Imię i nazwisko autora:

Małgorzata Tomaszewska

Przedmiot:

Język obcy nowożytny (j. francuski)

Temat zajęć:

Bienvenue dans notre hôtel !

Grupa docelowa:

II etap edukacyjny, 8 klasa, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
8) podróżowanie i turystyka (np. środki transportu i korzystanie z nich, orientacja w terenie, hotel, wycieczki);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi;
4) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, uczestników);
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
1) określa główną myśl tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
4) przedstawia upodobania;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • poszerza słownictwo związane z terminologią hotelarską,

  • stawia pytania, reaguje na polecenia i dopytuje o informacje związane z rezerwacją hotelową,

  • przeprowadza dialog typowy w hotelowej recepcji dialog.

Cele motywacyjne:

Zachęcenie uczniów do wcielenia się zarówno w rolę hotelowego gościa, jak i recepcjonisty oraz odtworzenie życiowej sytuacji, jaką jest rezerwacja pokoju hotelowego.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe (czytanie, powtarzanie, zapamiętywanie), 

  • strategie kognitywne (praca z ilustracjami i z audio, grupowanie, parowanie, dopasowywanie),

  • strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia wyrazów na podstawie ilustracji i/lub kontekstu),

  • strategie społeczne (praca w parach/grupach)

Metody/techniki nauczania:

  • metody podające: opis, czytanka, plansze ze słownictwem

  • metody programowane: z użyciem komputera

  • metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe

  • metody aktywizujące: scenka rodzajowa

Formy zajęć:

praca samodzielna, praca w parach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, tablica interaktywna/rzutnik

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel wita uczniów po francusku. Zapisuje na tablicy wyraz HÔTEL i pyta uczniów o skojarzenia z tym hasłem. Zapisuje propozycje uczniów na tablicy. Pyta uczniów, czy spali kiedykolwiek w hotelu. Jeśli tak – kto dokonał rezerwacji? Zachęca uczniów do odpowiedzi po francusku.

Faza realizacyjna:

Uczniowie są proszeni o odczytanie w parach dialogu. Nauczyciel prosi, aby dialog odczytali dwukrotnie, zamieniając się rolami. Następnie chętna para uczniów odczytuje tekst na głos.

Uczniowie rozwiązują zadania dotyczące tekstu. Mogą posiłkować się zarówno słownikiem dołączonym do lekcji, jak i planszami z przydatną leksyką.

W dalszej części lekcji nauczyciel odtwarza dwukrotnie audiobook. Prosi uczniów, aby zapoznali się z treścią poleceń. Przy pierwszym odsłuchu zachęca uczniów do rozwiązania ćwiczeń i uzupełnienia ich o trudniejsze informacje w trakcie drugiego odsłuchu.

Praca w parach. Każda para losuje dwa zestawy słów związanych z rezerwacją: jeden dla osoby rezerwującej pokój, a drugi dla recepcjonisty hotelowego. Dodatkowo para losuje zadanie: może to być np. rezerwacja pokoju dla rodziny w konkretnym terminie. Uczniowie nie pokazują sobie wylosowanych słów. Przed rozpoczęciem dialogu przypominają sobie zwroty, pytania, odpowiedzi z użyciem wylosowanych wyrażeń. Następnie odgrywają symulację dialogu w recepcji hotelowej.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel wskazuje uczniom ćwiczenia interaktywne do rozwiązania w parach. Prosi uczniów, aby ćwiczenie 8. rozwiązali na lekcji i zaprezentowali swój dialog w postaci krótkiej scenki rodzajowej.

Praca domowa:

Dokończenie ćwiczeń interaktywnych.

Materiały pomocnicze:

Karteczki ze słowami do użycia w dialogach.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Audiobook można wykorzystać podczas rozmaitych dodatkowych ćwiczeń na rozumienie tekstu ze słuchu, jak również do powtórzenia słownictwa związanego z hotelarstwem na kolejnych etapach nauki.