Imię i nazwisko autora:

Aleksandra Sidorkiewicz

Przedmiot:

Język francuski

Temat zajęć:

Les rois de France

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny: liceum/technikum, klasa III, poziom A2

Podstawa programowa – wariant III.1.P Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (kontynuacja 1. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej – kształcenie w zakresie podstawowym)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
14) państwo i społeczeństwo (np. wydarzenia i zjawiska społeczne, urzędy, organizacje społeczne i międzynarodowe, problemy współczesnego świata).
II. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje, relacje, wywiady, dyskusje, prelekcje), wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
7) wyciąga wnioski wynikające z informacji zawartych w wypowiedzi;
III. Uczeń rozumie wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, instrukcje, komiksy, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu;
IV. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne:
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie i poglądy, przedstawia i ustosunkowuje się do opinii i poglądów innych osób;
V. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, życiorys, CV, list motywacyjny, wpis na blogu):
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych, również w miarę złożonych sytuacjach:
8) proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje, zachęca; prowadzi proste negocjacje w sytuacjach życia codziennego;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, list prywatny, formularz, e‑mail, komentarz, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
8) proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje, zachęca; prowadzi proste negocjacje w sytuacjach życia codziennego;
VIII. Uczeń przetwarza tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

wymienia wybranych królów Francji, przedstawicieli różnych dynastii;

przytacza fakty z biografii króla Franciszka I;

utrwala tworzenie liczby mnogiej rzeczowników.

Cele motywacyjne:

  • Uczeń zaspokaja potrzebę ciekawości i kreatywności.

  • Uczeń ćwiczy umiejętność tworzenia opisów.

  • Uczeń rozwija umiejętności prezentacji siebie i innych osób.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe – grupowanie informacji w określone kategorie, użycie obrazu i dźwięku, powtarzanie nowych konstrukcji, skojarzenia, stosowanie nowych słów w znanym kontekście

  • strategie kognitywne - ćwiczenie wymowy w celu efektywnego przekazu informacji, analiza wiedzy zdobytej w celu udzielenia właściwej odpowiedzi, łączenie w pary, powtarzanie, utrwalanie materiału, organizacja wiedzy

  • strategie kompensacyjne - odgadywanie znaczenia słów na podstawie znajomości języka ojczystego, użycie gestów, mimiki

  • strategie afektywne - motywowanie do nauki poprzez wprowadzenie elementów kulturowych; tworzenie warunków do nabierania przez uczniów pewności siebie

  • strategie społeczne - zadawanie pytań, współpraca podczas wykonywania zadań, umiejscowienie siebie wśród innych

Metody/techniki nauczania

  • metody podające: opis, wyjaśnienie

  • metody problemowe: metoda aktywizująca – zabawa ruchowa, metody dedukcyjne

  • metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe, studium przypadku

  • metody programowane: z użyciem komputera, z użyciem tablicy multimedialnej

Formy zajęć:

praca w parach, praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

Komputer z dostępem do internetu i możliwością odtwarzania dźwięku.

Przykładowe materiały: listy lub maile z różnymi zwrotami grzecznościowymi.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Czynności organizacyjne. Nauczyciel wita uczniów po francusku.

Nauczyciel prosi uczniów o wymienienie królów francuskich, o których słyszeli. Pyta czy, poza nazwaniem władców, potrafią przytoczyć jakieś fakty z ich życia.

Faza realizacyjna:

Uczniowie zapoznają się z treściami zawartymi w bloku tekstowym.

Uczniowie pracują w parach, odpowiadają na pytania.

Nauczyciel wraz z uczniami wspólnie sprawdzają poprawność wykonanego zadania.

Nauczyciel prosi o przeczytanie części gramatycznej i wykonania poleceń.

Uczniowie przeglądają prezentację multimedialną i wykonują w parach polecenia. Cała klasa sprawdza poprawne odpowiedzi.

Quiz.

Nauczyciel prosi uczniów o połączenie się w pary, a następnie rozdaje parom kartki z pytaniami. Informuje, że zadaniem par będzie rozwiązanie quizu na temat Franciszka I i jego epoki. Uczniowie mogą poszukiwać odpowiedzi na pytania w e‑podręczniku w części Posłuchaj oraz w innych źródłach internetowych.

Pięć par, które najszybciej poprawnie odpowie na wszystkie pytania, otrzyma pozytywną oceną z aktywności.

Przykładowa lista pytań:

En quelle année François I erer est‑il né ?

Où est‑ce que le sacre de François I erer a eu lieu ?

Quel est le nom du navigateur qui a découvert la Nouvelle France ?

En quelle année la construction du Château de Chambord a‑t-elle été terminée ?

Quand est‑ce que François I erer est mort ?

Faza podsumowująca:

Nauczyciel dzieli uczniów na grupy 4‑osobowe. Każda grupa otrzymuje od nauczyciela informacje o monarchach z historii Francji i Polski (daty panowania, nazwy dynastii i parę faktów z życia). Zadaniem grup będzie napisanie krótkiej notatki o przydzielonym monarsze/monarchini. Po wyznaczonym czasie pracy uczniowie odczytują przygotowane przez siebie teksty na forum.

Nauczyciel wprowadza uczniów do fazy ćwiczeń 1‑6 z sekcji Sprawdź się. Wybrani/chętni uczniowie kolejno rozwiązują wskazane ćwiczenia interaktywne. Pozostali uczniowie kontrolują poprawność ich wykonania. W razie pojawienia się wątpliwości nauczyciel wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.

Nauczyciel podkreśla, jakie kompetencje językowe uczniowie nabyli.

Praca domowa:

Ćwiczenie 7 i 8.

Uczniowie przygotowują prezentację na temat wybranego monarchy.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Grafika multimedialna może posłużyć uczniowi podczas samodzielnej pracy w domu - zarówno podczas powtarzania materiału, jak i w trakcie odrabiania pracy domowej.