Autor: Kinga Mądraszewska

Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język francuski)

Temat zajęć: Pour ou contre le travail à distance ?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny: liceum/technikum, klasa IV; poziom A2+

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
4) praca (np. popularne zawody i związane z nimi czynności i obowiązki, miejsce pracy, praca dorywcza, wybór zawodu);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
5) opisuje upodobania;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
5) opisuje upodobania;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • nazywa zawody, których wykonywanie umożliwia pracę zdalną;

  • wymienia wady i zalety pracy zdalnej;

  • opowiada, czy mógłby pracować zdalnie, i uzasadnia swoją opinię. 

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • zyskuje motywację do rozważania różnych ścieżek kariery zawodowej, również w kontekście trybu pracy.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe: słuchanie i czytanie, znane słowa w nowym kontekście, wykorzystanie dźwięku i obrazu;

  • strategie kognitywne: prawda‑fałsz, grupowanie, test wyboru, łączenie w pary, podpisywanie ilustracji, uzupełnianie tekstu.

Metody/techniki nauczania:

  • metody podające: tekst źródłowy, prezentacja multimedialna;

  • metody problemowe: burza mózgów;

  • metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe;

  • metody programowane: z użyciem nowych technologii.

Formy zajęć:

  • praca całego zespołu klasowego, praca w parach, praca indywidualna. 

Środki dydaktyczne:

  • komputer z dostępem do internetu i możliwością odtwarzania dźwięku.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel pyta uczniów, czy ich rodzice (lub ktoś z najbliższego otoczenia) pracuje w trybie zdalnym. Jeśli tak, to prosi takiego uczestnika lekcji, by swoimi słowami opisał, jak wygląda dzień pracy takiej osoby. Czy dzień pracy osoby pracującej zdalnie różni się od dnia pracy kogoś, kto pracuje stacjonarnie?

Faza realizacyjna:

Nauczyciel prosi uczniów, aby zapoznali się z tekstem źródłowym i w parach rozwiązali ćwiczenia sprawdzające rozumienie dokumentu. Prosi również, by w trakcie lektury uczniowie od razu sprawdzili znaczenie słów, których nie rozumieją.

Następnie, przed przejściem do pracy z multimedium, nauczyciel prosi uczniów o zastanowienie się, jakie zawody - według nich - nadają się do pracy zdalnej. Uczniowie zapisują propozycje na tablicy. Jeśli nie znają francuskiego odpowiednika danego zawodu, nauczyciel zachęca ich do skorzystania ze słownika online. Po tym ćwiczeniu prowadzący zajęcia przedstawia uczniom prezentację multimedialną na tablicy interaktywnej. Każde nagranie odtwarza dwukrotnie. Po zapoznaniu się z multimedium uczniowie rozwiązują ćwiczenia sprawdzające rozumienie tekstu czytanego i słuchanego. Nauczyciel zachęca wybrane osoby, by odczytały swoją odpowiedź na ćwiczenie półotwarte.

Faza podsumowująca:

Uczniowie w parach rozwiązują ćwiczenia z sekcji Sprawdź się. Na zakończenie zajęć nauczyciel proponuje uczniom wykonanie w parach mapy myśli zbierającej informacje z lekcji. W centrum mapy powinno znaleźć się pojęcie TRAVAIL À DISTANCE. Prowadzący wyjaśnia, że uczniowie mogą w różny sposób podejść do rozbudowania swojej mapy myśli - kolejne gałęzie mapy mogą dotyczyć np. zawodów, do których dopisane zostaną wady i zalety pracy z domu.

Praca domowa:

Dokończenie mapy myśli.

Materiały pomocnicze: Brak

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Prezentacja może zostać użyta podczas lekcji dotyczących wyboru zawodu. Można ją również wykorzystać w trakcie zajęć poświęconych mowie zależnej (uczniowie mogą relacjonować - ustnie lub pisemnie - wypowiedzi bohaterów).