Scenariusz lekcji
Imię i nazwisko autora: Agnieszka Marciniak
Przedmiot: Język obcy nowożytny (j. francuski)
Temat zajęć: En voyageant avec une agence de voyages
Grupa docelowa: III etap edukacyjny: klasa III liceum/technikum, poziom A1/A2
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
rozszerza zakres słownictwa związanego z organizacją podróży;
przypomina sobie zasady tworzenia pytań;
pisze wiadomość z prośbą o rezerwację i informacje dotyczące organizacji podróży.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
opowiada o swoich preferencjach dotyczących kierunków podróży i ulubionych aktywności wakacyjncyh.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe: nowe słowa w znanym kontekście, używanie obrazu i dźwięku;
strategie kognitywne: tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie definicji z elementem leksykalnym, prawda fałsz, dedukcja;
strategie kompensacyjne: odgadywanie znaczenia słów słuchanych i pisanych.
Metody/techniki nauczania:
metoda podająca: praca z tekstem źródłowym, opis;
metoda aktywizująca: praca w parach, odgrywanie scenek;
metoda programowa: przy użyciu nowych technologii (prezentacja, ćwiczenia interaktywne, e‑podręcznik).
Formy zajęć:
praca całego zespołu klasowego;
praca w parach, w mini grupach;
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
tablica interaktywna, komputer, laptop z dostępem do internetu, zeszyt
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prezentuje uczniom oferty biur podróży (np. ze wybranych francuskojęzycznych stron internetowych) i prosi o odgadnięcie tematu zajęć. Może też zadawać dodatkowe pytania, np. Quels services propose une agence de voyages ? Qu’est‑ce qui se passe quand nous annulons notre voyage ?
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie podstawowych zaimków pytajnych, używając metody elicytacji. Następnie prosi o zapoznanie się z kącikiem gramatycznym i omawia go wraz z uczniami. Następnie prosi uczniów o ułożenie po jednym pytaniu, które ich zdaniem można usłyszeć w biurze podróży. Zapisuje propozycje uczniów na tablicy, po czym prosi uczniów o porównanie zaproponowanych pytań z planszą w kąciku leksykalnym.
Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym i wykonują towarzyszące mu ćwiczenia. Następnie przechodzą do mapy pojęć w kąciku leksykalnym i pracując w parach uzupełniają ją. W celu przećwiczenia wymowy nauczyciel może prosić wybranych lu chętnych uczniów o odczytanie na głos zmian, które nanieśli. Uczniowie wykonują ćwiczenia 1‑3 z części Sprawdź się.
Nauczyciel przechodzi do pracy z audiobookiem. Po zapoznaniu się z multimedium uczniowie samodzielnie rozwiązują załączone do niego zadania. W zad. 3 nauczyciel może poprosić uczniów o ułożenie dwóch dodatkowych pytań i zadanie ich koledze/koleżance z ławki.
Uczniowie przystępują do sekcji Sprawdź się. Wykonują samodzielnie zad. 4 - 6 .
Na zakończenie tej części lekcji nauczyciel wyświetla oferty wybranego francuskiego biura podróży. Prosi uczniów o wybranie jednej i przygotowanie w parach scenki rozmowy między pracownikiem biura podróży a osobą zainteresowaną tą destynacją. Zadanie to ma na celu przygotowanie uczniów do wykonania pracy domowej.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi uczniów o przejrzenie notatek i rozwinięcie następujących zdań:
Dziś nauczyłem się…
Łatwe było dla mnie…
Trudne było dla mnie…
Słowa, których użyję podczas wakacji we Francji, to…
Praca domowa:
Zad. 7 i 8 z części Sprawdź się.
Materiały pomocnicze: oferty francuskojęzycznych biur podróży w formie papierowej lub online.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Multimedium może posłużyć na lekcji, na której omawiane będą następujące tematy: podróże, wakacje, opis miejsca, tworzenie pytań.