć:

  • praca całego zespołu klasowego;

  • praca w parach, w mini grupach;

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

tablica interaktywna, komputer, laptop z dostępem do internetu, zeszyt

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel prezentuje uczniom oferty biur podróży (np. ze wybranych francuskojęzycznych stron internetowych) i prosi o odgadnięcie tematu zajęć. Może też zadawać dodatkowe pytania, np. Quels services propose une agence de voyages ? Qu’est‑ce qui se passe quand nous annulons notre voyage ?

Faza realizacyjna:

  • Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie podstawowych zaimków pytajnych, używając metody elicytacji. Następnie prosi o zapoznanie się z kącikiem gramatycznym i omawia go wraz z uczniami. Następnie prosi uczniów o ułożenie po jednym pytaniu, które ich zdaniem można usłyszeć w biurze podróży. Zapisuje propozycje uczniów na tablicy, po czym prosi uczniów o porównanie zaproponowanych pytań z planszą w kąciku leksykalnym.

  • Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym i wykonują towarzyszące mu ćwiczenia. Następnie przechodzą do mapy pojęć w kąciku leksykalnym i pracując w parach uzupełniają ją. W celu przećwiczenia wymowy nauczyciel może prosić wybranych lu chętnych uczniów o odczytanie na głos zmian, które nanieśli. Uczniowie wykonują ćwiczenia 1‑3 z części Sprawdź się.

  • Nauczyciel przechodzi do pracy z audiobookiem. Po zapoznaniu się z multimedium uczniowie samodzielnie rozwiązują załączone do niego zadania. W zad. 3 nauczyciel może poprosić uczniów o ułożenie dwóch dodatkowych pytań i zadanie ich koledze/koleżance z ławki.

  • Uczniowie przystępują do sekcji Sprawdź się. Wykonują samodzielnie zad. 4 - 6 .   

  • Na zakończenie tej części lekcji nauczyciel wyświetla oferty wybranego francuskiego biura podróży. Prosi uczniów o wybranie jednej i przygotowanie w parach scenki rozmowy między pracownikiem biura podróży a osobą zainteresowaną tą destynacją. Zadanie to ma na celu przygotowanie uczniów do wykonania pracy domowej.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel prosi uczniów o przejrzenie notatek i rozwinięcie następujących zdań:

  • Dziś nauczyłem się…

  • Łatwe było dla mnie…

  • Trudne było dla mnie…

  • Słowa, których użyję podczas wakacji we Francji, to…

Praca domowa:

Zad. 7 i 8 z części Sprawdź się.

Materiały pomocnicze: oferty francuskojęzycznych biur podróży w formie papierowej lub online.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Multimedium może posłużyć na lekcji, na której omawiane będą następujące tematy: podróże, wakacje, opis miejsca, tworzenie pytań.